Izvor: Biznis.rs | Foto: Shutterstock

Problemi sa računima za struju u Srbiji: Šta potrošači treba da znaju

U poslednjih nekoliko nedelja, građani Srbije suočavaju se sa značajnim izazovima vezanim za račune za struju. Ova situacija je posebno izražena u Novom Sadu, gde su se formirali dugački redovi ispred zgrade EPS-a. Potrošači traže objašnjenja i podnose reklamacije zbog neočekivano visokih iznosa na računima.

Razumevanje problema sa računima za struju

Glavni uzrok nezadovoljstva građana leži u činjenici da mnogim potrošačima nisu očitana brojila. Umesto toga, računi su stizali samo sa obračunatim fiksnim troškovima, koji obuhvataju trošak angažovane snage i trošak operatora. Ovo je rezultiralo u značajnim odstupanjima između očekivane i fakturisane potrošnje.

Radomir Ćirilović, predsednik Udruženja za zaštitu prava potrošača „Prosperitet", ističe da ovaj problem nije nov i da se javlja širom Srbije. „Ovo je situacija koja pogađa približno 3,6 miliona potrošača električne energije u zemlji," objašnjava Ćirilović. On dodaje da je problem u Novom Sadu samo kulminacija dugogodišnjeg sistemskog propusta.

Zakonska regulativa i prava potrošača

Prema Zakonu o zaštiti potrošača, nadležne institucije su obavezne da redovno vrše očitavanje mernih uređaja i na osnovu toga obračunavaju potrošnju. Ćirilović naglašava: „Očitavanje mora biti izvršeno u razumnom roku. Na primer, avgustovska potrošnja bi trebalo da bude očitana najkasnije do početka septembra, a nikako krajem meseca."

Posebno je problematično kada se potrošnja uopšte ne očita, a iznosi se procenjuju „odokativno". U takvim slučajevima, potrošačima se često šalju računi koji sadrže samo fiksne elemente, poput troška angažovane snage i troška operatora, čak i kada nema zabeležene potrošnje.

Praktični saveti za potrošače

Ćirilović savetuje građanima da obavezno ulože reklamaciju na svaki neuredan račun. Važno je napomenuti razliku između reklamacije, žalbe i prigovora. „Kada podnesete reklamaciju, EPS je dužan da odgovori u roku od osam dana," objašnjava on. „To nije slučaj sa žalbom ili prigovorom."

Evo konkretnih koraka koje potrošači mogu preduzeti:

  1. Uplatite nesporan deo duga (približno iznos prethodnog meseca)
  2. Podnesite reklamaciju na sporni deo računa
  3. Koristite opštu uplatnicu, a ne EPS-ov račun za uplatu
  4. Kao svrhu uplate navedite „uplata nespornog dela računa za [mesec]"

Ovim postupkom potrošač se štiti od isključenja sa mreže i otvara prostor za rešavanje problema.

Sistemski problemi i odgovornost

Problem dodatno komplikuje podela EPS-a na EPS snabdevanje i EPS distribuciju. Dok je EPS snabdevanje zaduženo za slanje računa, EPS distribucija je odgovorna za očitavanje stanja. Ova podela često dovodi do prebacivanja odgovornosti, ostavljajući potrošače u nezavidnom položaju.

Ćirilović navodi drastične primere: „Dešava se da EPS šalje nekoliko uzastopnih računa sa nultom potrošnjom, a zatim iznenada dostavi račun od nekoliko stotina hiljada dinara kao procenjenu potrošnju za prethodne mesece." Ovakva praksa može dovesti do ozbiljnih finansijskih poteškoća za građane.

Rešavanje problema i buduće perspektive

Elektrodistribucija Srbije (EDS) je najavila mere za rešavanje problema, uključujući novo očitavanje brojila i dostavljanje korigovanih računa. Međutim, Ćirilović izražava sumnju u brzo rešenje, s obzirom na obim problema i broj pogođenih potrošača.

„Povećanje broja šaltera za reklamacije u Novom Sadu je samo privremeno rešenje," kaže on. „Potrebno je sistemsko rešenje koje će osigurati poštovanje zakona i zaštitu prava potrošača."

U međuvremenu, potrošačima se savetuje da budu proaktivni u zaštiti svojih prava. Redovno proveravanje stanja brojila, čuvanje starih računa i blagovremeno reagovanje na nepravilnosti mogu značajno doprineti rešavanju individualnih slučajeva.

Zaključno, problem uvećanih računa za struju u Srbiji ukazuje na potrebu za boljom komunikacijom između pružalaca usluga i potrošača, kao i za efikasnijim sistemom očitavanja i obračuna potrošnje električne energije. Dok nadležne institucije rade na sistemskom rešenju, građani moraju biti informisani o svojim pravima i postupcima za zaštitu svojih interesa.