U Beogradu se razvija situacija koja bi mogla značajno uticati na javni prevoz i gradski budžet. Privatni prevoznik Strela podneo je zahtev za povećanje cene rada, što izaziva zabrinutost sindikata i potencijalno opterećuje gradske finansije.
Zahtev za povećanje cene prevoza
Kompanija Strela iz Obrenovca, koja je postala značajan faktor u beogradskom javnom prevozu, podnela je Gradu Beogradu zahtev za povećanje cene rada. Ovaj potez bi, prema saopštenju četiri sindikata GSP Beograd, mogao dovesti do povećanja troškova grada za približno 5,11 procenata.
Strela je u proteklom periodu proširila svoje poslovanje i sada ima ključnu ulogu u prevozu putnika na teritoriji nekoliko beogradskih opština. Od oktobra prošle godine, ova kompanija je jedini prevoznik u Surčinu, a od juna ove godine preuzela je odgovornost za javni prevoz u Zemunu, Paliluli i Novom Beogradu.
Sindikati upozoravaju na monopolski položaj
Sindikati GSP-a izrazili su zabrinutost zbog onoga što smatraju monopolskim položajem kompanije Strela. Prema njihovom mišljenju, ovakva pozicija omogućava privatnom prevozniku da diktira cene prevoza koje se isplaćuju iz gradskog budžeta.
Na predstojećoj sednici Skupštine Grada Beograda, zakazanoj za 16. septembar, očekuje se da će biti razmatran aneks ugovora sa Strelom o povećanju cene rada. Ukoliko predlog bude usvojen, to bi značilo značajno povećanje troškova za grad Beograd:
- Za solo autobus: približno 168 dinara bez PDV-a umesto dosadašnjih 159 dinara po pređenom kilometru
- Za zglobni autobus: oko 203 dinara umesto 193 dinara bez PDV-a
- Za minibus: otprilike 126 dinara umesto 120 dinara bez PDV-a za svaki pređeni kilometar
Implikacije za budžet i javni prevoz
Sindikati su podsetili javnost na postojeći ugovor za prigradski prevoz putnika, koji obuhvata opštine Surčin, Lazarevac, Obrenovac, Mladenovac, Sopot i Grocku. Ovaj ugovor, čija je vrednost procenjena na približno 69,1 milijardu dinara, zaključen je pre manje od godinu dana, a nosilac je upravo privatni prevoznik Strela.
Predstavnici sindikata izrazili su bojazan da bi ova situacija mogla postati obrazac za budućnost gradskog prevoza. Oni predviđaju da bi privatni prevoznici mogli koristiti svoj monopolski položaj za diktiranje cena prevoza, što bi se direktno odrazilo na budžet grada Beograda, sa primarnim ciljem maksimizacije profita privatnih firmi.
Apel sindikata za reformu sistema javnog prevoza
Četiri sindikata GSP-a – Centar, Sloga, Pravda i Sindikat zaposlenih u javnom prevozu Beograda – uputili su upozorenje gradskim vlastima. Oni ističu da sistem javnog prevoza može biti održiv samo uz temeljnu reformu i značajna ulaganja u javnog gradskog prevoznika.
Sindikati zagovaraju uspostavljanje jasnih standarda i kriterijuma za izbor privatnih prevoznika. Prema njihovom mišljenju, privatni prevoznici bi trebalo da budu podrška gradskom prevozniku, a ne da preuzmu ulogu glavnog prevoznika u gradu.
U zaključku, situacija sa privatnim prevoznikom Strela ukazuje na kompleksnost organizacije javnog prevoza u Beogradu. Zahtev za povećanje cena otvara pitanja o balansiranju privatnih interesa i javnog dobra, kao i o dugoročnoj održivosti trenutnog modela javnog prevoza u srpskoj prestonici.