U značajnom potezu za srpski medijski sektor, privatizacija NIP Borba dostigla je prekretnicu. Ministarstvo privrede Srbije nedavno je objavilo zaključenje ugovora sa kompanijom Media 026 iz Vučaka, čime se menja vlasnička struktura jedne od najstarijih medijskih kuća u zemlji.
Detalji privatizacije NIP Borba
Proces privatizacije NIP Borba obuhvatio je prodaju značajnog udela državnog kapitala. Ministarstvo privrede ponudilo je paket od približno 1,7 miliona akcija, što čini 36,4% ukupnog kapitala ove renomirane medijske institucije. Ovaj potez predstavlja važan korak u restrukturiranju medijskog tržišta Srbije.
Prodaja je uključivala dva ključna segmenta:
- 1.541.300 akcija (32,85% kapitala) u vlasništvu Republike Srbije
- 166.290 akcija (3,54% kapitala) u vlasništvu RFPIO
Početna cena za ovaj paket akcija utvrđena je na 50% procenjene vrednosti kapitala NIP Borba na dan 31. decembra 2023. godine, što je iznosilo oko 2,76 miliona evra. Interesantno je da je upravo taj iznos ponudila kompanija Media 026 iz Vučaka, koja se ispostavila kao jedini učesnik u ovom procesu privatizacije.
Proces odlučivanja i zaključenje ugovora
Nakon pažljivog razmatranja, Komisija za sprovođenje postupka javnog prikupljanja ponuda sa javnim nadmetanjem predložila je Media 026 kao kupca. Ministarstvo privrede je 11. oktobra 2024. godine donelo zvaničnu odluku kojom je ova kompanija proglašena za kupca. Ugovor o prodaji potpisan je 29. oktobra 2024. godine, čime je formalno zaključen proces prodaje po ceni od 2,76 miliona evra.
Važno je napomenuti da je pre potpisivanja ugovora, Ministarstvo privrede preduzelo neophodne mere predostrožnosti. Pribavljeno je mišljenje Ministarstva finansija – Uprave za sprečavanje pranja novca, koje je potvrdilo da ne postoje smetnje na strani kupca za zaključenje ugovora. Ovaj korak osigurava transparentnost i legalnost celokupnog procesa privatizacije.
Nove vlasničke strukture i implikacije
Ovom transakcijom, Media 026 postaje najveći pojedinačni akcionar NIP Borba sa udelom od 44,1% kapitala. Međutim, važno je istaći da ovo ne čini kompaniju većinskim vlasnikom. Struktura vlasništva nakon privatizacije izgleda ovako:
- Media 026: 44,1% kapitala
- Grad Beograd: 21,32% akcija
- NID Kompanija Novosti: 19% kapitala
Interesantno je primetiti da je Media 026 takođe jedini vlasnik NID Kompanije Novosti, što dodatno učvršćuje njihovu poziciju na medijskom tržištu Srbije. Ova povezanost otvara pitanja o potencijalnim sinergijama i strategijama koje bi nova vlasnička struktura mogla implementirati.
Uticaj na medijski pejzaž Srbije
Privatizacija NIP Borba predstavlja značajan momenat za srpsko novinarstvo i medijsku industriju. Kao jedna od najstarijih medijskih kuća u zemlji, Borba nosi bogato nasleđe i simbolički značaj. Promena vlasničke strukture mogla bi dovesti do novih uređivačkih politika, investicija u tehnologiju i potencijalnog restrukturiranja.
Stručnjaci za medije prate ovaj razvoj događaja sa velikim interesovanjem, postavljajući pitanja o budućem pravcu NIP Borba pod novim vlasništvom. Hoće li doći do promene u uređivačkoj politici? Kako će se ova privatizacija odraziti na pluralizam mišljenja u srpskim medijima? Ova pitanja ostaju otvorena i biće predmet pažljivog praćenja u narednom periodu.
U zaključku, privatizacija NIP Borba označava novu eru za ovu istorijski značajnu medijsku kuću. Dok Media 026 preuzima vodeću ulogu, ostaje da se vidi kako će ova promena uticati na srpsko novinarstvo i medijsku scenu u celini. Budućnost će pokazati da li će ovaj potez dovesti do inovacija i unapređenja kvaliteta medijskog sadržaja ili će možda izazvati zabrinutost u pogledu medijske koncentracije.