U srcu promena u sektoru javnog prevoza Srbije nalazi se privatizacija Lastre, saobraćajnog preduzeća iz Lazarevca. Ovaj proces otkriva složenu mrežu vlasničkih odnosa i strateških poteza koji oblikuju budućnost transportne industrije u zemlji.
Složena vlasnička struktura Lastre
Ministarstvo privrede je nedavno objavilo potragu za potencijalnim kupcima Lastre, nekadašnje podružnice poznatijeg prevoznika Laste iz Beograda. Ova objava je bacila svetlo na kompleksnu vlasničku strukturu preduzeća, koja uključuje različite državne entitete i privatne investitore.
Trenutno, Republika Srbija zajedno sa Republičkim PIO fondom i Nacionalnom službom za zapošljavanje poseduje približno 23% kapitala Lastre. Međutim, najznačajniji preokret u vlasničkoj strukturi dogodio se kada je ASP Strela Obrenovac povećao svoj udeo na impresivnih 77,16%.
Promene u vlasništvu i njihove implikacije
Zanimljivo je pratiti kako su se udeli različitih institucija menjali tokom vremena. Na primer, Grad Beograd i Republički zavod za zdravstveno osiguranje (RFZO) su se povukli iz vlasništva Lastre, a njihovi udeli su prešli na ASP Strelu Obrenovac. Ova transakcija je značajno ojačala poziciju Strele kao većinskog vlasnika.
Prema podacima Agencije za privredne registre, udeo Grada Beograda od 6,16% je preneo na Strelu 24. septembra ove godine. Mesec dana ranije, RFZO je takođe izašao iz vlasničke strukture, prenoseći svoj udeo od 10,74% na istog kupca. Ove promene su dovele do toga da Strela sada kontroliše više od tri četvrtine preduzeća.
Finansijski aspekti transakcija
Iako precizni detalji ovih transakcija nisu javno dostupni, poznato je da je vrednost nenovčanog uloga RFZO-a u Lastru iznosila približno 52,6 miliona dinara, dok je udeo Grada Beograda vredeo oko 30,2 miliona dinara. Ove cifre daju uvid u finansijsku vrednost preduzeća i potencijalne koristi za nove vlasnike.
ASP Strela Obrenovac je svoj početni paket od 60% udela u Lastri kupio od Laste za sumu koja je, prema finansijskim izveštajima, iznosila nešto više od 412 miliona dinara. Ova značajna investicija ukazuje na strateški značaj koji Strela pridaje svom širenju u sektoru javnog prevoza.
Povezanost sa Lastom i tržišne implikacije
Interesantno je primetiti da Strela Obrenovac poseduje i udeo u samoj Lasti, iako zvanični podaci o vlasničkoj strukturi beogradskog prevoznika govore o većem paketu kapitala u posedu "zbirnog računa" u Erste banci. Ova činjenica otvara pitanja o potencijalnoj konsolidaciji u sektoru javnog prevoza i mogućim sinergijama između različitih prevozničkih preduzeća.
Prodaja akcija Laste na Beogradskoj berzi privukla je značajnu pažnju javnosti, posebno kada je Grad Beograd prodao svoj paket za ukupno 145,26 miliona dinara. Neki mediji su spekulisali da se iza kupovine krije upravo Strela Obrenovac, što bi dodatno ojačalo njihovu poziciju na tržištu.
Budućnost Laste i implikacije za sektor
Dok se Lastra nalazi u procesu privatizacije, sudbina Laste ostaje neizvesna. Spekulacije o mogućem stečaju i primeni Unapred pripremljenog plana reorganizacije (UPPR) za Lastu ukazuju na potencijalne duboke promene u strukturi sektora javnog prevoza u Srbiji.
Ove promene mogu imati značajne implikacije za više od 2.000 zaposlenih u Lasti, kao i za kvalitet i dostupnost usluga javnog prevoza u širem regionu. Potencijalna reorganizacija Laste mogla bi dovesti do preraspoređivanja resursa i restrukturiranja ruta, što bi moglo uticati na svakodnevni život građana koji zavise od ovih usluga.
U zaključku, privatizacija Lastre predstavlja mikrokosmos širih promena u sektoru javnog prevoza Srbije. Ove promene ne samo da utiču na vlasničku strukturu preduzeća, već imaju potencijal da transformišu celokupno tržište transportnih usluga, sa dalekosežnim posledicama za zaposlene, korisnike i ekonomiju u celini.