Izvor: Biznis.rs | Foto: Biznis.rs

Privatizacija Lastre: Novi koraci u saobraćajnom sektoru Srbije

Ministarstvo privrede Republike Srbije nedavno je pokrenulo značajan korak u restrukturiranju domaćeg saobraćajnog sektora, objavljivanjem javnog poziva za privatizaciju saobraćajnog preduzeća Lastra iz Lazarevca. Ovaj potez otvara nove mogućnosti za investitore i potencijalno transformiše transportnu industriju u zemlji.

Pozadina i trenutno stanje Lastre

Lastra, saobraćajno preduzeće sa sedištem u Lazarevcu, trenutno se nalazi u većinskom vlasništvu Autosaobraćajnog preduzeća Strela iz Obrenovca. Strela poseduje približno 77% kapitala kompanije, dok preostalih 23% akcija drže različiti državni entiteti, uključujući Republiku Srbiju, PIO fond, i Nacionalnu službu za zapošljavanje.

Prema podacima koje je objavila bonitetna kuća CompanyWall, Lastra je u 2023. godini ostvarila impresivne finansijske rezultate. Prihodi su dostigli skoro 9,7 miliona evra, što predstavlja porast od približno milion evra u odnosu na prethodnu godinu. Neto dobit kompanije iznosila je oko 407.000 evra, dok je EBITA dostigla 452.388 evra, što ukazuje na solidnu finansijsku poziciju preduzeća.

Proces privatizacije i uslovi za investitore

Ministarstvo privrede je pozvalo sve zainteresovane investitore da dostave pisma o zainteresovanosti za učešće u postupku privatizacije najkasnije do 1. decembra. Ovo predstavlja ključnu priliku za potencijalne kupce da iskažu svoju nameru i započnu proces koji bi mogao značajno uticati na budućnost saobraćajnog sektora u Srbiji.

Zainteresovani investitori moraju da ispune određene uslove prilikom podnošenja pisama o zainteresovanosti:

  • Popuniti obrazac pisma o zainteresovanosti, koji je dostupan na portalu Ministarstva privrede
  • Navesti sve obavezne elemente u pismu
  • Poštovati rok za podnošenje, koji je postavljen na 1. decembar

Važno je napomenuti da Ministarstvo zadržava pravo na izmenu i dopunu svih elemenata ovog javnog poziva. Takođe, ministarstvo ne snosi odgovornost za eventualne troškove ili štete koje bi takve izmene mogle prouzrokovati zainteresovanim kupcima ili trećim licima.

Širi kontekst privatizacije u saobraćajnom sektoru

Privatizacija Lastre nije izolovani slučaj u srpskom saobraćajnom sektoru. Privatizacija, kao proces transformacije državnog vlasništva u privatno, predstavlja značajan trend u ekonomskoj politici Srbije poslednjih godina. Ovo se posebno odnosi na saobraćajni sektor, gde se očekuju dalje promene.

Interesantno je primetiti da je Lastra ranije bila u većinskom vlasništvu poznatijeg beogradskog saobraćajnog preduzeća Lasta. Sada se situacija promenila, a Strela Obrenovac, trenutni većinski vlasnik Lastre, pominje se u domaćim medijima kao kompanija zainteresovana za preuzimanje Laste.

Prema pisanju portala Biznis.rs još krajem marta ove godine, i beogradsko saobraćajno preduzeće Lasta nalazi se na spisku Ministarstva privrede za moguću privatizaciju tokom ove godine. Ovo dodatno ilustruje širi trend restrukturiranja i privatizacije u sektoru javnog prevoza.

Tržišna dinamika i uticaj na berzi

Tokom proleća ove godine, trgovina akcijama Laste na Beogradskoj berzi privukla je značajnu pažnju javnosti. Posebno interesovanje izazvala je kupovina paketa akcija Laste koji je pripadao gradu Beogradu, a koji je kupio "zbirni račun". Nedeljnik NIN je objavio da iza ovog "zbirnog računa" u Erste banci stoji upravo Strela Obrenovac, u vlasništvu Miroslava Nikolića.

Međutim, potražnja za akcijama Laste je oslabila krajem marta, nakon što su svoje pakete prodali Grad Beograd i Smederevo. Ovo je dovelo do pada cene Lastine akcije sa 650 dinara na 570, a zatim i na današnjih 300 dinara po akciji. Ovakva volatilnost na tržištu akcija ukazuje na dinamičnu prirodu procesa privatizacije i restrukturiranja u sektoru.

Zaključak i budući izgledi

Privatizacija Lastre predstavlja značajan korak u transformaciji saobraćajnog sektora Srbije. Ovaj proces otvara nove mogućnosti za investitore, ali takođe postavlja pitanja o budućnosti javnog prevoza u zemlji. Kako se približava rok za podnošenje pisama o zainteresovanosti, sve oči su uprte u potencijalne investitore i njihove planove za budućnost ovog važnog saobraćajnog preduzeća.