Izvor: Biznis.rs | Foto: Shutterstock

Privatizacija Jugoslovenskog rečnog brodarstva: Novi poziv

Ministarstvo privrede Republike Srbije nedavno je objavilo novi poziv za privatizaciju JRB-a, otvarajući vrata potencijalnim investitorima u sektor rečnog transporta. Ovaj potez označava značajan korak u restrukturiranju jedne od najvažnijih kompanija u ovoj oblasti u Srbiji.

Novi uslovi za privatizaciju Jugoslovenskog rečnog brodarstva

Nakon što je prethodni pokušaj privatizacije JRB-a proglašen neuspešnim, Ministarstvo privrede je odlučilo da modifikuje uslove učešća. Početna cena za prodaju približno 99,98% kapitala kompanije sada iznosi gotovo 10,91 miliona evra, što predstavlja 50% procenjene vrednosti preduzeća. Ova procena je bazirana na finansijskim izveštajima sa kraja 2023. godine, kada je ukupna vrednost JRB-a procenjena na oko 21,83 miliona evra.

Potencijalni investitori moraju da obezbede bankarsku garanciju u iznosu od približno 2,18 miliona evra kao depozit, čime se potvrđuje njihova ozbiljnost i finansijska sposobnost. Ovaj zahtev ima za cilj da privuče ozbiljne investitore koji imaju dugoročne planove za razvoj kompanije.

Kvalifikacioni uslovi i procedura prijave

Ministarstvo je postavilo stroge kvalifikacione uslove za učešće u postupku privatizacije. Zainteresovana lica moraju biti domaća pravna lica ili konzorcijumi koji ispunjavaju sledeće kriterijume:

  • Podnošenje zahteva za otkup prodajne dokumentacije
  • Potpisivanje ugovora o čuvanju poverljivih podataka
  • Kupovina prodajne dokumentacije

Značajna promena u odnosu na prethodni pokušaj privatizacije tiče se uslova vezanih za vlasništvo nad teretnim potisnicama. Novi uslovi su fleksibilniji i prilagođeni trenutnom stanju na tržištu rečnog transporta, čime se otvara mogućnost za širi krug potencijalnih investitora.

Zainteresovani učesnici mogu podneti svoje prijave do 2. oktobra 2024. godine u 12 časova. Prijave se podnose u zatvorenom kovertu, zajedno sa ponudom, čime se osigurava transparentnost i jednakost u postupku. Prodajna dokumentacija, koja košta 150.000 dinara, biće dostupna od 16. septembra, pružajući potencijalnim investitorima dovoljno vremena za detaljnu analizu.

Značaj privatizacije za srpski rečni transport

Jugoslovensko rečno brodarstvo predstavlja ključni element u sistemu rečnog transporta Srbije. Njegova privatizacija mogla bi doneti značajne promene u ovom sektoru, uključujući:

  1. Modernizaciju flote i infrastrukture
  2. Povećanje efikasnosti i konkurentnosti na međunarodnom tržištu
  3. Otvaranje novih radnih mesta i poboljšanje uslova rada
  4. Stimulisanje ekonomskog rasta u regionima povezanim rečnim saobraćajem

Uspešna privatizacija JRB-a mogla bi poslužiti kao katalizator za šire reforme u sektoru transporta i logistike u Srbiji. To bi moglo dovesti do povećanja investicija u infrastrukturu, modernizacije flote i unapređenja usluga, što bi u krajnjoj liniji moglo rezultirati jačanjem pozicije Srbije kao ključnog igrača u rečnom transportu na Dunavu i širem regionu.

Transparentnost i jednakost u procesu privatizacije

Ministarstvo privrede je naglasilo važnost transparentnosti u celom procesu. Otvaranje ponuda će se održati 4. oktobra 2024. godine u prostorijama Ministarstva, uz prisustvo svih učesnika u postupku, njihovih zastupnika ili punomoćnika. Ovaj pristup osigurava jednake uslove za sve ponuđače i doprinosi integritetu procesa privatizacije.

Uspeh ovog postupka privatizacije JRB-a mogao bi imati dalekosežne pozitivne efekte na srpsku ekonomiju. Pored direktnih koristi za samu kompaniju, očekuje se da bi uspešna privatizacija mogla podstaći i druge reforme u sektoru transporta, privlačeći nove investicije i unapređujući konkurentnost srpske privrede na međunarodnom nivou.

U zaključku, novi poziv za privatizaciju Jugoslovenskog rečnog brodarstva predstavlja značajnu priliku za transformaciju ključnog aktera u sektoru rečnog transporta Srbije. Uz modifikovane uslove i transparentan proces, ova privatizacija ima potencijal da donese dugoročne koristi ne samo za JRB, već i za celokupnu srpsku ekonomiju.