U svetlu sve strožih ekoloških propisa u Evropskoj uniji, automobilska industrija suočava se sa značajnim izazovima. Nedavno je zabrana fosilnih goriva u automobilima postala tema intenzivne debate, posebno nakon komentara generalnog direktora BMW-a.
BMW-ov stav o zabrani fosilnih goriva
Oliver Zipse, generalni direktor BMW-a, izneo je kontroverzno mišljenje o planiranoj zabrani novih automobila sa emisijom fosilnih goriva u EU od 2035. godine. On tvrdi da bi Evropa trebalo da preispita ovu odluku kako bi smanjila zavisnost od kineskog lanca snabdevanja baterijama i bolje iskoristila svoje tehnološke prednosti.
Zipse, poznat po svom dugogodišnjem zalaganju za tehnološku neutralnost u regulativi, ističe da trenutno raspoloženje u Evropi "naginje ka pesimizmu". On smatra da je regionu potreban novi regulatorni okvir kako bi ostao konkurentan na globalnom tržištu.
Argumenti za tehnološku neutralnost
Prema Zipseu, korekcija cilja od 100% BEV vozila za 2035. godinu, kao deo sveobuhvatnog paketa za smanjenje CO2, omogućila bi evropskim proizvođačima automobila manju zavisnost od Kine u pogledu baterija. On naglašava da je strogo tehnološki neutralan pristup ključan za održavanje uspešnog kursa u automobilskoj industriji.
Ovaj stav podrazumeva razmatranje različitih tehnologija, uključujući:
- Alternativna goriva poput e-goriva
- Biogoriva
- Automobile na vodonične gorivne ćelije
EU regulativa i reakcije industrije
U martu 2023. godine, zemlje EU usvojile su istorijski zakon koji zahteva da svi novi automobili imaju nultu emisiju CO2 od 2035. godine. Ova odluka efektivno bi zabranila vozila na dizel i benzin, uz cilj smanjenja emisije CO2 za približno 55% do 2030. godine u poređenju sa nivoima iz 2021.
Reakcije na ovu regulativu su podeljene. Mnogi proizvođači automobila, uključujući BMW, Volkswagen i Renault, kao i italijanska vlada, pozvali su na ublažavanje ili odlaganje ovih ciljeva. Njihova zabrinutost proizilazi iz potencijalnih teških kazni zbog prodaje električnih vozila koja je niža od očekivane.
S druge strane, nemačka vlada je odbila rano preispitivanje ciljeva, naglašavajući potrebu za jasnoćom u industriji i hitnost borbe protiv klimatskih promena.
Perspektive francuske auto industrije
Predsednik francuske auto asocijacije PFA nije direktno pozvao na ukidanje zabrane za 2035. godinu, ali je naglasio potrebu za brzim povratkom za pregovarački sto. Cilj je razgovor o preispitivanju ciljeva, koji su trenutno zakazani za 2026. godinu.
Ova perspektiva ukazuje na širu zabrinutost u evropskoj automobilskoj industriji o brzini i izvodljivosti prelaska na potpuno električna vozila.
Zaključak: Balansiranje ekologije i ekonomije
Debata o zabrani fosilnih goriva u automobilima EU nastavlja da izaziva kontroverze. Dok ekološki ciljevi ostaju prioritet, industrija poziva na fleksibilniji pristup koji uzima u obzir tehnološke inovacije i ekonomske realnosti. Budućnost evropske automobilske industrije zavisiće od sposobnosti kreatora politike da balansiraju između ambicioznih ekoloških ciljeva i očuvanja konkurentnosti u globalnoj trci za dominaciju u proizvodnji električnih vozila.