U centru pažnje vazduhoplovne industrije nalazi se tekući štrajk u kompaniji Boeing, koji je zaustavio proizvodnju ključnih modela aviona i izazvao značajne finansijske gubitke. Pregovori između kompanije i sindikata nastavljaju se uz posredovanje federalnih medijatora, dok obe strane traže kompromisno rešenje.
Produženi pregovori u štrajku Boeing
Kompanija Boeing i njen najveći sindikat, IAMAW, nastavili su intenzivne pregovore o novom kolektivnom ugovoru. Ovaj proces, koji traje već više od tri nedelje, ima za cilj okončanje štrajka koji je paralisao proizvodnju u Boeingovim fabrikama na zapadnoj obali Sjedinjenih Američkih Država. Približno 33.000 radnika učestvuje u ovom industrijskom sporu, koji je započeo sredinom septembra.
Uprkos naporima obe strane i prisustvu federalnih medijatora, značajan napredak u pregovorima još uvek nije postignut. Medijacija, proces u kojem neutralna treća strana pomaže u rešavanju spora, pokazala se kao ključna komponenta u ovim složenim pregovorima. Sindikat je u svom saopštenju naglasio da, iako su razgovori trajali čitav dan, nisu zabeleženi značajni pomaci koje bi mogli da prijave javnosti.
Zahtevi sindikata i ponuda kompanije
Centralni zahtevi sindikata uključuju značajno povećanje plata i vraćanje određenih penzijskih beneficija. Konkretno, IAMAW traži:
- Povećanje plata od 40% tokom četvorogodišnjeg perioda
- Ponovno uspostavljanje penzije sa definisanim benefitima, koja je ukinuta pre desetak godina
S druge strane, Boeing je prošlog meseca izneo svoju "najbolju i konačnu" ponudu, koja obuhvata:
- Povećanje plata od 30%
- Vraćanje bonusa za performanse
Međutim, anketa sprovedena među članovima sindikata pokazala je da ova ponuda ne zadovoljava njihove zahteve. Ovo neslaganje predstavlja glavni kamen spoticanja u tekućim pregovorima.
Ekonomski uticaj štrajka na Boeing
Štrajk je imao značajan uticaj na Boeingovu proizvodnju, zaustavljajući montažu nekih od najprodavanijih modela aviona kompanije. Ovo uključuje:
- 737 MAX, uskotrupni model koji je ključni izvor prihoda za kompaniju
- Širokotrupne modele 777 i 767
Ekonomski stručnjaci procenjuju da je finansijski udarac štrajka značajan. Prema analizi Anderson Economic Group, samo u prvih sedam dana štrajka, ukupni troškovi za kompaniju i radnike iznosili su približno 572 miliona dolara. Ovaj iznos ilustruje ozbiljnost situacije i hitnu potrebu za pronalaženjem rešenja.
Industrijski štrajk ovog obima ne utiče samo na Boeing i njegove zaposlene, već ima šire implikacije za čitav vazduhoplovni sektor i lanac snabdevanja. Prolongirana obustava rada mogla bi dovesti do kašnjenja u isporukama aviona avio-kompanijama, što bi potencijalno moglo uticati na kapacitete i planove avioindustrije u celini.
Perspektive za rešavanje štrajka
Dok pregovori ulaze u kritičnu fazu, obe strane su izrazile spremnost da nastave dijalog. Boeing je potvrdio da će pregovori uz posredovanje biti nastavljeni, što ukazuje na posvećenost pronalaženju zajedničkog jezika. Međutim, značajna razlika između zahteva sindikata i ponude kompanije sugeriše da bi moglo biti potrebno još vremena i kompromisa da se postigne dogovor.
Ishod ovih pregovora mogao bi imati dugoročne posledice ne samo za Boeing i njegove zaposlene, već i za konkurentnost američke vazduhoplovne industrije na globalnom tržištu. Stoga je od suštinskog značaja da obe strane pronađu održivo rešenje koje će zadovoljiti potrebe radnika, istovremeno osiguravajući dugoročnu finansijsku stabilnost i konkurentnost kompanije.
U zaključku, štrajk u Boeingovim pogonima nastavlja da bude ključno pitanje u vazduhoplovnoj industriji. Dok pregovori traju, pažnja javnosti i industrije ostaje usmerena na ishod ovog spora, koji će nesumnjivo imati dalekosežne posledice za budućnost jednog od najvećih svetskih proizvođača aviona.