Izvor: Biznis.rs | Foto: Biznis.rs

Pravni spor Azvija i Integrala oko autoputa E75

U značajnom razvoju događaja u građevinskoj industriji Srbije, autoput E75 postao je predmet pravnog spora između dve velike kompanije. Ovaj slučaj razotkriva složenosti i izazove u realizaciji velikih infrastrukturnih projekata, posebno kada je reč o finansijskim obavezama i podizvođačkim odnosima.

Pozadina spora oko autoputa E75

Španska kompanija Azvi, koja je angažovana na izgradnji dela autoputa E75 u Caričinoj dolini, našla se u centru pravne kontroverze. Kompanija je tužena zbog navodnog neispunjavanja finansijskih obaveza prema svom podizvođaču, Integral inženjering iz Bosne i Hercegovine. Spor se konkretno odnosi na neisplaćivanje sredstava za sanaciju kosina koje su se urušavale na deonici od Grdeličke klisure do tunela Predejane.

Integral inženjering je pokrenuo čak tri odvojena sudska postupka protiv Azvija, tražeći isplatu ukupnog iznosa od približno 3,6 miliona evra. Ova suma obuhvata potraživanja za izvršene radove, kao i za neisplaćeni zakup građevinske mehanizacije. Preciznije, ukupna vrednost sporova iznosi oko 420 miliona dinara.

Detalji tužbe i reakcije uključenih strana

Predstavnici ogranka Integral inženjeringa sa sedištem u Nišu izjavili su za medije da su "duži niz godina" izvodili radove na naknadnoj stabilizaciji kosina na deonicama autoputa koje je prvobitno izgradio Azvi na Koridoru 10 u Grdeličkoj klisuri. Prema njihovim rečima, odnosi između dve kompanije bili su profesionalni i korektni sve do kraja 2022. godine, kada su počeli problemi vezani za neizmirivanje finansijskih obaveza.

Integral je pokušao da reši problem na višem nivou, obraćajući se direktno matičnom privrednom društvu Azvi u Španiji. Međutim, kako navode, "druga strana se nije angažovala" na rešavanju problema. Uprkos trenutnoj situaciji, Integral izražava nadu da neće biti potrebe za pokretanjem novih sudskih sporova i da će Azvi "postupiti profesionalno i izvršiti svoje ugovorene obaveze".

Finansijski aspekti spora i potencijalne posledice

Najnovija tužba, podneta u maju 2024. godine, predstavlja kulminaciju finansijskog spora. Integral traži isplatu ukupno 127,6 miliona dinara, što je ekvivalentno približno 1,1 milion evra. Ovaj iznos predstavlja samo deo ukupnih potraživanja, što ukazuje na ozbiljnost finansijskog nesporazuma između dve kompanije.

Situacija postavlja važna pitanja o finansijskoj stabilnosti i poslovnoj etici u građevinskom sektoru, posebno kada je reč o velikim infrastrukturnim projektima. Potencijalne posledice ovog spora mogu se odraziti ne samo na uključene kompanije, već i na dinamiku realizacije drugih sličnih projekata u regionu.

Šire implikacije za građevinski sektor

Ovaj pravni spor između Azvija i Integrala može imati šire implikacije za građevinski sektor u Srbiji i regionu. On ističe važnost jasnih ugovornih odredbi i redovnog izmirenja finansijskih obaveza u složenim građevinskim projektima. Takođe, otvara pitanje o potrebi za boljom regulacijom odnosa između glavnih izvođača i podizvođača u velikim infrastrukturnim poduhvatima.

Slučaj bi mogao poslužiti kao upozorenje drugim kompanijama u sektoru o važnosti održavanja dobrih poslovnih odnosa i poštovanja finansijskih obaveza. Istovremeno, mogao bi podstaći nadležne organe da razmotre uvođenje strožih mera nadzora i kontrole u realizaciji velikih infrastrukturnih projekata.

U zaključku, pravni spor oko autoputa E75 između Azvija i Integrala predstavlja složen slučaj koji naglašava izazove u realizaciji velikih infrastrukturnih projekata. Ishod ovog spora mogao bi imati značajan uticaj na buduće projekte i poslovne prakse u građevinskom sektoru Srbije i šire regije.