Izvor: Biznis.rs | Foto: Shutterstock

Povećanje cena prevoza u Beogradu: ASP Strela traži aneks ugovora

U Beogradu se očekuju značajne promene u sistemu javnog prevoza, nakon što je ASP Strela-Obrenovac podnela zahtev za povećanje cena usluga. Ovaj potez bi mogao imati dalekosežne posledice za građane i budžet grada.

Zahtev za aneksiranje ugovora o javnom prevozu

ASP Strela-Obrenovac, kao vodeći član konzorcijuma zaduženog za javni prevoz na 293 autobuske linije u Beogradu, zatražila je aneksiranje postojećeg ugovora. Glavni razlog za ovaj zahtev je navodna "promena uticaja zbirnih parametara" koji određuju cenu njihovih usluga u prigradskom i lokalnom prevozu.

Prema dokumentaciji dostavljenoj gradskim odbornicima, ključni faktor u ovoj promeni je porast prosečnih zarada u glavnom gradu. ASP Strela tvrdi da je ova promena dovoljno značajna da opravda reviziju cenovnika za angažovana vozila.

Analiza parametara koji utiču na cene prevoza

Ugovor o javno-privatnom partnerstvu, potpisan 15. septembra 2023. godine, definiše nekoliko parametara koji se prate radi eventualne promene cena:

  • Promena vrednosti kursa evra (početno stanje: 31. avgust 2023.)
  • Promena cene evro-dizela (početno stanje: 31. avgust 2023.)
  • Promena bruto prosečne zarade u Beogradu (početno stanje: jun 2023.)
  • Promena indeksa potrošačkih cena (početno stanje: jul 2023.)

Svaki od ovih parametara ima određeni udeo u ukupnoj kalkulaciji. Ugovorom je propisano da se cene ne menjaju ako se promena parametara kreće u opsegu od -5% do +5%.

Rezultati analize i zahtev za povećanje cena

ASP Strela je 7. jula 2024. godine izvršila kontrolu parametara i utvrdila da je došlo do promene koja premašuje dozvoljeni opseg. Konkretno, ustanovljeno je povećanje od 5,112%, što prema ugovoru daje osnovu za korekciju cena.

Najznačajniji faktor u ovom povećanju je rast bruto prosečne zarade u Beogradu. U aprilu 2024. godine, prosečna bruto zarada u glavnom gradu iznosila je približno 167.655 dinara, što predstavlja porast od oko 12,2% u odnosu na jun 2023. godine, kada je iznosila otprilike 149.424 dinara.

Ovaj parametar učestvuje sa 26% u formiranju cenovnika, što rezultira doprinosom od 3,172 procentna poena ukupnoj korekciji. Ostali faktori su imali manji uticaj:

  • Promena vrednosti kursa evra: -0,022%
  • Rast cene evrodizela: +1,277%
  • Inflacija: +0,685%

Reakcije sindikata i predložene nove cene

Sindikati GSP Beograda su kritički reagovali na ovaj zahtev, ocenjujući da "Strela koristi monopolski položaj da diktira cenu prevoza koja se isplaćuje iz budžeta Beograda".

U predloženom Aneksu ugovora, ASP Strela u ime konzorcijuma prevoznika traži sledeće neto cene po pređenom kilometru:

  • Solo autobus: približno 167,59 dinara
  • Zglobni autobus: oko 202,66 dinara
  • Minibus: otprilike 126,23 dinara

Proces odobravanja i mišljenja gradskih institucija

Skupština grada Beograda će 16. septembra 2024. razmatrati rešenje o davanju saglasnosti na nacrt Aneksa ugovora. U pripremi ovog rešenja, Gradsko pravobranilaštvo je potvrdilo autentičnost dokumenta, ali je naglasilo da su za tehničke i ekonomsko-finansijske aspekte nadležni odgovarajući gradski sekretarijati.

Sekretarijat za finansije je u svom mišljenju naveo da je dejstvo na budžet grada Beograda "neutralno". Međutim, naglašeno je da će se eventualne aktivnosti moći finansirati isključivo u okviru odobrenih aproprijacija nadležnog korisnika i u skladu sa tekućom likvidnošću budžeta.

Implikacije za budžet i javni prevoz u Beogradu

Iako Sekretarijat za finansije tvrdi da predloženi akt ima neutralno dejstvo na budžet Grada Beograda za 2024. godinu, ostaje nejasno kako će se povećanje cena odraziti na dugoročno finansiranje javnog prevoza. Važno je napomenuti da je ugovor o javno-privatnom partnerstvu sa ASP Strelom i ostalim članovima konzorcijuma vredan približno 69,1 milijardu dinara i traje 10 godina.

U okviru ovog ugovora, konzorcijum prevoznika treba da obezbedi ukupno 340 vozila za prevoz na teritoriji opština Mladenovac, Obrenovac, Barajevo, Sopot, Grocka i Lazarevac. Ovo povećanje cena moglo bi imati značajan uticaj na kvalitet i dostupnost javnog prevoza u ovim prigradskim opštinama.

Zahtev za povećanje cena javnog prevoza u Beogradu postavlja brojna pitanja o održivosti trenutnog modela finansiranja i upravljanja gradskim prevozom. Dok ASP Strela-Obrenovac argumentuje da je povećanje neophodno zbog promene ekonomskih parametara, kritičari upozoravaju na potencijalne negativne efekte po građane i gradski budžet. Konačna odluka Skupštine grada Beograda o ovom pitanju mogla bi značajno uticati na budućnost javnog prevoza u glavnom gradu Srbije.