Izvor: Biznis.rs | Foto: Shutterstock

Postupak likvidacije preduzeća: Vodič za vlasnike

Likvidacija preduzeća predstavlja složen proces koji zahteva pažljivo planiranje i izvršenje. Ovaj članak pruža sveobuhvatan pregled koraka, obaveza i vremenskih okvira povezanih sa zatvaranjem firme u Srbiji, sa posebnim fokusom na društva sa ograničenom odgovornošću (d.o.o.).

Razumevanje procesa likvidacije preduzeća

Likvidacija preduzeća označava formalni postupak prestanka rada privrednog subjekta, koji se najčešće primenjuje kada kompanija završi svoje poslovne aktivnosti. Ovaj proces donosi niz novih obaveza za vlasnike i imenovane likvidacione upravnike, što zahteva temeljno razumevanje pravnih i finansijskih aspekata.

U redovnim okolnostima, postupak likvidacije traje približno četiri meseca. Međutim, ovaj vremenski okvir može varirati u zavisnosti od složenosti poslovanja preduzeća i eventualnih komplikacija koje se mogu pojaviti tokom procesa.

Inicijalni koraci u procesu likvidacije

Prema rečima poreske savetnice Marije Đorđić iz agencije Experta, prvi i najvažniji korak u postupku likvidacije jeste angažovanje stručnog pravnika. Ova profesionalna pomoć je ključna za pravilno vođenje procesa od samog početka.

Pravnik će preuzeti odgovornost za pripremu neophodne dokumentacije za otvaranje postupka likvidacije i njenu registraciju u APR-u. Nakon zvaničnog otvaranja likvidacije, naziv firme se modifikuje dodavanjem reči "u likvidaciji", što zahteva ažuriranje podataka u banci i potpisivanje novog kartona deponovanih potpisa.

Finansijske obaveze tokom likvidacije

Nakon što APR izda rešenje o pokretanju postupka likvidacije, sledeći ključni korak je priprema vanrednih bilansa. Ovu odgovornost preuzima knjigovođa, koji takođe obračunava porez na dobit za period od početka tekuće godine do dana otvaranja postupka likvidacije.

Vremenski okviri za predaju ovih dokumenata su strogo definisani: bilansi se moraju dostaviti APR-u u roku od 60 dana, dok se poreska prijava podnosi Poreskoj upravi u roku od 30 dana.

Važno je napomenuti da se porez na dobit mora platiti pre predaje poreske prijave, ali samo za period do otvaranja postupka likvidacije. Ukoliko firma nije ostvarila dobit u ovom periodu, neće biti poreskih obaveza. Nakon otvaranja likvidacije, prestaje obaveza plaćanja akontacija poreza na dobit.

Uloga i obaveze likvidacionog upravnika

Sa otvaranjem postupka likvidacije, firma više nema direktora u tradicionalnom smislu, već se imenuje likvidacioni upravnik. Ova funkcija se obično dodeljuje dotadašnjem direktoru preduzeća.

Poreske obaveze za likvidacionog upravnika ostaju na snazi do okončanja likvidacije i plaćaju se mesečno, slično kao i za direktora. Specifičnost poreskih obaveza zavisi od načina angažovanja likvidacionog upravnika.

Tokom trajanja likvidacije, firma ne bi trebalo da ulazi u nove poslovne poduhvate. Umesto toga, fokus bi trebalo da bude na naplati postojećih potraživanja i prodaji imovine, kako bi se prikupila sredstva za izmirenje eventualnih dugovanja prema poveriocima, zaposlenima i državi.

Svakodnevno poslovanje tokom likvidacije

Uprkos procesu likvidacije, određene svakodnevne aktivnosti se nastavljaju normalno. Firma i dalje naplaćuje postojeća potraživanja i izmiruje tekuće obaveze, uključujući zakup poslovnog prostora, mesečne režije, račune za pravne i računovodstvene usluge, kao i poreske obaveze.

Ključni aspekt uspešne likvidacije je izmirenje svih dugovanja firme pre okončanja postupka. Ovo uključuje i eventualne pozajmice od strane osnivača, koje se moraju zatvoriti bilo isplatom, ukoliko firma raspolaže dovoljnim sredstvima, bilo konverzijom u kapital, što zahteva registraciju u APR-u.

Završne faze likvidacije preduzeća

Kada se donese odluka o okončanju postupka likvidacije, knjigovođa priprema finalni poreski bilans i obračunava porez na dobit. Iako je neuobičajeno, moguće je da firma ostvari profit i u ovom periodu, što bi rezultiralo dodatnim poreskim obavezama.

Pored poreza na dobit, obračunavaju se i ostale poreske obaveze, najčešće vezane za rad likvidacionog upravnika u poslednjem mesecu poslovanja. Ove obaveze se moraju izmiriti pre konačnog zatvaranja firme.

Nakon izmirenja svih poreskih obaveza, neophodno je pribaviti uverenja o izmirenim poreskim obavezama od Poreske uprave i lokalne samouprave. Ova uverenja imaju ograničen rok važenja od pet dana, što zahteva precizno planiranje i sinhronizaciju aktivnosti.

Finalizacija procesa likvidacije

Poslednji koraci u procesu likvidacije uključuju predaju dokumentacije APR-u, nakon čega ova institucija izdaje rešenje o brisanju firme. Knjigovođa tada priprema završne vanredne finansijske bilanse na dan brisanja firme, koji se moraju predati APR-u u roku od 60 dana.

Preostala sredstva na računu firme nakon likvidacije pripadaju osnivačima i nazivaju se likvidacioni ostatak. Važno je napomenuti da se na iznos koji prelazi vrednost osnivačkog uloga plaća porez od 15%, tretiran kao dividenda.

Troškovi povezani sa likvidacijom preduzeća

Tokom postupka likvidacije, firma se suočava sa nizom troškova, uključujući:

  • Naknadu za rad likvidacionog upravnika sa pripadajućim porezima i doprinosima
  • Troškove zakupa poslovnog prostora
  • Izdatke za vođenje poslovnih knjiga i izradu finansijskih izveštaja
  • Potencijalni porez na dobit
  • Bankarske provizije
  • Registracione takse APR-a
  • Troškove ishodovanja neophodnih uverenja

U zaključku, likvidacija preduzeća predstavlja kompleksan proces koji zahteva pažljivo planiranje, stručno vođenje i precizno izvršavanje niza pravnih i finansijskih obaveza. Razumevanje svih aspekata ovog postupka ključno je za vlasnike i upravnike koji se suočavaju sa zatvaranjem firme.