Plan detaljne regulacije za privredni park uz autoput E-75 u Zemunu predstavlja značajan korak u urbanom razvoju ovog dela Beograda. Ovaj dokument predviđa stvaranje modernog poslovnog prostora koji će unaprediti ekonomski potencijal regiona.
Pregled plana detaljne regulacije
Na javnom uvidu trenutno se nalazi Plan detaljne regulacije za privredni park uz deonicu autoputa E-75, na potezu Batajnica-Dobanovci u Zemunu. Ova lokacija je posebno pogodna za urbanizaciju zbog svoje blizine autoputa Beograd-Novi Sad, kao i zbog povoljne konfiguracije i potpune neizgrađenosti terena. Ukupna površina obuhvaćena planom iznosi približno 29,32 hektara, što pruža značajan prostor za razvoj.
U okviru plana predviđene su dve glavne privredne zone, sa površinama od oko 12,72 i 13,15 hektara, kao i prateće saobraćajnice. Uzimajući u obzir planiranu površinu za privredno-komercijalne zone od 25,87 hektara i urbanističke parametre definisane važećim PGR-om, maksimalni kapacitet zone iznosi 388.050 kvadratnih metara bruto razvijene građevinske površine. Ovi objekti će biti namenjeni primarno privredno-komercijalnim aktivnostima, kao i kompatibilnim sadržajima.
Planiranje saobraćajne infrastrukture
Saobraćajna infrastruktura igra ključnu ulogu u planu. Kao nastavak Novog novosadskog puta, nakon ukrštanja sa autoputem E-75 (državni put IA reda A1), planirana je magistralna saobraćajnica sa južne strane naselja Batajnica. Ova saobraćajnica će služiti kao glavni ulaz u gradsko područje sa severozapadne strane, preuzimajući ulogu Starog batajničkog druma u zoni naselja Batajnica.
Pored glavne magistrale, plan predviđa i ulice drugog reda koje će povezivati naselja Zemun polje, Altina i Plavi horizonti. Posebno se ističe Južna saobraćajnica (poznata i kao Južni bulevar u zoni naselja Altina 1), koja će se pružati od saobraćajnice T-6, opsluživati Tehničko-putničku stanicu Zemun i povezivati se sa ulicom koja vodi ka naseljima Altina 2 i Plavi horizonti.
Javni prevoz i parking
U pogledu javnog prevoza, plan predviđa nastavak funkcionisanja autobuskog podsistema i gradsko-prigradske železnice. Dodatno, planiran je i depo "Gornji Zemun", koji je već predviđen važećim planom detaljne regulacije. Ovaj depo će značajno unaprediti efikasnost javnog prevoza u ovom delu grada.
Parkiranje vozila korisnika predmetnog prostora biće omogućeno na više načina. Predviđene su otvorene javne parking površine, uglavnom uz saobraćajnice sekundarne ulične mreže. Takođe, parkiranje će biti moguće unutar pripadajućih parcela, kao i u namenskim garažama u okviru objekata. Ovakvo rešenje će obezbediti dovoljno parking mesta za sve korisnike prostora.
Vojna infrastruktura i budući razvoj
Interesantan aspekt plana je da deo prostora u granicama ove celine obuhvata i kompleks vojnog aerodroma Batajnica. U budućnosti će se razmotriti mogućnost korišćenja ovog aerodroma za potrebe civilnog saobraćaja, što bi moglo značajno uticati na dalji razvoj regiona.
Železnička infrastruktura
Plan detaljne regulacije posebnu pažnju posvećuje železničkoj infrastrukturi. Predviđa se planiranje prostora za realizaciju železničkih stajališta "Altina" i "Kamendin", kao i direktne kolosečne veze između stanica Zemun polje i TPS Zemun. Dodatno, planirani su pešački podhodnici u železničkim stanicama Zemun polje i Batajnica, kao i realizacija denivelisanog pružnog prelaza u Batajnici.
Povezivanje privrednih zona
Planirane privredne zone će se povezivati na primarnu saobraćajnu mrežu (autoput E-75) preko saobraćajnice koja je definisana kao Nova 2 u Planu detaljne regulacije Poslovnog-privrednog kompleksa "Klisina" u Batajnici. Ovo će osigurati dobru povezanost novih privrednih zona sa ostatkom grada i širom regijom.
U okviru plana formirana je i jedna okretnica koja će omogućiti funkcionalnu podelu saobraćajne mreže i potencijalnu faznu realizaciju projekta. Okretnica je projektovana tako da omogući nesmetano okretanje merodavnih vozila, uključujući teretna vozila sa prikolicom ili poluprikolicom, kao i vozila javnog gradskog prevoza poput zglobnih autobusa.
Očekivani efekti planiranja
Očekuje se da će nove zone, određene kao privredni parkovi, biti namenjene kompleksima sa tehnološki najsavremenijim grupama delatnosti. Privredni park predstavlja savremeni oblik organizovanja prostora za tehnološki, ekonomski i ekološki napredne grane privrede, poslovanja i primenjene nauke. Ovakav kompleks razvija i održava jedinstveni organizator na određenoj površini.
Ovi parkovi će sadržati pogodnu mešavinu privrednih aktivnosti u izrazito kvalitetnom ekološkom i estetskom ambijentu. Koncept podrazumeva dugoročni kvalitetni razvoj, samoodrživost i primenu savremenih energetski efikasnih rešenja koja su pozitivna po životnu sredinu.
Lokacije privrednih parkova najčešće se biraju na ulaznim pravcima u grad, uz važne gradske saobraćajnice. Oni često formiraju satelitska naselja koja se preko tih saobraćajnica povezuju sa gradom. Primarna namena očekivana u ovim zonama su tehnološki parkovi, koji predstavljaju sinergiju savremenih industrijskih parkova nove generacije, univerzitetskih institucija i privrednih subjekata fokusiranih na istraživanje i inovacije.
Ekološki aspekti i dozvoljene aktivnosti
U pogledu ekološkog opterećenja, dozvoljene aktivnosti iz klasifikacije privrednih preduzeća mogu biti iz kategorija A, B i V. Međutim, strogo je propisano da nikakva emisija i imisija polutanata vazduha, vode i zemljišta ne sme da prekorači dozvoljene vrednosti koje se primenjuju za stambene zone. Ovo osigurava da će privredni park biti ekološki prihvatljiv i neće negativno uticati na kvalitet života u okolini.
Ovakvi kompleksi su rezultat naprednih tehnologija i formiraju se kao samodovoljne jedinice. U njima se objedinjuju istraživanje, proizvodnja i trgovina, uz sve kompatibilne prateće delatnosti.
Koncept "Live&Work"
Interesantan aspekt plana je mogućnost organizovanja stambenih zona u okviru privrednog parka, u skladu sa konceptom jedinstvenog mesta stanovanja i rada (Live&Work). Ovaj koncept podrazumeva optimalno izbalansiranu mešavinu namena: poslovanja, stanovanja, komercijalnih sadržaja, uz obavezne prateće osnovne i primarne sadržaje socijalne infrastrukture. Veliki naglasak se stavlja na zelene, rekreativne i slobodne površine, sa ciljem uspostavljanja visoko kvalitetnih urbanih ambijenata.
Ovakav model organizacije karakterističan je za satelitska naselja velikih gradova razvijenih ekonomija. Uslov za formiranje ovakvih naselja su visoki kriterijumi zaštite životne sredine, primena svih postulata zelene arhitekture, vrhunski dizajn i održivost namena i energije u okviru kompleksa.
Odgovornosti investitora i javnog sektora
Investitor ima ključnu ulogu u realizaciji projekta. On je odgovoran za uspostavljanje interne mreže saobraćajnica i infrastrukture. Priključke na primarnu mrežu investitor obezbeđuje samostalno ili u partnerstvu sa javnim sektorom, prema uslovima javnih komunalnih preduzeća.
U ovom konkretnom slučaju, investitor je fizičko lice, nosilac izrade je Sekretarijat za urbanizam i građevinske poslove iz Beograda, a obrađivač plana je kompanija Seven Arch doo Beograd.
Zaključno, Plan detaljne regulacije za privredni park u Zemunu predstavlja sveobuhvatan dokument koji će značajno uticati na urbani i ekonomski razvoj ovog dela Beograda. Kroz pažljivo planiranje privrednih zona, saobraćajnica i prateće infrastrukture, stvaraju se uslovi za formiranje modernog, održivog i ekološki prihvatljivog poslovnog prostora koji će doprineti prosperitetu čitavog regiona.