Izvor: Biznis.rs | Foto: Shutterstock

PDD Holdings suočen sa padom akcija i izazovima rasta

PDD Holdings, kineski gigant e-trgovine, doživeo je značajan pad vrednosti akcija nakon upozorenja o usporavanju rasta prihoda. Ova situacija naglašava izazove sa kojima se kompanija suočava u održavanju ekspanzije prodaje u odnosu na agresivne konkurente.

Dramatičan pad akcija PDD Holdings-a

PDD Holdings, vlasnik popularne platforme Temu, suočio se sa najvećim padom akcija od 2022. godine. Kompanija je upozorila investitore da će se rast prihoda neizbežno smanjiti, što je izazvalo zabrinutost na tržištu. Ovo upozorenje dolazi u trenutku kada se PDD suočava sa sve jačom konkurencijom od strane kompanija poput ByteDance-a, TikTok-a i Alibabe.

Prema analizi domaće brokerske kuće Momentum Securities, koja se poziva na Bloomberg, iz PDD-a su više puta naglasili da trenutna putanja rasta nije održiva. Ovo je posebno izraženo u kontekstu borbe za kupce sa slabijom platežnom moći, gde konkurenti agresivno nastupaju sa svojim ponudama.

Finansijski udarac i gubitak tržišne vrednosti

Posledice ovog upozorenja bile su dramatične na Njujorškoj berzi (NYSE). Akcije PDD Holdings-a zabeležile su pad od približno 29%, spustivši se na otprilike 100,7 dolara po akciji. Ovaj pad predstavlja najveći gubitak vrednosti od inicijalnog listiranja kompanije 2018. godine. Kao rezultat ovog pada, PDD Holdings je u jednom danu izgubio skoro 50 milijardi dolara tržišne kapitalizacije, što je izuzetno značajan finansijski udarac.

Strategija globalnog širenja i izazovi

PDD Holdings je uložio značajna sredstva u razvoj i promociju platforme Temu, sa ciljem jačanja globalnog prisustva i diversifikacije poslovanja izvan kineskog tržišta. Ova strategija je delom motivisana anemičnom kineskom ekonomijom, koja predstavlja izazov za rast na domaćem tržištu. Međutim, kompanija se suočila sa neočekivano jakom konkurencijom na globalnom nivou, što je dovelo do zaključka uprave da je neophodno povećati ulaganja u podršku trgovcima.

Tokom prezentacije kvartalnih rezultata, predstavnici kompanije su istakli: "Konkurencija je tu da ostane i očekuje se da će se intenzivirati u našoj industriji". Dodali su da "visok rast prihoda nije održiv, a trend smanjenja profitabilnosti je neizbežan". Ove izjave jasno ukazuju na ozbiljnost situacije sa kojom se PDD Holdings suočava.

Finansijski rezultati i operativni izazovi

Uprkos izazovima, PDD Holdings je u poslednjem kvartalu ostvario prihod od približno 97,1 milijardu juana (oko 13,6 milijardi dolara), što predstavlja rast od gotovo 86% u odnosu na isti period prethodne godine. Međutim, ovaj rezultat je ispod očekivanja analitičara, koji su predviđali prihod od oko 100 milijardi juana. Detaljnija analiza pokazuje da je prihod od marketinških usluga porastao za otprilike 29%, dok je prihod od transakcionih usluga zabeležio impresivan skok od približno 234%.

Neto dobit kompanije dostigla je oko 32 milijarde juana, što je iznad očekivanih 27,5 milijardi juana. Ovaj rezultat pokazuje da je PDD Holdings, uprkos izazovima, uspeo da održi profitabilnost iznad projekcija tržišta.

Konkurentsko okruženje i strategije rasta

PDD Holdings je poslednjih godina značajno ojačao svoju poziciju na kineskom tržištu e-trgovine, uspešno se takmičeći sa tradicionalnim gigantima poput Alibabe i JD.com-a. Ključ uspeha kompanije leži u strategiji niskih cena i agresivnih promotivnih kampanja, koja je posebno efikasna u odbrani od sličnih startapa koji pokušavaju da uđu na tržište.

Međutim, ova strategija ima svoju cenu. Ukupni operativni troškovi PDD Holdings-a tokom poslednjeg kvartala porasli su za približno 48%, prvenstveno zbog povećanih troškova prodaje i marketinga. Ovo povećanje troškova direktno utiče na profitabilnost kompanije i postavlja pitanje održivosti trenutnog modela poslovanja.

Izazovi na domaćem i globalnom tržištu

Pored konkurencije, PDD Holdings se suočava sa dodatnim izazovima na domaćem tržištu. U julu ove godine, lokalni trgovci su organizovali proteste protiv kompanije zbog nametanja sve većih penala. Ovo nezadovoljstvo partnera moglo bi dugoročno uticati na odnose PDD-a sa trgovcima i potencijalno ugroziti snabdevanje platforme proizvodima.

Na globalnom nivou, Temu platforma se suočava sa sve jačim regulatornim pritiscima. Evropska unija radi na predlogu zakona koji bi oporezovao uvoznu jeftinu robu kupljenu online, što je potez prvenstveno usmeren na kineske trgovce, uključujući i Temu. Ova regulatorna inicijativa mogla bi značajno uticati na konkurentnost PDD Holdings-a na evropskom tržištu i potencijalno ograničiti mogućnosti za rast.

U zaključku, PDD Holdings se nalazi na prekretnici. Suočen sa padom vrednosti akcija, intenzivnom konkurencijom i regulatornim izazovima, kompanija mora da pronađe nove strategije za održivi rast i profitabilnost. Budućnost PDD-a zavisiće od sposobnosti prilagođavanja promenljivom tržištu e-trgovine i efikasnog upravljanja globalnom ekspanzijom.