Izvor: Biznis.rs | Foto: Shutterstock

Pad prodaje automobila u EU: Izazovi tržišta u 2023. godini

Evropsko tržište automobila suočilo se sa značajnim izazovima u avgustu 2023. godine, pokazujući oštro opadanje prodaje vozila u Evropskoj uniji. Ovaj trend posebno je izražen u segmentu električnih automobila, što ukazuje na kompleksnu dinamiku automobilske industrije.

Drastičan pad prodaje automobila u EU

Evropsko udruženje proizvođača automobila (ACEA) objavilo je zabrinjavajuće podatke o prodaji vozila u EU za avgust 2023. godine. Registrovano je samo oko 644.000 novih automobila, što predstavlja značajan pad od približno 18,3% u poređenju sa istim periodom prethodne godine. Ovaj trend dolazi nakon perioda stagnacije u julu i skromnog rasta od 4,3% u junu, koji je označio kraj četvoromesečnog perioda slabijih rezultata.

Pad prodaje nije jednako pogodio sve zemlje EU. Nemačka, kao najveće tržište automobila u Evropi, zabeležila je najdramatičniji pad od skoro 27,8%. Sledi je Francuska sa smanjenjem od približno 24,3%, dok je Italija imala pad od oko 13,4%. Španija je prošla najblažu krizu sa padom prodaje od otprilike 6,5%.

Kriza na tržištu električnih automobila

Posebno zabrinjavajući trend uočen je u segmentu električnih automobila na baterije. Prodaja ovih vozila u avgustu je doživela dramatičan pad od čak 43,9%, nakon već zabeleženog pada od 10,8% u julu. Nemačka i Francuska, kao dva najveća evropska tržišta, pretrpele su najteže udarce sa padovima od 68,8% odnosno 33,1%.

Kao rezultat ovog trenda, udeo električnih automobila na baterije na evropskom tržištu u avgustu je opao sa 21% u istom mesecu prethodne godine na samo 14%. Ovo predstavlja značajan izazov za evropske ciljeve u oblasti održive mobilnosti i smanjenja emisija ugljenika.

Dugoročni trendovi i perspektive

Uprkos ovim negativnim trendovima u avgustu, ukupna slika za prvih osam meseci 2023. godine pokazuje blagi rast od 1,4% u odnosu na isti period prethodne godine. Ukupno je registrovano oko 7,2 miliona novih vozila, što ukazuje na određenu otpornost tržišta uprkos izazovima.

Međutim, segment električnih automobila na baterije beleži pad od 8,3% u istom periodu, sa približno 902.000 registrovanih novih vozila. Ovaj trend postavlja pitanja o dugoročnoj održivosti trenutnih strategija elektrifikacije voznog parka u EU.

Analitičari automobilske industrije ističu nekoliko faktora koji su mogli doprineti ovom padu, uključujući ekonomsku neizvesnost, inflaciju, i potencijalno zasićenje tržišta nakon perioda subvencija za električna vozila u nekim zemljama. Takođe se razmatra uticaj globalne nestašice čipova i drugih komponenti na proizvodnju i isporuku novih vozila.

Uprkos trenutnim izazovima, stručnjaci predviđaju da će dugoročni trend ka elektrifikaciji voznog parka nastaviti da raste, podstaknut sve strožim ekološkim regulativama i rastućom svešću potrošača o klimatskim promenama. Međutim, ovi podaci ukazuju na potrebu za preispitivanjem trenutnih strategija i potencijalnim prilagođavanjem politika podrške za prelazak na električna vozila.

U zaključku, tržište automobila u EU suočava se sa složenim izazovima, posebno u segmentu električnih vozila. Iako kratkoročni trendovi pokazuju značajan pad, dugoročne perspektive ostaju umereno pozitivne. Ključno će biti praćenje razvoja situacije u narednim mesecima i prilagođavanje strategija kako bi se osigurala stabilnost i rast evropskog tržišta automobila u budućnosti.