U poslednje vreme, tržište litijum karbonata doživljava značajne promene, što ima dalekosežne posledice na industriju električnih vozila i proizvodnju baterija. Pad cena ovog ključnog materijala izazvao je turbulencije u celom lancu snabdevanja, primoravajući proizvođače da preispitaju svoje strategije.
Pad cene litijum karbonata i njegove posledice
Prema podacima koje je objavio portal Trading Economics, cena litijum karbonata dostigla je najnižu tačku u poslednjih 36 meseci krajem oktobra prošle godine. Od tada, tržište ovog važnog minerala pokazuje znake stagnacije. Trenutno, kilogram litijum karbonata košta oko 71.500 juana, što je približno ekvivalentno sumi od 9.378 evra po toni.
Ovaj značajan pad cena nije izolovan događaj. Naprotiv, on je deo šireg trenda koji se manifestuje na globalnom tržištu. Od početka 2024. godine, cena je opala za skoro 25%, što predstavlja pad od oko 24.000 juana po toni. Međutim, ovo je samo nastavak trenda koji je započeo prethodne godine, kada je zabeležen još dramatičniji pad od čak 80%.
Uticaj na industriju električnih vozila
Glavni pokretač ovog trenda je prezasićenost tržišta baterijama za električna vozila u Kini. Ova situacija je primorala proizvođače da snize cene u celom lancu snabdevanja, što je direktno uticalo na cenu litijum karbonata kao ključnog inputa u proizvodnji baterija.
Uprkos ovoj prezasićenosti, analitičari tržišta predviđaju da će globalna ponuda litijuma porasti za gotovo 50% u tekućoj godini. Ova prognoza se zasniva na očekivanjima vezanim za nove projekte koje proizvođači planiraju da pokrenu.
Kriza u kompaniji Northvolt
Paralelno sa ovim dešavanjima na tržištu litijuma, stigle su zabrinjavajuće vesti o Northvolt-u, švedskoj kompaniji specijalizovanoj za proizvodnju baterija sa fokusom na litijum-jonsku tehnologiju za električna vozila. Informacije iz pouzdanih izvora sugerišu da ova kompanija razmatra mogućnost podnošenja zahteva za bankrot.
Northvolt je dugo vremena smatran jednom od najvećih nada za evropsku automobilsku industriju u segmentu električnih vozila. Međutim, uprkos značajnim investicijama i podršci, kompanija se suočava sa ozbiljnim finansijskim poteškoćama. Prema navodima Financial Times-a, prethodni pokušaji da se obezbedi paket za spasavanje kompanije nisu urodili plodom.
Ova situacija je posebno zabrinjavajuća ako se uzme u obzir da je Northvolt uspeo da privuče više od 15 milijardi dolara finansiranja od renomiranih investitora kao što su VW, Goldman Sachs, Siemens i JP Morgan. Pored toga, kompanija je uživala i značajne subvencije od strane vlada Kanade i Nemačke.
Budućnost evropske industrije baterija
Cilj Northvolta je bio da smanji dominaciju azijskih grupa u tehnologiji proizvodnje baterija za električna vozila u Evropi. Međutim, trenutna situacija dovodi u pitanje ostvarivost ovog cilja i otvara brojna pitanja o budućnosti evropske industrije baterija.
Analitičari ističu da će naredni dani biti ključni za određivanje budućnosti Northvolta. Očekuje se da će se uskoro znati više o sledećim koracima kompanije, što će imati značajan uticaj ne samo na Northvolt, već i na celokupnu evropsku industriju električnih vozila.
U zaključku, pad cene litijum karbonata ima dalekosežne posledice na globalnom tržištu električnih vozila. Dok neki proizvođači vide ovo kao priliku za smanjenje troškova proizvodnje, drugi, poput Northvolta, suočavaju se sa ozbiljnim izazovima. Budućnost industrije električnih vozila u Evropi u velikoj meri zavisi od toga kako će se ovi izazovi prevazići u narednom periodu.