Nedavno okončanje sedmonedeljnog štrajka u kompaniji Boeing označava prekretnicu za američkog proizvođača aviona. Prihvatanje novog ugovora od strane radnika donosi značajne promene u radnim odnosima i finansijskoj strukturi kompanije.
Detalji novog ugovora i okončanje štrajka
U ponedeljak su radnici Boeinga na zapadnoj obali Sjedinjenih Američkih Država glasali za prihvatanje novog predloga ugovora, čime je stavljena tačka na dugotrajni štrajk koji je paralisao većinu proizvodnje aviona. Ovaj potez ne samo da je okončao radni spor, već je i ublažio finansijsku krizu s kojom se kompanija suočavala.
Prema izveštaju sindikata, približno 59% članova dalo je svoj glas za novi ugovor. Ključna stavka ovog sporazuma je povećanje plata od 38 procenata koje će biti implementirano tokom naredne četiri godine. Ovo predstavlja značajno olakšanje za novopostavljenog generalnog direktora Kelija Ortberga, posebno nakon što su prethodna dva predloga bila odbačena od strane radnika.
Džon Holden, glavni pregovarač sindikata, izjavio je: "Ovo je nesumnjivo pobeda. Možemo se vratiti na svoja radna mesta uzdignute glave i s ponosom." Ovaj sentiment odražava opšte raspoloženje među radnicima nakon uspešno okončanih pregovora.
Uticaj štrajka na Boeingovo poslovanje
Štrajk, prvi takve vrste u poslednjih 16 godina, imao je značajan uticaj na poslovanje Boeinga. Kompanija se već suočavala s nizom izazova od početka godine, kada su otkriveni problemi na novom modelu 737 MAX. Ovaj radni spor dodatno je produbio postojeće poteškoće.
Procenjuje se da je štrajk stvarao dnevni gubitak od oko 100 miliona dolara za kompaniju. Približno 33.000 radnika, koji su angažovani na proizvodnji popularnih modela kao što su 737 MAX, 767 i 777, obustavilo je rad 13. septembra. Njihovi glavni zahtevi uključivali su povećanje plata od 40% i povratak penzijskog plana koji im je ukinut pre jedne decenije.
Očekuje se da će Boeingu biti potrebno nekoliko nedelja da ponovo pokrene proizvodnju aviona u punom kapacitetu i poboljša svoj novčani tok. Posebno se predviđa da će proizvodnja modela 737 MAX biti znatno ispod planiranih 38 aviona mesečno zbog posledica štrajka.
Finansijske implikacije novog ugovora
Boeing je objavio da će prosečna godišnja plata na kraju novog četvorogodišnjeg ugovora iznositi približno 119.309 dolara, što predstavlja značajan skok u odnosu na prethodnih 75.608 dolara. Ovo povećanje plata moglo bi dodati oko 1,1 milijardu dolara troškova kompaniji tokom četvorogodišnjeg perioda.
Pored toga, predviđen je i bonus od 12.000 dolara za svakog člana sindikata, što bi moglo rezultirati dodatnim troškovima od približno 396 miliona dolara. Ovi brojevi ilustruju značajno finansijsko opterećenje s kojim će se Boeing suočiti u narednom periodu, ali takođe pokazuju i spremnost kompanije da investira u svoje zaposlene.
Reakcije i implikacije za industriju
Predsednik SAD Džo Bajden i privremena sekretarka za rad Džuli Su, koji su bili posrednici u pregovorima, izrazili su zadovoljstvo postignutim sporazumom. Predsednik Bajden je naglasio: "Ovim smo demonstrirali da kolektivno pregovaranje zaista funkcioniše." Ova izjava naglašava značaj sindikalnog organizovanja i pregovaranja u savremenom radnom okruženju.
Ortberg, generalni direktor Boeinga, izrazio je zadovoljstvo ratifikacijom ugovora i poručio zaposlenima da su "svi deo istog tima". Ovakav stav ukazuje na nastojanje rukovodstva da premosti jaz između uprave i radnika koji je postao evidentan tokom štrajka.
Uspešno rešavanje ovog radnog spora moglo bi imati šire implikacije za avio-industriju i proizvodnu industriju u celini. Demonstrira važnost balansiranja između potreba radnika i finansijskih ograničenja kompanija, posebno u visoko-tehnološkim sektorima kao što je proizvodnja aviona.
Zaključak: Novi početak za Boeing i njegove radnike
Okončanje štrajka u Boeingu označava početak novog poglavlja za kompaniju i njene zaposlene. Prihvatanje novog ugovora, koji uključuje značajno povećanje plata, pokazuje spremnost obe strane na kompromis i saradnju. Ovo rešenje ne samo da će omogućiti nastavak proizvodnje aviona, već može poslužiti i kao model za buduće pregovore u industriji.