Regulatorno telo za elektronske komunikacije i poštanske usluge (RATEL) izdalo je važno saopštenje o obaveznoj registraciji pripejd mobilnih brojeva u Srbiji. Ova nova regulativa donosi značajne promene za korisnike mobilnih usluga sa plaćanjem unapred.
Novi zahtevi za registraciju pripejd brojeva
Registracija pripejd brojeva postaje obavezna za sve korisnike mobilnih usluga sa plaćanjem unapred u Srbiji. Ova odredba proizilazi iz Zakona o elektronskim komunikacijama, konkretno člana 158, koji nalaže da operatori moraju registrovati sve krajnje korisnike pre pružanja usluga. Ova obaveza se odnosi na sve korisnike, uključujući i one koji su počeli da koriste uslugu pre stupanja na snagu ovog zakona.
RATEL je odredio 10. februar 2025. godine kao krajnji rok za registraciju. Ovo daje korisnicima dovoljno vremena da ispune novu obavezu, ali takođe naglašava hitnost akcije. Neregistrovanim korisnicima će nakon ovog datuma biti obustavljena usluga, što znači da neće moći da koriste svoje pripejd brojeve za uobičajenu komunikaciju.
Posledice neregistrovanja i prelazni period
Za korisnike koji ne izvrše registraciju do predviđenog roka, RATEL je predvideo prelazni period. Tokom narednih 90 dana, odnosno do 10. maja 2025. godine, neregistrovani korisnici će imati ograničen pristup uslugama. To podrazumeva mogućnost samo za onlajn registraciju i pozive ka hitnim službama. Nakon isteka ovog dodatnog roka, svi preostali neregistrovani brojevi će biti trajno deaktivirani.
Ova mera ima za cilj da podstakne korisnike da izvrše registraciju, ali i da pruži dodatnu mogućnost onima koji su možda propustili prvobitni rok. Važno je napomenuti da će deaktivacija neregistrovanih brojeva biti konačna, što znači da korisnici rizikuju gubitak svojih dugogodišnjih brojeva ako ne postupe u skladu sa novim propisima.
Postupak registracije i potrebni podaci
Proces registracije je dizajniran da bude što jednostavniji za korisnike, uz istovremeno prikupljanje neophodnih informacija. Za fizička lica, potrebno je dostaviti ime i prezime, dodeljeni pretplatnički broj, i jedan od sledećih identifikacionih podataka: jedinstveni matični broj građana, evidencioni broj stranca, broj lične karte ili broj putne isprave. Pravna lica moraju pružiti naziv pravnog lica, matični broj i dodeljeni pretplatnički broj.
Operatori su omogućili dva načina registracije: onlajn putem ili lično u poslovnicama širom zemlje. Ova fleksibilnost ima za cilj da olakša proces svim korisnicima, bez obzira na njihovu lokaciju ili tehničku pismenost. Preporučuje se da se korisnici obrate direktno svom izabranom operatoru za detaljnije informacije o specifičnom postupku registracije.
Značaj nove regulative za korisnike i operatore
Nova regulativa o registraciji pripejd brojeva predstavlja značajan korak u unapređenju sigurnosti i transparentnosti u sektoru mobilnih komunikacija. Za korisnike, ovo znači dodatnu obavezu, ali i povećanu zaštitu njihovih prava i identiteta. Operatori, s druge strane, dobijaju jasniji uvid u svoju bazu korisnika, što im omogućava bolje planiranje usluga i resursa.
Važno je napomenuti da ova mera nije jedinstvena za Srbiju, već prati globalne trendove u regulaciji telekomunikacionog sektora. Mnoge zemlje su već implementirale slične zahteve za registraciju pripejd korisnika, prepoznajući potrebu za boljom kontrolom i bezbednošću u eri digitalnih komunikacija.
U zaključku, obavezna registracija pripejd brojeva predstavlja značajnu promenu u srpskom telekomunikacionom sektoru. Iako može predstavljati privremenu neugodnost za neke korisnike, dugoročne koristi u smislu poboljšane bezbednosti i kvaliteta usluga su neosporive. Ključno je da svi korisnici pripejd usluga budu svesni ove obaveze i preduzmu neophodne korake za registraciju pripejd brojeva pre isteka roka, kako bi izbegli prekid usluge i potencijalni gubitak svog dugogodišnjeg broja.