Izvor: Biznis.rs | Foto: Shutterstock

Novo Nordisk suočen sa izazovima na tržištu lekova za mršavljenje

Danska farmaceutska kompanija Novo Nordisk suočila se sa neočekivanim izazovima na tržištu lekova za mršavljenje, što je dovelo do smanjenja prognoze profita i pada vrednosti akcija. Ovaj događaj označava prekretnicu u dosadašnjem uspešnom poslovanju kompanije i otvara pitanja o budućnosti tržišta lekova protiv gojaznosti.

Pad profita i tržišne vrednosti Novo Nordiska

U sredu je Novo Nordisk objavio smanjenje prognoze profita za tekuću godinu, što je usledilo nakon izveštaja o slabijoj prodaji njihovog popularnog leka za mršavljenje Wegovy u drugom kvartalu. Ova vest izazvala je zabrinutost među investitorima, posebno u svetlu rastuće konkurencije od strane američke kompanije Eli Lilly.

Ovakav razvoj događaja prekinuo je dug period pozitivnih vesti o zaradi za dansku kompaniju, koja je do sada bila vodeća u trci za razvoj lekova protiv gojaznosti. Vrednost Novo Nordiska je prethodno porasla na više od 500 milijardi dolara, što ju je učinilo najvrednijom kompanijom na evropskoj berzi.

Međutim, nakon objave rezultata, akcije kompanije su doživele značajan pad. U ranim trgovinama, cena akcija je pala za približno 7,7 procenata, da bi se do otvaranja berze stabilizovala na padu od oko 3,1 posto. Ovaj pad je bio četvrti najveći na širem indeksu STOXX 600 i približio se najnižim vrednostima zabeleženim u februaru.

Uticaj Wegovy-ja na tržište lekova za mršavljenje

Wegovy, lek za mršavljenje koji proizvodi Novo Nordisk, postao je ključni faktor u poslovanju kompanije. Reakcija tržišta na slabiju prodaju ovog leka nije iznenadila rukovodstvo kompanije, s obzirom na veliku osetljivost tržišta prema ovom mega-blokbaster proizvodu.

Profit u drugom kvartalu takođe je podbacio u odnosu na očekivanja analitičara. Ovo je produbilo zabrinutost investitora da bi dominacija Novo Nordiska na brzo rastućem tržištu lekova protiv gojaznosti mogla biti ugrožena. Procenjuje se da bi ovo tržište u narednih desetak godina moglo dostići vrednost od približno 150 milijardi dolara.

Akcionari su primetili da su slabi rezultati u drugom kvartalu u oštrom kontrastu sa masivnim rastom prodaje i zarade koji je kompanija ostvarila prošle godine. Ovo je izazvalo dodatnu zabrinutost o budućem položaju kompanije na tržištu.

Konkurencija i strategija Novo Nordiska

Izvršni direktor Lars Fruergaard Jorgensen pokušao je da umanji zabrinutost oko konkurencije od strane američkog rivala Eli Lilly. On je izjavio da ne očekuje da će konkurentska dinamika značajno uticati na prodaju u bliskoj budućnosti.

Kao deo strategije za održavanje tržišne pozicije, Novo Nordisk je najavio da će nastaviti da ograničava isporuke najniže ili početne doze leka Wegovy na američko tržište. Cilj ove mere je da se osigura da pacijenti koji započnu tretman mogu da ga nastave bez prekida.

Uprkos ovim izazovima, kompanija ostaje optimistična u pogledu dugoročnih perspektiva. Međutim, kao meru opreza, Novo Nordisk je smanjio prognozu rasta operativnog profita za ovu godinu. Nova prognoza predviđa rast između 20 i 28 posto u lokalnim valutama, što je smanjenje u odnosu na prethodnu prognozu od 22 do 30 posto.

Budućnost tržišta lekova za mršavljenje

Situacija sa Novo Nordiskom otvara šira pitanja o budućnosti tržišta lekova za mršavljenje. Dok potražnja za ovim proizvodima raste, kompanije se suočavaju sa izazovima u povećanju proizvodnih kapaciteta kako bi zadovoljile tu potražnju.

Konkurencija između Novo Nordiska i Eli Lilly-ja mogla bi dovesti do inovacija i poboljšanja u efikasnosti lekova za mršavljenje. Međutim, to takođe može dovesti do pritiska na cene i profitne marže u ovom sektoru.

Analitičari predviđaju da bi tržište lekova protiv gojaznosti moglo postati jedno od najbrže rastućih u farmaceutskoj industriji u narednoj deceniji. Ovo otvara mogućnosti za nove igrače da uđu na tržište, ali takođe postavlja izazove za postojeće lidere poput Novo Nordiska da održe svoju dominantnu poziciju.

U zaključku, situacija sa Novo Nordiskom i lekom Wegovy ilustruje kompleksnost i dinamičnost tržišta lekova za mršavljenje. Dok izazovi postoje, dugoročni potencijal ovog tržišta ostaje značajan, što će verovatno nastaviti da privlači pažnju investitora i farmaceutskih kompanija u godinama koje dolaze.