Beogradska infrastruktura se priprema za značajan skok napred sa ambicioznim projektom novog železničkog kraka. Ova inicijativa, blisko povezana sa EXPO 2027, obećava da će transformisati gradski prevoz, povezujući ključne lokacije i unapređujući mobilnost građana.
Revolucionarni železnički krak: Spajanje ključnih tačaka Beograda
U srcu ovog projekta nalazi se nova dvokolosečna pruga dužine 18 kilometara. Ova trasa će povezati postojeću magistralnu prugu Beograd – Novi Sad sa Aerodromom Nikola Tesla i budućim Nacionalnim stadionom u Surčinu. Projekat je osmišljen sa fokusom na putnički saobraćaj, uključujući tri stajališta i jednu stanicu, čime se značajno unapređuje povezanost ovih ključnih lokacija.
Radovi na ovom ambicioznom projektu već su u toku. Početna tačka nove trase nalazi se kod stanice Zemun Polje, gde se odvaja od pruge Beograd – Novi Sad. Iako su trenutno radovi koncentrisani na samo jednom od šest planiranih objekata, već je trasirano gotovo pet kilometara budućeg železničkog kraka, što predstavlja značajan napredak u realizaciji projekta.
Ključni elementi nove železničke infrastrukture
Jedan od prvih i najvažnijih objekata na trasi je vijadukt u Zemun Polju. Ovaj kompleksni infrastrukturni element, za koji je građevinska dozvola dobijena u julu, imaće odvojene konstrukcije za svaki pravac, omogućavajući efikasno povezivanje nove pruge sa postojećom stanicom Zemun Polje. Ovo tehničko rešenje predviđa da će se vozovi koji dolaze iz pravca aerodroma ulivati u kolosek 1, dok će se vozovi ka aerodromu izdvajati sa postojećeg desnog zaštitnog koloseka.
Nakon vijadukta, trasa se pruža ka Dobanovcima, gde je planirano prvo stajalište u okviru novog stambenog projekta Singidunum. Ovo stajalište će biti strateški pozicionirano uz autoputsku obilaznicu i Dobanovačku petlju, pružajući ne samo usluge lokalnom stanovništvu, već i omogućavajući putnicima sa auto-puta da koriste sistem "Parkiraj i vozi se". Ovaj inovativni pristup ima potencijal da značajno rastereti gradski saobraćaj i promoviše upotrebu javnog prevoza.
Integrisanje aerodroma u gradsku železničku mrežu
Ključni segment ovog projekta je povezivanje Aerodroma Nikola Tesla sa gradskom železničkom mrežom. Trasa pruge prolazi južnom stranom aerodromskog kompleksa, sa planiranim stajalištem na samo 500 metara od ulaza u Terminal 1. Ovo će drastično unaprediti pristupačnost aerodroma, omogućavajući putnicima i zaposlenima brz i efikasan prevoz do centra grada.
Nakon aerodroma, pruga nastavlja ka Surčinu, gde je planirano još jedno stajalište za potrebe lokalnog stanovništva. Trasa zatim prelazi preko novoizgrađene magistrale Novi Beograd-Surčin putem vijadukta, nastavljajući dalje ka svom krajnjem odredištu - Nacionalnom stadionu.
Završna stanica: Nacionalni stadion kao novi saobraćajni čvor
Stanica "Nacionalni stadion" predstavlja krunu ovog ambicioznog projekta. Kao jedina prava stanica na trasi, opremljena je sa četiri koloseka i dva ostrvska perona impresivnih dimenzija. Peroni širine osam metara i dužine 160 metara, povezani pothodnicima i liftovima za slabo pokretne osobe, osiguraće maksimalnu funkcionalnost i pristupačnost ove završne stanice.
Vizija za budućnost ovog projekta je još ambicioznija. Postoje planovi za potencijalno proširenje pruge ka Obrenovcu, kao i za izgradnju posebnog koloseka koji bi služio budućem sajamskom kompleksu, nasledniku izložbenih paviljona EXPO 2027.
Za realizaciju ovog projekta, naručeni su savremeni gradski vozovi iz Kine, čija se isporuka očekuje do kraja 2026. godine. Ovi vozovi će biti ključni za uspostavljanje nove linije BG voza do aerodroma, dodatno unapređujući gradski prevoz i povezanost ključnih lokacija u Beogradu.
U zaključku, novi železnički krak ka aerodromu i Nacionalnom stadionu predstavlja značajan korak u modernizaciji beogradske infrastrukture. Ovaj projekat ne samo da će unaprediti gradski prevoz, već će i postaviti temelje za budući razvoj i rast glavnog grada Srbije, čineći ga konkurentnijim i pristupačnijim na globalnoj sceni.