Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Srbije pokrenulo je javnu raspravu o nacrtu novog Zakona o žičarama za transport lica. Ovaj propis ima za cilj da zameni postojeći zakon iz 2015. godine, precizirajući oblast primene i unapređujući bezbednosne standarde u ovoj važnoj grani transporta.
Ključne odredbe novog Zakona o žičarama
Novi zakon donosi značajne promene u regulaciji žičara za transport lica. Precizno definiše oblast primene, obuhvatajući projektovanje, izgradnju, održavanje i upravljanje žičarama. Cilj je eliminisati nejasnoće koje su se javljale u praksi i unaprediti bezbednost putnika i imovine.
Zakon definiše žičaru kao "podsistem javnog transporta lica", što uključuje različite tipove žičara poput uspinjača, visećih žičara (kabinske žičare, gondole i žičare sa sedištima) i visoko užetnih vučnica. Ova precizna kategorizacija omogućava bolje razumevanje i regulaciju različitih vrsta žičarskih sistema.
Unapređeni standardi bezbednosti
Jedna od ključnih odredbi novog zakona odnosi se na bezbednosne standarde. Žičare se moraju projektovati uzimajući u obzir sve relevantne faktore, uključujući karakteristike terena, atmosferske i meteorološke uslove, kao i potencijalne prepreke u okruženju. Ovo osigurava da žičare budu bezbedne za korišćenje u svim uslovima, uključujući i vanredne situacije koje zahtevaju spasavanje putnika.
Zakon takođe propisuje stroge uslove za tehničko odgovorno lice i njegovog zamenika. Oni moraju imati odgovarajuće visoko obrazovanje iz tehničko-tehnoloških nauka i položen stručni ispit za žičare. Ovo osigurava da ključno osoblje ima neophodne kompetencije za upravljanje složenim žičarskim sistemima.
Upravljanje žičarama i koncesije
Novi zakon zadržava odredbu da upravljač žičare može biti pravno lice ili preduzetnik registrovan za delatnost prevoza putnika žičarama. Uvodi se mogućnost javno-privatnog partnerstva i koncesija za obavljanje usluge javnog prevoza lica ili građenje žičara, o čemu odluku donosi Vlada na osnovu javnog konkursa.
Zakon takođe reguliše pravo prelaska upravljača preko tuđih nepokretnosti radi izgradnje, održavanja i kontrole žičara. Ovo pravo je ograničeno na period trajanja radova i aktivnosti, čime se balansiraju interesi upravljača žičara i vlasnika nepokretnosti.
Uloga Direkcije za železnice
Direkcija za železnice zadržava ključnu ulogu u regulaciji žičara. Ona je nadležna za vođenje evidencije žičara i subjekata koji utiču na bezbednost njihovog rada. Direkcija izdaje Odobrenje za rad žičare na period od tri godine, na osnovu zahteva upravljača. Protiv ovog rešenja nije dopuštena žalba, ali postoji mogućnost pokretanja upravnog spora.
Kaznene odredbe i sprovođenje zakona
Zakon predviđa stroge kazne za prekršaje. Pravna lica mogu biti kažnjena novčanom kaznom od 100.000 do milion dinara za nepoštovanje bezbednosnih propisa, dok kazne za odgovorna lica u pravnom licu iznose 50k RSD. Upravljači žičara suočavaju se sa još višim kaznama, do dva miliona dinara, za nepridržavanje propisa o stručnosti osoblja.
Javna rasprava o nacrtu zakona traje do 18. oktobra, nakon čega će Radna grupa analizirati sve primedbe i sugestije. Ovaj proces osigurava da konačna verzija Zakona o žičarama bude rezultat sveobuhvatne analize i konsultacija sa svim relevantnim akterima.
Usvajanjem ovog zakona, Srbija čini značajan korak ka unapređenju bezbednosti i efikasnosti žičarskog transporta. Preciznije regulisanje ove oblasti doprinosi razvoju turizma i infrastrukture, istovremeno osiguravajući najviše standarde bezbednosti za korisnike žičara.