Crnogorska kompanija Monteput objavila je novi tender za izradu idejnog rešenja Jadransko-jonskog auto-puta, koji će povezati Sozinu sa granicom Albanije. Ovaj projekat predstavlja značajan korak u unapređenju saobraćajne infrastrukture južnog dela Crne Gore i ima potencijal da transformiše ekonomski i turistički pejzaž regiona.
Detalji novog tendera za Jadransko-jonski auto-put
Monteput, državno preduzeće zaduženo za upravljanje putevima u Crnoj Gori, ponovo je raspisao tender za izradu idejnog rešenja ključne deonice Jadransko-jonskog auto-puta. Ovaj potez usledio je nakon poništenja prethodnog tendera, koji je bio objavljen u julu, zbog tehničkih nepravilnosti u ponudama. Vrednost projekta ostaje nepromenjena i iznosi približno 150.000 evra, uključujući PDV.
Novi tender otvoren je do 1. novembra, pružajući potencijalnim ponuđačima dovoljno vremena da pripreme svoje predloge. Ovaj rok odražava hitnost projekta, ali i potrebu za temeljnim i kvalitetnim rešenjima.
Značaj projekta za regionalnu infrastrukturu
Deonica auto-puta koja je predmet ovog tendera proteže se na dužini od otprilike 42 kilometra. Njen strateški značaj leži u činjenici da će povezati južni deo Crne Gore sa Albanijom, stvarajući tako vitalan saobraćajni koridor. Jadransko-jonski auto-put nije samo infrastrukturni projekat; on predstavlja katalizator za ekonomski rast i unapređenje turističke ponude čitavog regiona.
Prema rečima predstavnika Monteputa, glavna svrha izrade ove tehničke dokumentacije je detaljno ispitivanje različitih varijanti trase i definisanje optimalnog koridora. Trasa će se prostirati od južnog portala tunela Sozina, preko Bara i Ulcinja, do graničnog prelaza Sukobin na granici sa Albanijom.
Tehničke specifikacije i očekivani rezultati
Idejno rešenje koje se traži ovim tenderom treba da definiše optimalnu trasu auto-puta, uzimajući u obzir geografske, ekološke i ekonomske faktore. Ovo će postaviti temelje za izradu detaljnije projektne dokumentacije i, u konačnici, za samu izgradnju ove važne saobraćajnice.
Planirano je da auto-put sadrži šest ključnih petlji duž trase:
- Kod južnog portala tunela Sozina
- U zoni grada Bara
- U blizini Starog Bara
- Kod naselja Pečurice
- U oblasti Vladimira
- Kod graničnog prelaza Sukobin
Tehnički parametri predviđaju računsku brzinu od 100 kilometara na sat na glavnoj trasi. Auto-put će imati četiri saobraćajne trake širine po 3,50 metara, kao i dve zaustavne trake od po 2,5 metra. Ove specifikacije osiguraće visok nivo bezbednosti i efikasnosti saobraćaja.
Proces izrade idejnog rešenja
Od projektanta se očekuje da izradi najmanje dva varijantna rešenja trase. Ova rešenja treba da uključuju detaljnu analizu položaja tunela, mostova, petlji i drugih pratećih objekata. Pored toga, potrebno je izvršiti procenu troškova izgradnje i održavanja za svaku varijantu.
Ovakav pristup omogućiće sveobuhvatno sagledavanje projekta i donošenje informisane odluke o najpogodnijem rešenju. Analiza troškova izgradnje i održavanja posebno je važna za dugoročnu održivost projekta i njegovu ekonomsku opravdanost.
Širi uticaj Jadransko-jonskog auto-puta
Realizacija ovog projekta imaće višestruke pozitivne efekte na region. Osim unapređenja saobraćajne povezanosti, očekuje se značajna valorizacija turističkih potencijala južne Crne Gore i severnog dela Albanije. Ovo će otvoriti nove mogućnosti za razvoj turizma, posebno u manje razvijenim područjima koja će postati dostupnija.
Dodatno, projekat će doprineti unapređenju regionalne saradnje. Bolja povezanost između Crne Gore i Albanije može podstaći ekonomsku razmenu, kulturnu saradnju i ojačati veze između dve zemlje. Ovo je u skladu sa širim ciljevima evropskih integracija i regionalnog razvoja Balkana.
U zaključku, novi tender za Jadransko-jonski auto-put predstavlja značajan korak ka realizaciji ovog važnog infrastrukturnog projekta. Njegovo uspešno sprovođenje ne samo da će unaprediti saobraćajnu mrežu Crne Gore, već će i otvoriti nove perspektive za ekonomski i turistički razvoj čitavog regiona.