Izvor: Biznis.rs | Foto: Shutterstock

Nove šifre za digitalne transakcije u Srbiji

Od sredine oktobra 2023. godine, Republika Srbija implementira značajne promene u svom platnom sistemu, uvodeći nove šifre za bezgotovinske transakcije vezane za digitalnu imovinu i promet nekretnina. Ove inovacije imaju za cilj povećanje transparentnosti i efikasnosti finansijskih operacija, uz istovremeno jačanje borbe protiv pranja novca.

Uvođenje novih šifri za digitalne transakcije

Srpske finansijske institucije uvode dve nove šifre za bezgotovinske transakcije: 229 i 230. Šifra 229 namenjena je transakcijama povezanim sa digitalnom imovinom, dok je šifra 230 rezervisana za promet nekretnina. Ova promena predstavlja značajan korak u modernizaciji finansijskog sistema zemlje.

Marija Đorđić, poreska savetnica iz agencije Experta, objašnjava: "Šifra 229 obuhvata sve transakcije vezane za virtuelne valute, digitalne tokene i slične oblike digitalne imovine. Ovo uključuje ne samo osnovne transakcije, već i plaćanje pratećih troškova poput provizija i naknada."

Igor Mirković, menadžer za masmedije u ECD, prvoj srpskoj kripto menjačnici, dodaje: "Fizička i pravna lica mogu obavljati promet digitalne imovine preko licenciranih menjačnica kriptovaluta. Banke u Srbiji trenutno nemaju mogućnost pružanja usluga povezanih sa digitalnom imovinom, ali korisnici mogu legitimno slati novac ka ovlašćenim pružaocima usluga."

Unapređenje transparentnosti u prometu nekretnina

Šifra 230 fokusira se na bezgotovinske transakcije vezane za promet nepokretnosti. Ovo obuhvata plaćanja za različite vrste zemljišta, zgrade, stanove, poslovne prostore i garaže. Ova nova kategorizacija omogućava jasniju evidenciju i lakšu kontrolu transakcija na tržištu nekretnina.

Đorđić naglašava: "Uvođenjem šifre 230, plaćanja povezana sa kupoprodajom nekretnina biće preciznije kategorizovana, što će doprineti profesionalizaciji tržišta nekretnina i olakšati nadzor nad ovim transakcijama."

Ograničenja gotovinskih transakcija i borba protiv pranja novca

Za gotovinske transakcije, koristiće se šifre 129 i 130, što će omogućiti jednostavnije praćenje gotovinskih tokova. Međutim, važno je napomenuti da srpsko zakonodavstvo već neko vreme stavlja naglasak na ograničenje gotovinskog poslovanja, posebno kada je reč o većim iznosima.

Prema članu 46 Zakona o sprečavanju pranja novca, gotovinske transakcije u vrednosti od približno 10.000 evra ili više su strogo ograničene. Ovo se odnosi na pravna i fizička lica koja se bave prodajom robe, nekretnina ili usluga, i primenjuje se čak i kada je iznos podeljen na više povezanih transakcija.

Ova ograničenja su ključni deo šire strategije Srbije u borbi protiv pranja novca i finansiranja kriminalnih aktivnosti. Gotovinske transakcije koje prelaze određeni prag moraju se izvršiti bezgotovinski, putem bankarskih računa, kako bi se osigurao jasan trag o poreklu i destinaciji novca.

Uticaj na privredna društva i preduzetnike

Nove regulacije imaju značajan uticaj na poslovanje privrednih društava i preduzetnika. Ukoliko vrednost robe, usluga ili nekretnina koje prodaju prelazi otprilike 10.000 evra, moraju osigurati da se naplata vrši isključivo preko bankovnih računa.

Ovo posebno utiče na sektore sa visokovrednim transakcijama, poput trgovine nekretninama ili prodaje luksuzne robe. Preduzetnici i privrednici moraju biti dobro upoznati sa sistemom šifara plaćanja kako bi izbegli potencijalne probleme.

Poreski savetnici upozoravaju: "Čak i najmanja greška u upotrebi šifre može dovesti do ozbiljnih problema, uključujući pogrešno zaduženje za porez. Iako se greške mogu ispraviti, to zahteva dodatno vreme i resurse, što može predstavljati značajan administrativni teret za poslovanje."

Zaključak: Digitalizacija finansijskog sistema Srbije

Uvođenje novih šifri za digitalne transakcije predstavlja važan korak u modernizaciji finansijskog sistema Srbije. Ove promene ne samo da unapređuju transparentnost i efikasnost transakcija vezanih za digitalnu imovinu i nekretnine, već i jačaju borbu protiv pranja novca. Privredni subjekti i pojedinci moraju se prilagoditi ovim novim pravilima kako bi osigurali usklađenost sa zakonom i izbegli potencijalne komplikacije u poslovanju.