Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture pokrenulo je javnu raspravu o izmenama Zakona o radnom vremenu posade vozila u drumskom prevozu i tahografima. Ovaj potez označava značajan korak ka unapređenju bezbednosti i efikasnosti u sektoru drumskog transporta.
Ključne promene u regulativi tahografa
Predložene izmene zakona donose sveobuhvatne promene u oblasti korišćenja tahografa, uređaja koji prate vreme vožnje, pauze i odmor vozača. Novi propisi će se primenjivati na sve prevoze tereta vozilima težim od 3,5 tona i prevoz putnika vozilima sa više od devet sedišta, uz određene izuzetke.
Značajna novina je obaveza ugradnje "Smart" tahografa u nova vozila koja se prvi put registruju u Srbiji od 2025. godine. Upotrebljavana vozila registrovana od te godine moraju imati digitalni tahograf, dok ona registrovana između 2011. i 2024. godine sa analognim tahografom moraju izvršiti zamenu do 2026. godine.
Zakon predviđa strožu kontrolu i zabranu manipulacije tahografima, uključujući promene, prikrivanje ili brisanje podataka. Upotreba uređaja koji mogu uticati na tačnost tahografskih podataka postaje zakonom kažnjiva, kao i njihova prodaja ili distribucija.
Nove obaveze za prevoznike i radionice
Prevoznici će biti u obavezi da omoguće nesmetano obavljanje kontrola i da na zahtev dostave podatke sa tahografa. Uvodi se i pravilo o obaveznom izdavanju vozačke potvrde o aktivnostima kada vozač nije radio zbog bolesti ili godišnjeg odmora.
Tehničke radionice za tahografe suočavaju se sa novim zahtevima. Moraju biti adekvatno opremljene i imati licencirane tehničare. Kvalitetna usluga podrazumeva posedovanje odgovarajućih objekata i mernih uređaja, kao i tehničare s dokazom stručne osposobljenosti. Dozvole za rad radionica su neprenosive, a usklađenost s propisima o zaštiti podataka je obavezna.
Izmene u izdavanju kartica i inspekcijskom nadzoru
Novi zakon predviđa da vozači s prebivalištem u Srbiji i stranci s boravkom dužim od 185 dana mogu dobiti karticu za period do pet godina. Za strance koji rade kod domaćih prevoznika, predviđena je privremena kartica sa maksimalnim rokom važenja od 185 dana.
Inspekcije će se vršiti na različitim lokacijama i u raznim terminima kako bi se obuhvatila što šira putna mreža i smanjila mogućnost izbegavanja nadzora. Nadležni organi će proveravati radno vreme vozača, evidentiranje prekoračenja brzine i ispravnost tahografa, s ciljem sprečavanja manipulacija koje bi mogle ugroziti tačnost podataka.
Procedure u slučaju otkrivanja nepravilnosti
Ako se tokom kontrolnog pregleda vozila u radionici za tahografe otkriju nepravilnosti, troškove pregleda snosi vlasnik ili korisnik vozila. U suprotnom, troškove pokriva ministarstvo koje je naložilo kontrolu.
U slučaju oduzimanja vozačke kartice zbog prekršaja, Agencija je prosleđuje zemlji izdavaocu, uz obrazloženje razloga za oduzimanje. Ako povrat kartice traje duže od dve nedelje, Agencija obaveštava nadležni organ matične države o razlozima oduzimanja.
Primena AETR sporazuma i kazne za prekršaje
Prilikom nadzora vozača iz zemalja potpisnica AETR sporazuma ili drugih država, u slučaju otkrivanja prekršaja, u prekršajnom aktu će biti navedene i odredbe iz sporazuma, uz domaće propise.
Novi propisi donose stroge novčane kazne za prevoznike koji ne poštuju propisane odredbe AETR sporazuma i domaćeg zakona. Na primer, vozač koji ne nadoknadi skraćeni nedeljni odmor ili provede pun nedeljni odmor u vozilu može biti kažnjen sa novčanom kaznom do 150.000 dinara.
Kazne za radionice koje ne poštuju propise kreću se od 200.000 do 500.000 dinara, uključujući slučajeve izdavanja uverenja o ispravnosti za neispravan tahograf ili nevraćanja potrebne dokumentacije nakon isteka dozvole.
Zaključak i implikacije novih propisa
Predložene izmene Zakona o tahografima u drumskom prevozu predstavljaju značajan korak ka unapređenju bezbednosti i regulacije sektora. Strože kazne, nove tehničke zahteve i poboljšani nadzor imaju za cilj da osiguraju poštovanje propisa i zaštitu svih učesnika u saobraćaju.