Izvor: Biznis.rs | Foto: Biznis.rs

Nova regulativa ELV za motocikle u Evropskoj uniji

Evropska unija preduzima značajne korake ka unapređenju održivosti u automobilskoj industriji, sa posebnim fokusom na motocikle. Asocijacija evropskih proizvođača motocikala (ACEM) nedavno je izrazila svoju punu podršku novoj regulativi o kraju životnog veka vozila, poznatoj kao ELV direktiva, koja će uključiti i motocikle u svoj opseg.

Značaj ELV regulative za motocikle

ELV regulativa predstavlja ključni element u nastojanjima Evropske unije da se efikasno upravlja otpadom od vozila. Prvobitno donešena 2000. godine, ova regulativa je nedavno ažurirana kako bi obuhvatila širi spektar vozila, uključujući i motocikle. Cilj ove inicijative je da se adekvatno tretira između šest i devet miliona tona otpada od vozila koji se godišnje proizvede u EU.

Uključivanje motocikala u ovu regulativu predstavlja značajan korak napred u ostvarivanju ciljeva cirkularne ekonomije. ACEM je u svom position paper-u istakao važnost održivog pristupa reciklaži motocikala, naglašavajući svoju spremnost da bude aktivan partner u implementaciji nove regulative.

Implementacija i tranzicioni period

Evropska komisija je sredinom 2023. godine usvojila predlog nove ELV regulative, predviđajući rok od 18 meseci za njenu implementaciju u nadležnim institucijama. To znači da bi nova pravila trebalo da stupe na snagu najkasnije početkom 2025. godine. Međutim, uzimajući u obzir kompleksnost prilagođavanja industrije novim zahtevima, predviđen je tranzicioni period od 60 meseci.

Ovaj produženi period prilagođavanja omogućiće proizvođačima motocikala, kao i kompanijama koje se bave reciklažom i preradom, da razviju i implementiraju nove procese i tehnologije. ACEM je naglasio da će iskoristiti ovaj period za optimizaciju svojih reciklažnih procedura, sa ciljem da se što efikasnije uklope u novi sistem upravljanja otpadom.

Uticaj na cirkularnu ekonomiju

Uključivanje motocikala u ELV regulativu predstavlja značajan korak ka ostvarivanju ciljeva cirkularne ekonomije u EU. Ovaj pristup će doprineti smanjenju otpada, povećanju stope reciklaže i efikasnijem korišćenju resursa u industriji motocikala. Očekuje se da će nova regulativa podstaći inovacije u dizajnu motocikala, sa fokusom na lakšu demontažu i reciklažu na kraju životnog veka.

ACEM ističe da je industrija motocikala spremna da preuzme aktivnu ulogu u ovom procesu, naglašavajući svoje dugogodišnje iskustvo u primeni principa održivosti. Kroz saradnju sa reciklerima i drugim akterima u lancu vrednosti, proizvođači motocikala planiraju da razviju nove modele poslovanja koji će biti u skladu sa principima cirkularne ekonomije.

Izazovi i mogućnosti

Iako implementacija nove ELV regulative predstavlja izazov za industriju motocikala, ona takođe otvara brojne mogućnosti za inovacije i unapređenje poslovnih modela. Očekuje se da će ova inicijativa stimulisati razvoj novih tehnologija za reciklažu, kao i stvaranje novih radnih mesta u sektoru upravljanja otpadom.

Proizvođači motocikala će morati da prilagode svoje proizvodne procese kako bi olakšali reciklažu na kraju životnog veka vozila. Ovo može uključivati upotrebu novih materijala, modularni dizajn koji olakšava demontažu, kao i razvoj sistema za praćenje komponenti kroz ceo životni ciklus proizvoda.

U zaključku, nova ELV regulativa predstavlja značajan korak ka održivijoj budućnosti u industriji motocikala. Cirkularna ekonomija u ovom sektoru ne samo da će doprineti zaštiti životne sredine, već će i otvoriti nove poslovne mogućnosti i podstaći inovacije. ACEM i njegovi članovi su spremni da preuzmu vodeću ulogu u ovoj transformaciji, doprinoseći stvaranju održivije i efikasnije industrije motocikala u Evropi.