U srcu Srbije, ambiciozan projekat izgradnje nove železničke pruge obećava da će transformisati transportnu infrastrukturu i podstaći ekonomski rast. Ova inicijativa, koja povezuje Jovanovac i Sobovicu, predstavlja značajan korak napred u modernizaciji srpske železničke mreže.
Revolucionarna železnička pruga za 21. vek
Infrastruktura železnice Srbije predvodi ovaj revolucionarni projekat, čiji se završetak očekuje u oktobru 2026. godine. Jelena Tanasković, direktorka ove organizacije, nedavno je održala sastanak sa predstavnicima kompanija Siemens i MIND, gde su razmotreni detalji izgradnje ove strateški važne deonice.
Projekat, čija je vrednost procenjena na približno 6,2 milijarde dinara bez PDV-a, dodeljen je konzorcijumu renomiranih domaćih kompanija. Ova grupa uključuje N-ing d.o.o Beograd, Extra – Auto Transport d.o.o Vrbas, AŽD Saobraćajni sistemi d.o.o Beograd, Bricken d.o.o Novi Sad i ZGOP d.o.o Novi Sad, što garantuje visok kvalitet izvedbe i poštovanje domaćih standarda.
Unapređenje industrijskog transporta i povezanosti
Nova železnička pruga će igrati ključnu ulogu u unapređenju logističkih kapaciteta regiona. Omogućiće efikasniji transport materijala, sirovina i gotovih proizvoda iz MIND parka i Siemens fabrike, čime se direktno podržava industrijski razvoj i ekonomski prosperitet ovog dela Srbije.
Tanasković je naglasila značaj ovog projekta za nacionalnu ekonomiju, ističući da se u ovom području nalazi više od sedam proizvodnih pogona sa pratećim objektima. Posebno je impresivan podatak da samo Siemens zapošljava preko 1.500 radnika, što ilustruje potencijal za dalji rast zaposlenosti i ekonomske aktivnosti u regionu.
Integrisani pristup putničkom i teretnom saobraćaju
Jedna od ključnih prednosti nove pruge je njena višenamenska priroda. Pored unapređenja teretnog saobraćaja, pruga će takođe služiti za prevoz putnika u oba pravca. Ovo integrisano rešenje optimizuje korišćenje infrastrukture i pruža veću vrednost za uložena sredstva.
Tender koji je Infrastruktura železnice Srbije raspisala krajem prošle godine predviđa izgradnju pruge dužine 13,9 kilometara. Ova deonica je projektovana kao jednokolosečna neelektrificirana pruga za mešoviti saobraćaj, sa projektnom brzinom od 80 kilometara na sat. Ovakvo rešenje predstavlja optimalan balans između efikasnosti i ekonomičnosti.
Inovativno projektno rešenje za maksimalnu funkcionalnost
Projekat uključuje nekoliko inovativnih elemenata koji će unaprediti funkcionalnost pruge:
- Pruga će se odvajati sa postojeće magistralne pruge pre železničke stanice Jovanovac u formi trougla, što omogućava fleksibilnost u organizaciji saobraćaja.
- Na deonici su projektovana tri stajališta, čime se povećava dostupnost železničkog prevoza za lokalno stanovništvo.
- Stanica Sobovica na kraju deonice pruge za javni saobraćaj imaće odgovarajuće kolosečne i ostale kapacitete za prijem i otpremu putničkih i teretnih vozova, kao i za opsluživanje putnika.
Posebno je značajno odvajanje industrijskog koloseka za fabrički kompleks u Lužnicama, koje vodi do MIND parka. Ovaj kolosek, dužine 776,11 metara, projektovan je za brzinu od 35 kilometara na sat, što će značajno unaprediti logističke operacije u industrijskoj zoni.
Zaključak: Nova era za srpske železnice
Izgradnja železničke pruge Jovanovac-Sobovica predstavlja značajan korak u modernizaciji srpske transportne infrastrukture. Ovaj projekat ne samo da će unaprediti teretni i putnički saobraćaj, već će i podstaći ekonomski razvoj regiona, stvarajući nove mogućnosti za industriju i zapošljavanje. Sa očekivanim završetkom u 2026. godini, ova pruga će postaviti nove standarde u železničkom saobraćaju Srbije.