Značajne promene u oporezivanju dobitaka od igara na sreću stupaju na snagu od 1. januara 2025. godine. Ove izmene donose nove obaveze za priređivače i zaposlene u industriji, kao i nove procedure za identifikaciju igrača i obračun poreza.
Nove obaveze za zaposlene u industriji igara na sreću
Prema nedavno usvojenim izmenama Zakona o porezu na dohodak fizičkih lica, zaposleni u kladionicama, kazinima, automat klubovima i drugim oblicima igara na sreću dobijaju nova ovlašćenja i odgovornosti. Od njih će se sada zahtevati da identifikuju igrače koji ostvare dobitke, traže njihova lična dokumenta i sastavljaju poreske prijave. Ova promena predstavlja značajan korak u borbi protiv utaje poreza i pranja novca u sektoru igara na sreću.
Konkretno, zaposleni će biti dužni da:
- Zatraže lična dokumenta od igrača koji ostvare dobitak
- Izvrše identifikaciju igrača
- Sastave poresku prijavu
- Odrede visinu poreza koji treba da se plati
Novi sistem oporezivanja dobitaka
Ključna promena u novom zakonu je uvođenje poreza od 15% na razliku između uplate uloga i isplate dobitka u svim igrama na sreću. Međutim, važno je napomenuti da se ovo odnosi samo na dobitke koji premašuju 300 evra. Ova granica je postavljena kako bi se zaštitili manji dobitnici i fokusiralo na značajnije iznose.
Priređivači igara na sreću će biti odgovorni za obračun i obustavu poreza pri svakom dobitku. Porez će se uplaćivati istovremeno sa isplatom dobitka, što predstavlja značajnu promenu u odnosu na prvobitni predlog koji je predviđao uplatu narednog dana.
Implementacija i tehnološke promene
Ovaj novi sistem zahteva značajne tehnološke promene i nadogradnje postojećih informacionih sistema priređivača igara na sreću. Zaposleni će morati da koriste ove unapređene sisteme za:
- Identifikaciju dobitnika
- Prikupljanje ličnih podataka
- Utvrđivanje uloga i iznosa dobitka
- Obračun poreza na razliku
- Sastavljanje poreskog rešenja
- Prenos sredstava na račun Poreske uprave
Ove promene predstavljaju značajan izazov za industriju, zahtevajući ne samo tehnološka ulaganja, već i obuku zaposlenih za nove procedure i odgovornosti.
Reakcije industrije i izazovi implementacije
Priređivači igara na sreću izrazili su zabrinutost povodom ovih promena tokom javne rasprave. Njihovi glavni argumenti uključuju:
- Nepostojanje sličnog sistema oporezivanja u drugim zemljama
- Potencijalni prelazak igrača u sivu zonu (nelegalne ili neregulisane igre na sreću)
- Dodatno opterećenje zaposlenih koji sada moraju obavljati funkcije poreskih službenika
- Potreba za značajnim ulaganjima u tehnološku infrastrukturu
Grupacija priređivača igara na sreću pri Privrednoj komori istakla je da ove promene stvaraju dodatne troškove i da su suprotne ustavnom načelu slobode preduzetništva. Oni smatraju da se na ovaj način prenosi odgovornost naplate poreza sa države na privredne subjekte.
Priprema za implementaciju
Da bi se zakon mogao primeniti, Ministarstvo finansija ima zadatak da do 1. januara 2025. godine donese neophodna podzakonska akta. Ova akta će detaljno definisati:
- Način oporezivanja
- Oblik rešenja ili potvrde o obračunatom porezu
- Način uplate poreza
- Metode kontrole
- Druge specifične aspekte koji nisu definisani samim zakonom
Ovo je ključno za uspešnu implementaciju, posebno imajući u vidu prethodno iskustvo iz 2014. godine kada je sličan predlog usvojen, ali nikada nije implementiran zbog nedostatka podzakonskih akata.
Zaključak i budući izazovi
Nove promene u oporezivanju dobitaka od igara na sreću predstavljaju značajan korak ka boljoj regulaciji i kontroli ovog sektora. Međutim, uspeh ove reforme zavisiće od efikasne implementacije, saradnje svih uključenih strana i sposobnosti priređivača da se prilagode novim zahtevima. Budućnost će pokazati kako će ove promene uticati na industriju igara na sreću i državne prihode od poreza.