Izvor: Biznis.rs | Foto: Shutterstock

Nova autobuska stanica u Beogradu: Izgradnja i razvoj

U Beogradu je započet ambiciozni projekat izgradnje nove autobuske stanice, koji predstavlja značajan korak u unapređenju gradske infrastrukture. Ovaj poduhvat, procenjen na gotovo 48 miliona evra, donosi nove mogućnosti za putnike i grad u celini.

Tender za izgradnju autobuske stanice

Direkcija za građevinsko zemljište i izgradnju Beograda je nedavno objavila javni poziv za izgradnju stanične zgrade na novoj autobuskoj stanici u bloku 42 na Novom Beogradu. Procenjena vrednost radova iznosi približno 5,6 milijardi dinara, što je ekvivalentno skoro 48 miliona evra. Ova investicija predstavlja značajan korak u modernizaciji gradskog prevoza i unapređenju putničke infrastrukture.

Zainteresovane kompanije imaju priliku da podnesu svoje ponude do 22. novembra, čime se otvara mogućnost za konkurentno nadmetanje i izbor najboljeg izvođača radova. Tender je zvanično objavljen na Portalu javnih nabavki pod nazivom „Izvođenje radova na izgradnji Autobuskog terminala u bloku 42 u Novom Beogradu – II faza", što podrazumeva konkretnu izgradnju objekta autobuske stanice.

Faze izgradnje i trenutno stanje

Izgradnja kompleksa autobuske stanice BAS podeljena je na tri ključne faze:

  1. Izgradnja staničnog platoa (već završena)
  2. Izgradnja glavnog objekta autobuske stanice
  3. Uređenje staničnog trga i interne saobraćajnice

Interesantno je napomenuti da je 27. septembra ove godine na lokaciji gde se nekada nalazila popularno zvana „Buvlja pijaca" u novobeogradskom Bloku 42, otvorena nova autobuska stanica. Samo dva dana kasnije, 29. septembra, organizovani su prvi polasci sa nove stanice, što označava početak njenog operativnog funkcionisanja.

Međutim, važno je istaći da autobuska stanica još uvek nije u potpunosti završena. Trenutno putnici koriste privremeni objekat stanične zgrade sa osnovnim sadržajima - aneks površine oko 1.200 kvadratnih metara koji je prilagođen za nesmetano funkcionisanje stanice. Ovo privremeno rešenje omogućava kontinuitet usluga dok se ne završi izgradnja glavnog objekta.

Planirani izgled i funkcionalnost

Prema dokumentaciji objavljenoj na Portalu javnih nabavki, planirano je da objekat stanice bude pravougaonog oblika, podsećajući na razvučeno ćirilično slovo P. Ovakav dizajn će omogućiti optimalnu iskorišćenost prostora i efikasno kretanje putnika. Struktura objekta će obuhvatati:

  • Suteren
  • Prizemlje
  • Prvi sprat
  • Povučeni sprat

Glavni ulaz i dominantni pešački pristupi, kao i pristupi za automobile, biće orijentisani ka ulici Antifašističke borbe. Ovakvo pozicioniranje je strateški osmišljeno, s obzirom da se iz tog pravca očekuje najveći priliv putnika. Na suprotnoj strani objekta planirani su ulazi i izlazi na stanični peronski plato, što će omogućiti efikasnu cirkulaciju putnika i vozila.

Finansiranje i budžetska raspodela

Projekat izgradnje nove autobuske stanice rezultat je saradnje između gradskih vlasti i privatnog sektora. Ugovorom o zajedničkoj izgradnji iz 2017. godine, BAS je određen za finansijera projekta, dok je Grad Beograd preuzeo ulogu investitora. Ova sinergija javnog i privatnog sektora trebalo bi da osigura efikasnu realizaciju projekta i optimalno korišćenje resursa.

Važno je napomenuti da je gradnja perona i parkinga započela 2020. godine. Međutim, zbog različitih faktora, došlo je do odlaganja prvobitno planiranih rokova, što je rezultiralo i prekoračenjem inicijalno predviđenog budžeta. Ovakve situacije nisu neuobičajene kod velikih infrastrukturnih projekata i zahtevaju fleksibilnost u planiranju i realizaciji.

Za završetak stanice, predviđeno je da Beogradu bude preneto približno 2,4 milijardi dinara (oko 20 miliona evra) iz republičkog budžeta tokom ove i naredne godine. Ova sredstva će biti raspoređena na sledeći način:

  • Polovina iznosa biće isplaćena Gradu za izvođenje radova u 2024. godini
  • Druga polovina planirana je za 2025. godinu
Ova finansijska injekcija namenjena je prvenstveno za pokrivanje troškova koji će nastati u okviru druge faze gradnje kompleksa, što uključuje izgradnju glavnog objekta autobuske stanice.

U zaključku, izgradnja nove autobuske stanice u Beogradu predstavlja značajan infrastrukturni projekat koji će unaprediti kvalitet javnog prevoza i urbanog života u glavnom gradu. Uprkos izazovima i kašnjenjima, projekat napreduje, obećavajući modernu i funkcionalnu autobusku stanicu za građane i posetioce Beograda.