Švedska kompanija Northvolt, nekada viđena kao nada evropske industrije električnih vozila, našla se u ozbiljnim finansijskim problemima. Ovaj vodeći proizvođač baterija podneo je zahtev za bankrot u Sjedinjenim Američkim Državama, nakon što su propali pokušaji da se obezbedi neophodan kapital za nastavak poslovanja.
Finansijska kriza Northvolta: Od nade do bankrota
Northvolt, gigant u proizvodnji baterija za električna vozila, suočio se sa dramatičnim finansijskim izazovima. Kompanija je podnela zahtev za restrukturiranje prema Poglavlju 11 Zakona o stečaju u SAD-u, što je izazvalo šok u industriji. Ova odluka došla je nakon što su propali očajnički pokušaji da se obezbede finansijska sredstva neophodna za opstanak firme.
Prema zvaničnom saopštenju koje je preneo Bloomberg, Northvolt je imao na raspolaganju sredstva dovoljna za samo još nedelju dana poslovanja. Konkretno, kompanija je raspolagala sa približno 30 miliona dolara gotovine, dok je istovremeno opterećena dugom od skoro 5,84 milijarde dolara. Ovi brojevi svrstavaju Northvolt među najzaduženije kompanije koje su ove godine zatražile zaštitu od bankrota u Sjedinjenim Državama.
Uticaj krize na evropsku industriju električnih vozila
Kriza u Northvoltu ima šire implikacije za evropsku industriju električnih vozila. Kompanija je bila nosilac standarda za evropske ambicije u uspostavljanju nezavisnog lanca snabdevanja za električna vozila, nastojeći da se suprotstavi dominaciji dobro etabliranih kineskih i južnokorejskih proizvođača.
Pad Northvolta predstavlja značajan udarac za ove ambicije. Kompanija je bila simbol evropske inovacije i tehnološkog napretka u sektoru električnih vozila, a njen finansijski krah mogao bi usporiti razvoj ove industrije na kontinentu. Ovo takođe otvara pitanja o sposobnosti Evrope da se takmiči sa azijskim gigantima u proizvodnji baterija.
Mere štednje i pokušaji spasavanja
U pokušaju da preživi finansijsku oluju, Northvolt je preduzeo drastične mere. Kompanija je bila primorana da otpusti četvrtinu svoje radne snage i odbaci ambiciozne planove širenja. Ovi potezi usledili su nakon što je Northvolt izgubio ključni ugovor i nije uspeo da obezbedi "zeleni" zajam od pet milijardi dolara, što je dodatno pojačalo pritisak na njihovu likvidnost tokom jeseni.
Uprkos ovim izazovima, Northvolt Ett, glavna fabrika kompanije locirana blizu arktičkog kruga u Švedskoj, nastaviće sa normalnim radom tokom procesa reorganizacije. Kompanija je izjavila da će "nastaviti da isporučuje proizvode kupcima, ispunjavajući obaveze prema ključnim dobavljačima i isplaćujući zarade zaposlenima".
Podrška i finansiranje u krizi
U pokušaju da se izbori sa krizom, Northvolt je obezbedio određenu finansijsku podršku. Kroz sudski proces, kompanija će imati pristup približno 145 miliona dolara gotovinskog kolaterala. Dodatno, Scania, jedinica za proizvodnju kamiona u okviru VW grupe i ključni kupac Northvolta, obećala je da će obezbediti dodatnih 100 miliona dolara finansiranja.
Ova podrška mogla bi biti ključna za preživljavanje kompanije tokom procesa restrukturiranja. Međutim, ostaje neizvesno da li će to biti dovoljno da se Northvolt izvuče iz trenutne krize i povrati svoju poziciju na tržištu.
U zaključku, slučaj Northvolta ilustruje izazove sa kojima se suočava evropska industrija električnih vozila u pokušaju da se takmiči sa globalnom konkurencijom. Budućnost ovog švedskog giganta baterija ostaje neizvesna, a ishod njegovog restrukturiranja mogao bi imati dalekosežne posledice za evropsku automobilsku industriju i njene ambicije u sektoru električnih vozila.