U svetlu rastućih izazova u industriji baterija, Northvolt, švedski gigant u proizvodnji, susreće se sa značajnim preprekama. Vlada Švedske, iako podržava zelenu tranziciju, odlučno odbija direktno finansijsko učešće u kompaniji, ostavljajući Northvolt da samostalno rešava svoje probleme.
Stav švedske vlade prema Northvoltu
Premijer Švedske, Ulf Kristerson, nedvosmisleno je izjavio da država neće preuzeti udeo u Northvoltu. "Naša je čvrsta odluka da Švedska treba da bude pogodno tlo za nove tehnologije neophodne za zelenu tranziciju," naglasio je Kristerson. Međutim, on je dodao da to ne podrazumeva da švedska država treba da preuzme finansijski udeo u kompaniji.
Kristerson je dalje pojasnio stav vlade, ističući da je na vlasnicima Northvolta da razvijaju kompaniju. "Ne uplićemo se u poslovne planove kompanija, ali želimo da stvorimo povoljno okruženje za ovu vrstu industrije," objasnio je premijer. Ova izjava jasno ukazuje na to da vlada namerava da pruži podršku kroz stvaranje povoljnog poslovnog ambijenta, ali ne i kroz direktne finansijske intervencije.
Izazovi sa kojima se Northvolt suočava
Northvolt se trenutno bori sa nekoliko značajnih izazova. Kompanija ima poteškoća sa masovnom proizvodnjom visokokvalitetnih baterija, što je ključno za njihovu konkurentnost na globalnom tržištu. Pored toga, suočavaju se sa snažnom konkurencijom iz Kine, posebno od kompanija kao što su CATL i BYD.
Analitičari su za Reuters istakli da je širenje poslovanja dodatno otežalo situaciju za Northvolt. Kao odgovor na ove izazove, kompanija je nedavno objavila obustavu proizvodnje katodnih materijala u svojoj gigafabrici u Švedskoj i odlaganje izgradnje druge fabrike. Umesto toga, fokusiraće se na masovnu proizvodnju baterijskih ćelija kao deo programa smanjenja troškova.
Strateške promene i finansijski rezultati
Piter Karlson, izvršni direktor i suosnivač Northvolta, objasnio je da kompanija sprovodi stratešku analizu poslovanja. "Moramo primeniti određene oštre mere kako bismo osigurali temelje Northvoltovog poslovanja, poboljšali finansijsku stabilnost i podržali poslovne performanse," rekao je Karlson, naglašavajući da su trenutni uslovi poslovanja izuzetno izazovni.
Kao posledica ovih promena, Northvolt će sada biti prinuđen da nabavlja katodne aktivne materijale od kineskih ili južnokorejskih dobavljača. Menadžment kompanije je najavio nameru da razgovara sa potencijalnim partnerima i investitorima o izgradnji fabrike u Gdanjsku, Poljska. Takođe su potvrdili planove za izgradnju gigafabrika u Nemačkoj i Kanadi, kao i u Geteborgu, Švedska, kroz zajedničko ulaganje sa kompanijom Volvo Cars.
Northvolt kao primer evropske industrije baterija
Northvolt se često navodi kao primjer nastojanja Evropske unije da izgradi sopstvenu industriju baterija. Međutim, kompanija je doživela težak udarac u julu kada je BMW otkazao narudžbu vrednu približno dve milijarde evra. Ovo je značajno uticalo na finansijske rezultate kompanije.
Finansijski izveštaji pokazuju da je Northvolt prošlu godinu završio sa neto gubitkom od oko 1,17 milijardi dolara, što je gotovo četvorostruko povećanje u odnosu na prethodnu godinu. Uprkos tome, njihov neto prihod je porastao za približno 20%, dostigavši cifru od otprilike 128,3 miliona dolara.
U zaključku, Northvolt se suočava sa značajnim izazovima u industriji baterija, uključujući finansijske poteškoće i snažnu konkurenciju. Iako švedska vlada podržava zelenu tranziciju, odlučna je u stavu da neće direktno finansijski intervenisati. Budućnost ove kompanije zavisiće od njene sposobnosti da se prilagodi tržišnim uslovima i prevaziđe trenutne prepreke u razvoju i proizvodnji.