Japanski automobilski gigant Nissan suočava se sa značajnim izazovima na globalnom tržištu, što je rezultiralo drastičnim merama restrukturiranja. Kompanija je najavila velike promene u svom poslovanju, uključujući masovna otpuštanja i smanjenje proizvodnih kapaciteta, kao odgovor na poteškoće na ključnim tržištima.
Nissanovo restrukturiranje i smanjenje radne snage
Nissan Motor, treći po veličini proizvođač automobila u Japanu, objavio je plan za otpuštanje približno 9.000 zaposlenih širom sveta. Ova odluka dolazi kao deo sveobuhvatnog plana restrukturiranja kompanije, koji uključuje i smanjenje globalnih proizvodnih kapaciteta za gotovo petinu. Ovakvi potezi su direktna posledica izazova sa kojima se automobilski gigant suočava na dva ključna tržišta - u Kini i Sjedinjenim Američkim Državama.
Makoto Učida, izvršni direktor Nissana, objasnio je: "Naš cilj je da transformišemo Nissan u efikasniju i otporniju kompaniju. Istovremeno, reorganizujemo menadžment kako bismo bili sposobni da brzo i fleksibilno reagujemo na promene u poslovnom okruženju." Učida je naglasio da ove mere ne znače nužno smanjenje kompanije, već njeno prilagođavanje novim tržišnim uslovima.
Finansijski izazovi i pad profita
Finansijski pokazatelji Nissana otkrivaju ozbiljnost situacije. Kompanija je bila primorana da drastično revidira svoje godišnje prognoze profita. Prognoza godišnje operativne dobiti smanjena je za čak 70 odsto, na približno 975 miliona dolara. Ovo predstavlja drugo smanjenje prognoze u tekućoj fiskalnoj godini, nakon što je prethodno već bila smanjena za 17 odsto.
Rezultati za drugi kvartal fiskalne godine (jul-septembar) dodatno ilustruju težinu situacije. Operativna dobit u ovom periodu zabeležila je pad od gotovo 85 odsto, dostigavši svega 213,85 miliona dolara. Ovaj rezultat je značajno ispod procene analitičara LSEG-a, koji su očekivali dobit od približno 434,2 miliona dolara.
Izazovi na ključnim tržištima
Nissanovi problemi su posebno izraženi na dva ključna tržišta - u Kini i SAD-u, koja zajedno čine gotovo polovinu globalne prodaje kompanije. U prvoj polovini fiskalne godine, Nissanova globalna prodaja opala je za 3,8 odsto, dostigavši približno 1,59 miliona vozila. Međutim, pad je bio najizraženiji u Kini, gde je prodaja smanjena za čak 14,3 odsto.
U Sjedinjenim Američkim Državama, situacija je takođe zabrinjavajuća. Prodaja je opala za skoro tri odsto, na otprilike 449.000 vozila. Nissanovi predstavnici su naveli da ključni modeli na američkom tržištu nisu ostvarili očekivane rezultate. Dodatno, kompaniju je iznenadio brzi rast potražnje za hibridnim vozilima, segment u kojem Nissan trenutno nema dovoljno modela da zadovolji tržišne potrebe.
Konkurencija i tržište električnih vozila
Nissanovi izazovi nisu izolovani slučaj u automobilskoj industriji. Kompanija se pridružuje rastućem broju stranih proizvođača automobila koji se suočavaju sa poteškoćama na kineskom tržištu. Ključni faktor koji otežava poslovanje stranim kompanijama je sve snažnija konkurencija od strane agilnih kineskih proizvođača, posebno u segmentu električnih vozila koji doživljava rapidnu ekspanziju.
Ova situacija naglašava potrebu za inovacijama i prilagođavanjem u automobilskoj industriji. Proizvođači poput Nissana moraju brzo da reaguju na promene tržišnih trendova, posebno u oblasti elektromobilnosti i hibridnih tehnologija, kako bi održali konkurentnost na globalnom nivou.
U zaključku, Nissanovo restrukturiranje predstavlja odgovor na kompleksne izazove sa kojima se suočava automobilska industrija. Dok kompanija nastoji da se prilagodi novim tržišnim realnostima, ostaje da se vidi kako će ove mere uticati na njen dugoročni položaj u globalnoj automobilskoj areni.