Ministarstvo privrede Republike Srbije nedavno je objavilo da je javna ponuda za privatizaciju JRB-a proglašena neuspešnom. Ovaj potez je izazvao brojne reakcije u poslovnom svetu i javnosti, posebno zbog činjenice da je početna cena bila značajno niža u odnosu na prethodni pokušaj prodaje.
Neuspeh privatizacije Jugoslovenskog rečnog brodarstva
Uprkos smanjenju početne cene za približno sedam miliona evra u odnosu na julski poziv, Ministarstvo privrede je bilo prinuđeno da konstatuje neuspeh procesa privatizacije. „Do isteka roka nije pristigla nijedna prijava za učešće u postupku", navelo je ministarstvo u svom zvaničnom saopštenju. Ova situacija je posebno iznenađujuća s obzirom na to da je JRB najveća kompanija za rečni transport u zemlji.
Potencijalni investitori su imali priliku da se prijave za kupovinu paketa od 1.804.179 akcija, što predstavlja gotovo celokupni kapital kompanije (99,98%). Početna cena je bila postavljena na 21,82 miliona evra, što odgovara procenjenoj vrednosti kapitala na dan 31. decembra 2023. godine. Međutim, rok za podnošenje prijava, koji je istekao 5. septembra, prošao je bez ijednog zainteresovanog kupca.
Pozadina i kontroverze oko privatizacije
Interesantno je napomenuti da je prethodni pokušaj privatizacije JRB-a, sa procenjenom vrednošću od 29,2 miliona evra, poništen krajem jula. Ova odluka je doneta samo pet dana nakon što je kompanija dobila značajan ugovor od Elektroprivrede Srbije za pretovar i prevoz uglja, vredan skoro koliko i procenjena vrednost cele firme.
Portal Pištaljka je u svom istraživačkom izveštaju ukazao na potencijalnu kontroverzu vezanu za ovaj ugovor. Međutim, Elektroprivreda Srbije je ubrzo nakon toga obustavila dalje aktivnosti u vezi sa ovom javnom nabavkom, što je dodatno zakomplikovalo situaciju oko privatizacije JRB-a.
Razlozi za korekciju procene vrednosti
Ministarstvo privrede je 2. avgusta izdalo saopštenje u kojem objašnjava razloge za korekciju procene vrednosti imovine JRB-a. Prema njihovim navodima, nakon objavljivanja prvog javnog poziva, dobili su obaveštenje od Direkcije za imovinu i samog JRB-a da su određene parcele predviđene da budu deo projekta od posebnog značaja za Republiku Srbiju.
„Ministarstvo privrede je, upravo i isključivo u cilju obezbeđenja sprovođenja ispravnog postupka privatizacije preduzeća, a pre svega u cilju zaštite javnog interesa, donelo odluku o poništaju Javnog poziva", navodi se u saopštenju. Ova odluka je rezultirala novim pozivom za privatizaciju sa korigovanom procenom vrednosti imovine.
Uslovi za učešće u privatizaciji
U procesu privatizacije JRB-a mogla su da učestvuju samo domaća pravna lica koja ispunjavaju određene kvalifikacione uslove. Ovi uslovi su postavljeni kako bi se osiguralo da potencijalni kupci imaju potrebne finansijske i operativne kapacitete za upravljanje ovako značajnom kompanijom u sektoru rečnog transporta.
Prema podacima bonitetne kuće CompanyWall, JRB je u 2023. godini ostvario impresivne finansijske rezultate. Ukupan prihod kompanije iznosio je približno 2,98 milijardi dinara (oko 25,42 miliona evra), uz neto profit od otprilike 5,34 miliona evra i EBITDA od oko 6,28 miliona evra.
Budućnost JRB-a i privatizacije u Srbiji
Neuspeh privatizacije JRB-a otvara brojna pitanja o budućnosti ove kompanije i generalno o procesu privatizacije u Srbiji. Stručnjaci iz oblasti ekonomije i transporta sugerišu da bi vlada mogla razmotriti alternative privatizaciji, kao što su strateška partnerstva ili restrukturiranje kompanije.
Jasno je da će privatizacija JRB-a i dalje biti tema od velikog interesa za javnost i stručnu zajednicu. Budući koraci Ministarstva privrede u vezi sa ovim pitanjem biće pažljivo praćeni, posebno u kontekstu širih ekonomskih reformi i razvoja rečnog transporta u Srbiji.
U zaključku, neuspela privatizacija JRB-a predstavlja složen izazov za srpsku vladu i ekonomiju. Balansiranje između zaštite nacionalnih interesa i privlačenja investicija ostaje ključno pitanje u procesu privatizacije državnih preduzeća.