Izvor: Biznis.rs | Foto: Shutterstock

Napredak u izgradnji brze pruge u Srbiji

Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Srbije intenzivno radi na unapređenju železničke mreže. Ključni projekti uključuju završetak pruge Novi Sad-Subotica i planove za brzu prugu Beograd-Niš, što će značajno skratiti vreme putovanja i modernizovati železničku infrastrukturu zemlje.

Testiranje pruge Novi Sad-Subotica

Brza pruga od Novog Sada do Subotice ulazi u završnu fazu testiranja. Prema rečima ministra Gorana Vesića, trenutno se sprovode statička testiranja, nakon čega slede dinamička testiranja i probne vožnje. Ova faza je ključna za osiguranje bezbednosti i efikasnosti nove železničke linije.

Dinamička testiranja će sprovoditi renomirana nemačka kompanija Deutsche Bahn, poznata po svojoj stručnosti u železničkom sektoru. Ova testiranja su zakazana za period od 23. septembra do 11. oktobra, što ukazuje na temeljnost procesa verifikacije.

Nakon završetka dinamičkih testiranja, sledi period probnih vožnji koji će trajati do 24. novembra. Ovo će omogućiti detaljnu procenu svih aspekata funkcionisanja pruge u realnim uslovima.

Prvi putnički voz i red vožnje

Prvi putnički voz na novoj pruzi Novi Sad-Subotica kreće 25. novembra, što predstavlja značajan milestone u razvoju železničke infrastrukture Srbije. Ovo će označiti početak redovnog putničkog saobraćaja na ovoj modernoj deonici.

Ministar Vesić je najavio da će red vožnje biti prilagođen potrebama putnika, sa vozovima koji će saobraćati od 5 ujutru do 22 sata. Ovo će obezbediti fleksibilnost i dostupnost usluge tokom većeg dela dana.

Jedna od ključnih prednosti nove pruge je značajno skraćenje vremena putovanja. Putnici će moći da stignu od Beograda do Subotice za približno sat i deset minuta, što predstavlja revolucionarno unapređenje u odnosu na prethodne vremenske okvire.

Napredak na projektu brze pruge Beograd-Niš

Paralelno sa završetkom pruge Novi Sad-Subotica, napreduju i planovi za izgradnju brze pruge od Beograda do Niša. Ovaj ambiciozni projekat će dodatno unaprediti železničku mrežu Srbije, povezujući dva najveća grada u zemlji modernom infrastrukturom.

Uskoro počinje izgradnja deonice Stalać-Đunis, dužine približno 17,7 kilometara. Ova deonica uključuje izgradnju tunela broj 4, dužine oko 3,3 kilometara, što predstavlja značajan inženjerski poduhvat.

Ministar Vesić je istakao da je ova deonica finansirana od strane Republike Srbije, a tenderi su već završeni. Pripremni radovi za izgradnju tunela su počeli u julu, što označava suštinski početak izgradnje brze pruge između Beograda i Niša.

Struktura i finansiranje projekta Beograd-Niš

Brza pruga Beograd-Niš, ukupne dužine oko 230 kilometara, podeljena je na tri ključne deonice:

  • Beograd-Velika Plana
  • Velika Plana-Paraćin
  • Paraćin-Niš

Ministar je izrazio optimizam u vezi sa napretkom projekta, najavljujući da se očekuju prvi tenderi za pretkvalifikaciju za drugu i treću deonicu već u oktobru. Cilj je da se do početka sledeće godine odaberu izvođači, kako bi radovi na ovim deonicama mogli da počnu do kraja naredne godine.

Za razliku od izgradnje pruge Beograd-Novi Sad i Novi Sad-Subotica, gde je saobraćaj bio potpuno zatvaran, izgradnja brze pruge Beograd-Niš će se odvijati u "prozorima", omogućavajući delimično odvijanje saobraćaja tokom radova. Ovo će minimizirati poremećaje u železničkom saobraćaju tokom perioda izgradnje.

Dodatni projekti i regionalna saradnja

Pored glavnih projekata, Ministarstvo radi i na drugim unapređenjima železničke infrastrukture. Do kraja ove godine planira se završetak 23 kilometra pruge od Niša do Brestovca. Takođe, u toku je rekonstrukcija pruge Niš-Dimitrovgrad, koja je počela prošle godine.

Preostaje da se uradi još približno 135 kilometara od Brestovca do Preševa i oko 50 kilometara do Skoplja. U vezi sa ovim, ministar Vesić je podsetio na sporazum potpisan sa Vladom Severne Makedonije o zajedničkom radu na ovoj pruzi, što ukazuje na regionalnu saradnju u unapređenju železničke infrastrukture.

U zaključku, brza pruga predstavlja ključni element u modernizaciji saobraćajne infrastrukture Srbije. Završetak pruge Novi Sad-Subotica i napredak na projektu Beograd-Niš označavaju značajan korak ka efikasnijem i bržem železničkom saobraćaju, što će doprineti ekonomskom razvoju i boljoj povezanosti regiona.