Projekat izgradnje Beogradskog metroa napreduje prema planu, bez kašnjenja u bilo kom segmentu. Ova vest dolazi direktno od gradonačelnika Beograda, Aleksandra Šapića, koji je nedavno potpisao važan ugovor sa francuskom kompanijom RATP development.
Napredak Beogradskog metroa i ključni elementi projekta
Izgradnja metroa u Beogradu predstavlja jedan od najambicioznijih infrastrukturnih projekata u istoriji grada. Prema rečima gradonačelnika Šapića, prva linija metroa je u potpunosti definisana, dok se na drugoj liniji vrše manje korekcije položaja pojedinih stanica. Ove promene, međutim, neće uticati na funkcionalnost sistema ili njegovu pristupačnost građanima.
Jedan od ključnih koraka u realizaciji projekta je početak izgradnje depoa metroa na Makiškom polju. Ovo područje, koje obuhvata približno 72 hektara, trenutno prolazi kroz proces nasipanja. Depo, kao vitalni deo infrastrukture metroa, će uključivati nekoliko značajnih objekata:
- Operativni centar
- Garaže za vozove
- Hale za popravku i održavanje
- Protivpožarnu stanicu
Prema rečima v.d. direktora JKP Beogradski metro i voz, Andreje Mladenovića, proces nasipanja Makiškog polja odvija se efikasno, sa nekim deonicama završenim i pre predviđenog roka.
Tehnološki izazovi i inovacije u izgradnji metroa
Jedan od najzanimljivijih aspekata projekta je specijalizovana mašina za kopanje tunela, poznata kao "krtica". Ova mašina se posebno dizajnira za specifičnosti beogradskog podzemlja i očekuje se da počne sa radom krajem 2024. ili početkom 2025. godine.
Inovativni pristup u izgradnji metroa ogleda se i u planiranju prve saobraćajnice koja će ići iznad prve linije metroa, povezujući naselja Železnik i Bele vode. Ovaj element projekta demonstrira integrisani pristup planiranju gradskog prevoza, gde se metro ne posmatra izolovano, već kao deo šireg sistema urbane mobilnosti.
Finansiranje i značaj projekta Beogradskog metroa
Gradonačelnik Šapić je naglasio da je finansiranje projekta osigurano, s obzirom na njegov nacionalni značaj. Metro nije važan samo za Beograd, već predstavlja jedan od prioritetnih projekata za celu državu. Šapić je metro opisao kao buduću "kičmu prevoza u Beogradu", naglašavajući njegovu neophodnost za dalji razvoj grada.
Saradnja sa francuskom državnom kompanijom RATP development na projektu "rane operativne pomoći" dodatno potvrđuje međunarodni značaj i kvalitet ovog poduhvata. Ova saradnja će omogućiti Beogradu da iskoristi bogato iskustvo i ekspertizu jednog od vodećih svetskih operatera u oblasti javnog prevoza.
Vremenski okvir i budući planovi
Prema trenutnim projekcijama, dve linije metroa trebalo bi da budu na raspolaganju Beograđanima između 2028. i 2030. godine. Ovaj ambiciozni vremenski okvir zahteva precizno planiranje i efikasnu realizaciju svakog segmenta projekta.
Pored izgradnje samih linija i stanica, projekat uključuje i razvoj prateće infrastrukture. To podrazumeva ne samo depo na Makiškom polju, već i integraciju sa postojećim sistemima javnog prevoza, uključujući gradske autobuse i BG voz.
U zaključku, projekat Beogradskog metroa predstavlja značajan korak u modernizaciji infrastrukture glavnog grada Srbije. Uprkos izazovima, projekat napreduje prema planu, obećavajući transformaciju gradskog prevoza i kvaliteta života u Beogradu u narednoj deceniji.