U srcu Valjeva, jedna porodična firma pokazuje kako se tradicionalno poslovanje može uspešno transformisati kroz digitalizaciju. MPK Trade, preduzeće specijalizovano za izradu alata za brizganje plastike, postalo je primer uspešne modernizacije i rasta u konkurentnom tržištu.
Digitalna revolucija u porodičnom biznisu
Nevena Jovanović, direktorka MPK Trade, svedoči o revolucionarnim promenama koje je digitalizacija donela njihovom poslovanju. "Ranije smo čekali satima za jednostavne izveštaje," objašnjava Nevena. "Sada, zahvaljujući sofisticiranom softveru, imamo precizne podatke o proizvodnji, škart materijalima i efikasnosti mašina na dnevnoj bazi."
Ova transformacija nije samo ubrzala procese, već je i omogućila donošenje informisanijih odluka. Na primer, kada se pojavila dilema o kupovini nove mašine, Nevena je brzo mogla da analizira kapacitete postojećih linija i predstavi detaljan izveštaj porodičnom kolegijumu, koji čine njen otac Jovan, majka Olivera i mlađe sestre Aleksandra i Kristina.
Od male radionice do partnera globalnih brendova
MPK Trade je prešao dug put od male radionice pre 30 godina do današnjeg preduzeća sa 165 zaposlenih. Njihovi proizvodi se sada ugrađuju u prestižne automobile poput Mercedesa i Jaguara. Ova impresivna transformacija je rezultat kontinuiranog ulaganja u inovacije i spremnosti na promene.
Nevena se priseća svojih početaka u firmi: "Odrasla sam uz zvuk mašina i miris plastike. Otac nas je 'zarazio' duhom preduzetništva, što je oblikovalo moju karijeru." Iako je inicijalno razmišljala o bankarstvu, odlučila je da se 2008. godine, sa diplomom Više ekonomske škole, pridruži porodičnom biznisu.
SME HUB: Katalizator za dalji rast
Učešće u SME HUB projektu otvorilo je nove mogućnosti za MPK Trade. Ovaj projekat, vredan preko sedam miliona franaka, ima za cilj jačanje kapaciteta srpskih malih i srednjih preduzeća kako bi postali dobavljači velikih multinacionalnih kompanija.
"SME HUB nam pruža priliku da se povežemo sa različitim industrijama," objašnjava Nevena. "Kroz bespovratna sredstva i ekspertsku podršku, radimo na unapređenju naših procesa i otvaranju novih tržišta."
Projekat je posebno značajan za MPK Trade jer im pomaže u procesu sertifikacije za standard IATF 16949, sistem menadžmenta kvaliteta globalne automobilske industrije. Ova sertifikacija će dodatno ojačati njihovu poziciju na tržištu.
Rast kroz diversifikaciju i inovacije
MPK Trade nije samo proizvođač alata za brizganje plastike. Njihov portfolio obuhvata i štampu, montažu i mlevenje plastike, nudeći klijentima zaokružen proces od ideje do serijske proizvodnje. Ova diversifikacija je ključni faktor njihovog rasta - u poslednjih pet godina, firma je učetvorostručila svoje poslovanje.
Među klijentima MPK Trade nalaze se renomirane kompanije poput Gorenja i austrijskog Zumtobela. Interesantno je da skoro 70% radnika čine žene, a zarade u firmi su među najvišim u valjevskoj Industrijskoj zoni.
Budući planovi i očekivanja
Uprkos impresivnom rastu, MPK Trade ne planira da uspori. Do kraja godine, planiraju povećanje broja zaposlenih za približno 20%. Takođe, u planu je izgradnja sopstvenog objekta na kupljenom zemljištu u Industrijskoj zoni, što će dodatno unaprediti njihove proizvodne kapacitete.
Nevena ističe važnost kontinuiranog učenja i razvoja: "Učešćem u projektima poput SME HUB-a, ne samo da unapređujemo poslovanje, već i širimo mrežu kontakata i potencijalnih klijenata. U savremenom poslovnom okruženju, ovo je ključno za održivi rast."
Za naredne dve godine, koliko traje SME HUB projekat, Nevena očekuje završetak transformacije porodične kompanije. "Postajemo konkurentniji i atraktivniji partner za velike kompanije," zaključuje ona, naglašavajući spremnost MPK Trade da uči i razvija se.
Priča MPK Trade je inspirativan primer kako digitalizacija i spremnost na promene mogu transformisati tradicionalno porodično preduzeće u modernog igrača na globalnom tržištu. Kroz inovacije, diversifikaciju i strateška partnerstva, ova valjevska firma postavlja nove standarde u industriji prerade plastike.