Izvor: Biznis.rs | Foto: Shutterstock

Mercedes-Benz suočen sa padom akcija zbog slabosti na kineskom tržištu

U petak je zabeležen značajan pad akcija kompanije Mercedes-Benz, što je izazvalo zabrinutost među investitorima i analitičarima automobilske industrije. Ovaj događaj naglašava izazove sa kojima se suočavaju nemački proizvođači automobila na globalnom tržištu, posebno u Kini.

Pad akcija Mercedes-Benz-a i revizija prognoze dobiti

Akcije renomiranog nemačkog proizvođača automobila Mercedes-Benz doživele su oštar pad od preko sedam procenata u petak. Ovaj značajan pad usledio je nakon što je kompanija sa sedištem u Štutgartu bila primorana da snizi svoju prognozu godišnje dobiti. Kao glavni razlog za ovu reviziju, Mercedes-Benz je naveo "dalje pogoršanje" potražnje na kineskom tržištu.

Prema najnovijim izveštajima, kompanija sada predviđa da će se povrat na prodaju kretati u opsegu od 7,5 do 8,5 procenata. Ovo predstavlja značajan pad u odnosu na prethodnu prognozu koja je predviđala povrat između 10 i 11 procenata. Ovakva revizija prognoze izazvala je momentalnu reakciju na tržištu, rezultirajući padom vrednosti akcija kompanije za više od sedam procenata u ranim jutarnjim satima trgovanja.

Uticaj kineskog tržišta na poslovanje Mercedes-Benz-a

Mercedes-Benz je u svom saopštenju istakao da glavni izvor problema leži "uglavnom u Kini". Međutim, kompanija je takođe naglasila da oseća negativne efekte i na drugim tržištima, poput Evrope, gde se suočava sa "uticajem viših kamatnih stopa". Ovaj pad akcija je rezultirao smanjenjem tržišne vrednosti kompanije za približno 59 milijardi evra, što predstavlja značajan udarac za jednog od vodećih svetskih proizvođača luksuznih automobila.

Važno je napomenuti da Mercedes-Benz nije usamljen u suočavanju sa izazovima na kineskom tržištu. Drugi nemački proizvođači automobila, poput BMW-a i Porsche-a, takođe su izrazili zabrinutost zbog slabe potražnje u Kini, koja predstavlja najveće svetsko tržište automobila i ključni izvor prodaje i profita za nemačke proizvođače.

Širi kontekst problema u automobilskoj industriji

Porsche, renomirani proizvođač luksuznih automobila, već je u julu izdao upozorenje o smanjenju zarade, navodeći da je prodaja u Kini u prvih šest meseci 2023. godine opala za gotovo trećinu u poređenju sa istim periodom prethodne godine. Mercedes-Benz je u svom izveštaju ukazao na šire ekonomske faktore koji utiču na tržište, ističući da je "rast BDP-a u Kini dalje izgubio zamah zbog slabije potrošnje i kontinuiranog pada u sektoru nekretnina".

Početkom septembra, BMW je takođe bio primoran da smanji prognozu godišnje zarade, upozoravajući da će slaba potražnja u Kini negativno uticati na isporuke vozila. Ovi trendovi ukazuju na šire probleme sa kojima se suočava automobilska industrija u Kini, koja je dugo vremena bila ključno tržište za rast i profitabilnost globalnih proizvođača automobila.

Finansijske implikacije za Mercedes-Benz

Grupna godišnja zarada kompanije Mercedes-Benz pre kamata i poreza sada se očekuje da bude "značajno ispod" prošlogodišnjih 19,7 milijardi evra. Ovo predstavlja značajno odstupanje od prethodne prognoze koja je predviđala da će zarada biti "blago ispod" prošlogodišnjeg nivoa. Ovakva revizija prognoze ukazuje na ozbiljnost izazova sa kojima se kompanija suočava i potrebu za strateškim prilagođavanjima u poslovanju.

Analitičari ističu da bi ova situacija mogla dovesti do preispitivanja investicionih planova Mercedes-Benz-a u Kini, kao i do potencijalnog restrukturiranja poslovanja na tom tržištu. Moguće je da će kompanija morati da razmotri nove strategije za povećanje prodaje i efikasnosti, kako bi ublažila negativne efekte smanjene potražnje.

U zaključku, pad akcija Mercedes-Benz-a i revizija prognoze dobiti predstavljaju značajan izazov ne samo za ovu kompaniju, već i za celokupnu nemačku automobilsku industriju. Situacija na kineskom tržištu zahteva pažljivo praćenje i strateško prilagođavanje nemačkih proizvođača automobila, uključujući i Mercedes-Benz, kako bi održali svoju konkurentnost i profitabilnost u globalnom kontekstu.