Izvor: Biznis.rs | Foto: Shutterstock

Mercedes Benz suočen sa izazovima na tržištu automobila

Renomirani nemački proizvođač automobila, Mercedes Benz, suočava se sa značajnim izazovima na globalnom tržištu, što se odražava na njegove poslovne rezultate i prognoze. Kompanija je primorana da revidira svoje finansijske ciljeve usled pojačane konkurencije i promenljivih tržišnih uslova.

Slabiji poslovni rezultati Mercedes Benza

Mercedes Benz je nedavno objavio poslovne rezultate koji su ispod očekivanja, i to drugo tromesečje zaredom. Ova situacija je navela upravu kompanije da smanji prognozu operativne margine u auto-segmentu na godišnjem nivou. Prognoza je sada smanjena na 10-11% u odnosu na prethodnu procenu od 10-12%.

Međutim, nije sve loše za nemačkog giganta. U diviziji vanova, očekivana profitabilnost je povećana na 14-15% sa ranijih 12-14%, što ukazuje na diversifikaciju poslovnog portfolia kompanije.

Izazovi na ključnim tržištima

Ovaj trend slabijeg poslovanja dolazi kao posledica nekoliko faktora. Pojačana konkurencija na kineskom tržištu predstavlja značajan izazov za Mercedes Benz. Kina, kao najveće svetsko tržište automobila, ključna je za uspeh mnogih globalnih proizvođača, uključujući i nemačkog giganta.

Pored toga, slabija tražnja za e-vozilima u Evropi dodatno komplikuje situaciju. Ovo je delimično rezultat smanjenja ili ukidanja državnih podsticaja za kupovinu električnih vozila u mnogim evropskim zemljama. Ovakva promena u politici podsticaja značajno utiče na potražnju za e-vozilima, što se direktno odražava na prodaju Mercedes Benza.

Detaljniji pogled na finansijske rezultate

Finansijski izveštaj Mercedes Benza za poslednji kvartal otkriva nekoliko ključnih podataka:

  • Prihod je oslabio za približno 3,9%, dostižući oko 36,7 milijardi evra
  • Operativni profit (EBIT) je opao za gotovo 19%, spustivši se na otprilike 4,04 milijarde evra
  • U auto-segmentu, pad profitabilnosti je bio još izraženiji - prilagođeni EBIT se smanjio za skoro 28%, dostigavši oko 2,8 milijardi evra

Operativna margina u auto-segmentu oslabila je za 3,3 procentna poena, spustivši se na 10,2%. Ipak, ovaj rezultat je bolji od učinka u prvom tromesečju kada je iznosio 9,0%. S druge strane, u diviziji vanova zabeležen je rast od dva procentna poena, dostižući 17,5%.

Prodaja vozila i tržišni trendovi

Prodaja putničkih vozila Mercedes Benza takođe beleži pad. Ukupna prodaja opala je za približno 3,7%, spustivši se na oko 496,7 hiljada jedinica. Posebno zabrinjavajući je pad prodaje e-vozila koji iznosi čak četvrtinu u odnosu na prethodni period.

Ipak, postoje i pozitivni signali. Prodaja premium vozila se oporavila za oko 7% u odnosu na prvo tromesečje, iako je i dalje ispod prošlogodišnjih brojki. Ovaj rezultat je prvenstveno posledica inoviranja prodajnog programa, ali i otežanih uslova poslovanja na azijskom tržištu.

Strategija za kinesko tržište

Uprava Mercedes Benza sa oprezom procenjuje situaciju na kineskom tržištu. Očekuje se snažna konkurencija u segmentu osnovnih modela namenjenih kupcima sa nižom platežnom moći. Međutim, kompanija je optimistična kada je u pitanju premium segment tržišta, gde očekuje da će zadržati lidersku poziciju.

Ovo očekivanje se zasniva na planiranom lansiranju novih modela luksuznih vozila u drugom polugodištu, kada se očekuje oporavak prometa. Kompanija veruje da će ovi novi modeli privući pažnju kupaca i ojačati njenu poziciju na premium tržištu.

Budući izgledi i tržišna reakcija

Uprkos izazovima, uprava Mercedes Benza i dalje očekuje da će prodaja putničkih vozila ostati na nivou iz 2023. godine. Kada je reč o prodaji vanova, predviđa se blago smanjenje.

Tržište je reagovalo na ove vesti. Akcije Mercedes Benza u proteklih pet dana beleže pad vrednosti od približno 4%, dok su od početka godine u neznatnom minusu. Ovo ukazuje na oprez investitora, ali i na njihovo poverenje u dugoročnu strategiju kompanije.

U zaključku, Mercedes Benz se suočava sa značajnim izazovima na globalnom tržištu automobila. Slabiji poslovni rezultati i smanjene prognoze ukazuju na potrebu za prilagođavanjem strategije. Ipak, kompanija ostaje optimistična u pogledu svog položaja na premium tržištu i planira nove modele kako bi ojačala svoju poziciju.