Mađarska se ubrzano transformiše u epicentar evropske elektromobilnosti, sa očekivanim početkom proizvodnje u fabrikama automobilskih giganata BYD i BMW, kao i proizvođača baterija CATL, u drugoj polovini 2025. godine. Ova promena postavlja Mađarsku na mapu kao ključnog igrača u industriji električnih vozila.
Novi igrači na mađarskom tržištu elektromobilnosti
BMW planira otvaranje nove fabrike u Debrecinu, gradu na istoku Mađarske. Ova fabrika će se fokusirati na proizvodnju nove generacije električnih automobila na platformi Neue Klasse. Baterije za ove automobile će isporučivati kineski CATL, koji takođe gradi svoju fabriku u istom gradu.
Paralelno s tim, BYD, kineski proizvođač automobila, priprema otvaranje svoje prve evropske fabrike u Segedinu. Ova fabrika će proizvoditi potpuno električna i plug-in hibridna vozila namenjena evropskim potrošačima. BYD je već započeo prodaju uvezenih električnih vozila u Evropi 2022. godine, sa impresivnom mrežom od 250 prodajnih mesta u 19 evropskih zemalja.
Strateške prednosti proizvodnje u Mađarskoj
Proizvodnja u Evropi donosi značajne prednosti za BYD. Omogućava im da izbegnu značajno povećanje uvoznih carina koje je Evropska unija nametnula kineskim proizvođačima automobila. Trenutno, BYD mora da plati dodatnih 17% poreza na potpuno električne automobile koje izvozi u Evropu iz Kine, pored postojećeg poreza od 10%.
Ova situacija pozicionira Mađarsku kao važnog trgovinskog i investicionog partnera, stvarajući most između Evrope i Kine. To je u suprotnosti sa strategijom nekih drugih članica EU koje razmatraju smanjenje zavisnosti od druge najveće svetske ekonomije.
Tradicija automobilske industrije u Mađarskoj
Nemačka ostaje glavni trgovinski partner Mađarske u Evropi, sa dugom istorijom prisustva automobilske industrije u ovoj istočnoevropskoj zemlji. Renomirani premium nemački brendovi poput BMW-a, Audija i Mercedes-Benza već decenijama proizvode automobile u Mađarskoj, gradeći snažnu industrijsku bazu.
U poslednje vreme, mađarska vlada intenzivno lobira i vodi inicijativu za privlačenje kineskih kompanija specijalizovanih za proizvodnju električnih vozila i baterija. Ova strategija je već počela da donosi rezultate, sa značajnim investicijama koje pristižu u zemlju.
CATL: Gigantska investicija u proizvodnju baterija
Jedna od najvećih kineskih investicija u Mađarskoj dolazi od CATL-a, vodećeg svetskog proizvođača baterija za električna vozila. Ovaj gigant trenutno gradi ogromnu fabriku u Debrecinu, vrednu približno 7,3 milijarde evra.
Nova fabrika CATL-a će imati impresivan proizvodni kapacitet od 100 gigavat sati, što je dovoljno za snabdevanje baterijama za više od milion električnih vozila godišnje. Ovaj projekat dodatno učvršćuje poziciju Mađarske kao ključne destinacije za elektromobilnost u Evropi.
Uticaj na evropsko tržište električnih vozila
Koncentracija proizvodnje električnih vozila i baterija u Mađarskoj će imati značajan uticaj na evropsko tržište. Očekuje se da će ovo dovesti do povećanja dostupnosti i potencijalno smanjenja cena električnih vozila za evropske potrošače. Takođe, ovo može podstaći dalji razvoj infrastrukture za punjenje električnih vozila širom kontinenta.
Međutim, ova situacija takođe otvara pitanja o balansiranju ekonomskih interesa i geopolitičkih odnosa. Dok Mađarska jača svoje veze sa Kinom kroz ove investicije, druge evropske zemlje možda će morati da preispitaju svoje strategije u odnosu na rastući uticaj kineskih kompanija u ključnim industrijskim sektorima.
U zaključku, Mađarska se pozicionira kao ključni centar elektromobilnosti u Evropi, privlačeći značajne investicije od globalnih lidera u automobilskoj industriji i proizvodnji baterija. Ova transformacija ne samo da će uticati na mađarsku ekonomiju, već će oblikovati budućnost evropske automobilske industrije i tržišta električnih vozila u godinama koje dolaze.