Izvor: Biznis.rs | Foto: Shutterstock

Kvalitet paradajza u Srbiji: Izazovi i perspektive

Kvalitet paradajza u Srbiji poslednjih godina izaziva zabrinutost među potrošačima i proizvođačima. Ovaj članak istražuje trenutno stanje na tržištu, analizirajući faktore koji utiču na kvalitet, cene i dostupnost ovog popularnog povrća.

Promenljivi kvalitet paradajza na srpskom tržištu

Prethodnih sezona, kvalitet paradajza na srpskom tržištu bio je predmet brojnih kritika. Potrošači su se često žalili na bezukusne plodove, zeleno seme i žilavu teksturu. Međutim, situacija se ove godine donekle poboljšala. Marko Živčević, direktor prodaje kompanije Bio Green Tehnology, objašnjava: "Kada fali robe, opada kvalitet. Ljudi beru paradajz koji je još uvek zelen, što negativno utiče na ukus i teksturu."

Uprkos ovim izazovima, Živčević ističe da se autentični domaći paradajz, kakav pamtimo iz detinjstva, još uvek može pronaći na pijacama. Ovo sugeriše da postoji tržišna niša za visokokvalitetni paradajz, uprkos pritisku masovne proizvodnje.

Uticaj vremenskih prilika i sezonskih faktora

Vremenske prilike imaju značajan uticaj na proizvodnju paradajza. Živčević navodi: "Velike vrućine su celokupnoj poljoprivredi zadale velike probleme, što se odrazilo i na prinos paradajza." Ovo ilustruje osetljivost poljoprivredne proizvodnje na klimatske promene i ekstremne vremenske uslove.

Dodatno, sezonski faktori poput prelaznog perioda između starog i novog roda takođe utiču na kvalitet i dostupnost. U ovom periodu, stari plastenici se čiste, a oplodnja je otežana, što direktno utiče na ponudu na tržištu.

Uvoz paradajza i njegov uticaj na domaće tržište

Kada domaća proizvodnja ne može da zadovolji potražnju, Srbija se okreće uvozu. Holandija se ističe kao glavni izvor uvoznog paradajza, ali se pominju i druge zemlje poput Albanije, Makedonije i Turske. Ovaj uvoz, međutim, stvara dodatne izazove za domaće proizvođače.

Milan Stanković, poljoprivrednik iz Mačvanskog okruga, ilustruje ove izazove: "Ljudi uvezu, pa kada se zatrpa tržište cene idu dole. Ja sam preprodavcima dao po približno 40 dinara, ne mogu nikako u tu cenu da se uklopim." Ova situacija naglašava potrebu za boljom regulacijom uvoza i podrškom domaćim proizvođačima.

Cenovne fluktuacije i tržišna nestabilnost

Cena paradajza na srpskom tržištu podložna je značajnim fluktuacijama. Živčević objašnjava: "Sezonu paradajza uvek prate dva do tri momenta naglog pada cene." Ove fluktuacije stvaraju nestabilno tržišno okruženje, otežavajući planiranje i održivu proizvodnju za poljoprivrednike.

Trenutne cene paradajza variraju od otprilike 130 do 150 dinara u Leskovcu, dok u marketima i na pijacama dostižu i preko 200 dinara. Ova cenovna razlika između proizvođača i krajnjeg potrošača ukazuje na potencijalne probleme u lancu snabdevanja i distribuciji.

Izazovi u proizvodnji i nedostatak radne snage

Proizvodnja paradajza u Srbiji suočava se sa brojnim izazovima. Živčević ističe da se "sve radi ručno, ništa mašinski", što naglašava potrebu za radnom snagom u ovom sektoru. Međutim, nedostatak radnika predstavlja značajan problem, što dodatno otežava proizvodnju i utiče na troškove.

Ovi izazovi, u kombinaciji sa nestabilnim tržištem i promenljivim cenama, dovode do smanjenja proizvodnje paradajza u Srbiji. Ova situacija zahteva sistemska rešenja i podršku poljoprivrednicima kako bi se osigurala održivost proizvodnje.

Izvozni potencijal srpskog paradajza

Uprkos izazovima na domaćem tržištu, srpski paradajz ima određeni izvozni potencijal. Živčević objašnjava: "Uglavnom se naš paradajz izvozi u zemlje koje su bliže, Rumunija, Grčka, Crna Gora." Međutim, zbog kvarljivosti proizvoda, izvoz na udaljenija tržišta, poput Rusije, predstavlja logistički izazov.

Stanković, s druge strane, ističe da je izvoz paradajza ograničen: "Ja ne znam nikoga da otkupljuje paradajz za izvoz. Uvoz nam napravi problem, a slabo se izvozi." Ovo ukazuje na potrebu za boljom organizacijom izvoza i podrškom proizvođačima u pristupu međunarodnim tržištima.

U zaključku, kvalitet paradajza u Srbiji ostaje kompleksno pitanje koje zahteva pažnju svih aktera u lancu proizvodnje i distribucije. Potrebna su sistemska rešenja koja će podržati domaće proizvođače, regulisati uvoz i poboljšati kvalitet, istovremeno osiguravajući pristupačne cene za potrošače.