U periodu od marta do maja tekuće godine, javni prevoz u Beogradu suočio se sa značajnim izazovima vezanim za radno vreme vozača. Ministarstvo unutrašnjih poslova izdalo je 272 prekršajna naloga privatnim autobuskim prevoznicima zbog nepoštovanja zakonskih odredbi o radnom vremenu.
Alarmantno stanje u javnom prevozu Beograda
Sindikati Centar, Pravda i Sindikat zaposlenih u javnom prevozu Beograda izrazili su duboku zabrinutost zbog trenutne situacije. Oni tvrde da pojedini privatni prevoznici primoravaju vozače da rade i do 12 sati u kontinuitetu, što je znatno više od zakonom propisanog maksimuma od osam sati. Ova praksa ne samo da krši radna prava, već i direktno ugrožava bezbednost kako putnika, tako i ostalih učesnika u saobraćaju.
Predstavnici sindikata zahtevaju hitnu i neodložnu reakciju USP Ministarstva unutrašnjih poslova. Oni insistiraju na sprovođenju rigorozne i neselektivne kontrole rada vozača angažovanih kod privatnih prevoznika u Beogradu. Ovaj zahtev dolazi kao odgovor na alarmantno stanje u sektoru javnog prevoza, gde se bezbednost građana dovodi u pitanje zarad profita.
Posledice nepoštovanja radnog vremena vozača
Sindikati ističu da je javni prevoz sistem koji koristi više od milion građana Beograda dnevno. Stoga, oni naglašavaju da u takvom sistemu ne sme biti mesta za improvizacije, nemarnost ili kršenje zakona. Posledice ovakvog zanemarivanja propisa mogu biti katastrofalne, što se nažalost i pokazalo u nedavnom incidentu.
Dana 24. avgusta, na Savskoj magistrali dogodila se teška saobraćajna nezgoda u kojoj je učestvovalo vozilo privatnog prevoznika konzorcijuma Avala bus 500 na liniji 551. Prema poslednjim informacijama, u ovoj nesreći je jedna osoba izgubila život, pet putnika je teško povređeno, a još 15 je zadobilo lakše telesne povrede. Ovaj tragični događaj dodatno je naglasio urgentnost rešavanja problema prekovremenog rada vozača.
Zahtevi sindikata i planovi za dalje akcije
Sindikati su uputili poziv Sekretarijatu za javni prevoz da objasni koliko je tačno privatnih prevoznika kontrolisano od početka godine. Oni traže odgovor na pitanje zašto se prećutno krše zakon i ugovorene obaveze između grada Beograda i konzorcijuma privatnih prevoznika. Ističu da je osnovna obaveza privatnog prevoznika da obezbedi dovoljan broj vozača kako bi se poštovalo radno vreme i omogućilo propisano vreme dnevnog i nedeljnog odmora.
U cilju rešavanja ovog problema, sindikati su najavili podnošenje zvanične prijave Ministarstvu unutrašnjih poslova i Sekretarijatu za javni prevoz. Oni će izneti konkretna saznanja o kršenju zakona od strane pojedinih privatnih prevoznika i o tome izvestiti javnost. Sindikati smatraju da javnost ima pravo da zna kako se nadležni organi odnose prema svojoj obavezi da omoguće bezbedan javni prevoz u prestonici.
Uticaj na bezbednost i kvalitet života u Beogradu
Prekomerno radno vreme vozača ne utiče samo na njihovo zdravlje i bezbednost, već i na kvalitet života svih Beograđana. Umor vozača može dovesti do smanjene koncentracije i sporijih reakcija, što povećava rizik od saobraćajnih nezgoda. Pored toga, preopterećeni vozači mogu biti manje ljubazni prema putnicima, što negativno utiče na celokupno iskustvo korišćenja javnog prevoza.
Stručnjaci za bezbednost saobraćaja upozoravaju da vozač koji radi duže od propisanog vremena ima značajno smanjene kognitivne sposobnosti. Umor može izazvati mikro-spavanja, koja traju samo delić sekunde, ali mogu biti kobna u saobraćaju. Ovo je posebno opasno u gradskoj sredini gde je potrebna konstantna pažnja zbog gustog saobraćaja i čestih neočekivanih situacija.
U zaključku, problem prekovremenog rada vozača u javnom prevozu Beograda zahteva hitno rešavanje. Sindikati, građani i stručnjaci za bezbednost saobraćaja jednoglasno pozivaju nadležne organe da preduzmu odlučne mere kako bi se osigurala bezbednost putnika i svih učesnika u saobraćaju.