Nemačka automobilska industrija suočava se sa ozbiljnim izazovima koji prete da značajno smanje broj zaposlenih u ovom sektoru. Institut Prognos predviđa gubitak od čak 140.000 radnih mesta u narednoj deceniji, što predstavlja ozbiljan udarac za industriju koja trenutno zapošljava skoro milion ljudi.
Duboka kriza nemačke automobilske industrije
Nemačka automobilska industrija, dugo smatrana stubom evropske ekonomije, nalazi se u nezavidnoj situaciji. Prema analizi instituta Prognos, koju je naručilo VDA, u periodu od 2019. do 2023. godine već je ukinuto približno 46.000 radnih mesta. Ova cifra je samo vrh ledenog brega u poređenju sa predviđanjima za narednu deceniju.
Trenutno stanje u industriji koja zapošljava oko 911.000 ljudi ukazuje na visok stepen neizvesnosti. Ukoliko ne dođe do značajnih promena u investicionoj politici, procenjuje se da će jedno od pet postojećih radnih mesta nestati. Ovaj dramatičan pad zaposlenosti nije isključivo rezultat ekonomske krize, već je posledica kompleksnog spleta faktora.
Elektromobilnost kao pokretač promena
Elektromobilnost, koja podrazumeva prelazak sa tradicionalnih motora sa unutrašnjim sagorevanjem na električne pogonske sisteme, igra ključnu ulogu u transformaciji automobilske industrije. Hildegard Miler, predsednica udruženja VDA, ističe da je prelazak na elektromobilnost glavni faktor koji diktira smanjenje broja radnih mesta.
Ovaj trend nije iznenađenje za stručnjake u industriji. Električni motori su, po svojoj prirodi, znatno jednostavniji za proizvodnju i održavanje u poređenju sa tradicionalnim benzinskim motorima. Ova činjenica neminovno vodi ka smanjenju potrebe za radnom snagom u proizvodnom procesu.
Politički okvir i budućnost industrije
Miler naglašava da politički okvir ima presudnu ulogu u određivanju budućnosti nemačke automobilske industrije. Odluke donosioca politika direktno utiču na to da li će buduće investicije biti usmerene ka Nemačkoj ili ka drugim zemljama. Ovo pitanje je od ključnog značaja za očuvanje radnih mesta unutar zemlje.
Nemačka automobilska industrija zahteva konkretne mere koje bi poboljšale poslovni ambijent. Među najčešćim zahtevima su:
- Konkurentnije cene energije
- Smanjenje birokratije
- Ubrzanje procesa licenciranja
- Više sporazuma o slobodnoj trgovini
Ove mere bi, prema mišljenju industrije, mogle da ublaže negativne efekte tranzicije i očuvaju konkurentnost nemačkih proizvođača na globalnom tržištu.
Izazovi i mogućnosti elektromobilnosti
Manuel Kalvajt, glavni ekonomista VDA, potvrđuje da prelazak na proizvodnju električnih vozila stvara višak radne snage. Ova tranzicija predstavlja ogroman izazov za industriju, ali istovremeno otvara i nove mogućnosti za inovacije i razvoj.
Uprkos izazovima, nemačka automobilska industrija ostaje posvećena održivoj budućnosti. Ulaganja u istraživanje i razvoj novih tehnologija, kao i prilagođavanje proizvodnih procesa, ključni su za očuvanje konkurentnosti i radnih mesta u dugom roku.
U zaključku, nemačka automobilska industrija suočava se sa složenom situacijom koja zahteva pažljivo balansiranje između očuvanja radnih mesta i neophodne tehnološke transformacije. Uspeh u ovom poduhvatu zavisiće od koordinisanih napora industrije, vlade i radnika u prilagođavanju novim realnostima tržišta i tehnologije.