Izvor: Biznis.rs | Foto: Biznis.rs

Konzorcijum BG bus prevoz traži izmenu ugovora o javnom prevozu

U najnovijem razvoju događaja u sferi javnog prevoza Beograda, konzorcijum BG bus prevoz zatražio je izmenu nedavno potpisanog ugovora o javno-privatnom partnerstvu. Ova vest je izazvala značajne reakcije i debate među gradskim zvaničnicima, sindikatima i stručnjacima za javni prevoz.

Zahtev za izmenu obračuna rada u javnom prevozu

Članice konzorcijuma BG bus prevoz, predvođene prevoznikom C&LC Group, podnele su zahtev Gradu Beogradu za modifikaciju načina obračuna rada. Trenutno, prema ugovoru koji je stupio na snagu krajem septembra, rad se obračunava isključivo po pređenom kilometru. Međutim, konzorcijum sada traži da se u obračun uključi i vreme koje vozila provedu na trasi.

Ovaj zahtev je naišao na oštre kritike Sekretarijata za javni prevoz, koji tvrdi da bi takva izmena predstavljala ozbiljno kršenje Zakona o javno-privatnom partnerstvu i koncesijama. Prema rečima predstavnika Sekretarijata, iako se mnogi aspekti ugovora mogu menjati aneksima, način obračuna rada je jedna od stavki koja se ne sme menjati nakon potpisivanja ugovora.

Implikacije predložene izmene ugovora

Ukoliko bi se zahtev konzorcijuma prihvatio, to bi imalo značajne finansijske posledice. Procenjuje se da bi cena ugovora porasla za približno 5%, što bi rezultiralo dodatnim opterećenjem za gradski budžet. Pored toga, takva izmena bi dovela do neravnopravnog položaja GSP Beograd, koji takođe ima ugovor sa Gradom baziran na obračunu po pređenom kilometru.

Važno je napomenuti da je prethodni ugovor, koji je Grad imao sa konzorcijumom privatnih prevoznika (Ariva, kasnije Mobilitas) tokom proteklih 10 godina, uključivao obračun rada i po pređenim kilometrima i po vremenu provedenom na trasi. Ovaj sistem je posebno pogodovao prevoznicima koji održavaju linije kroz centralni deo grada, gde su česte gužve i zastoji.

Reakcije sindikata i stručnjaka

Sindikati "Centar", "Pravda", "Sloga" i Sindikat zaposlenih u javnom prevozu Beograda izrazili su zabrinutost zbog potencijalnih izmena ugovora. Oni upozoravaju da bi eventualni ustupak konzorcijumu mogao narušiti pouzdanost mnogih linija gradskog prevoza i pozvali su Gradsko javno pravobranilaštvo da zaštiti interese grada i građana.

Nikola Jovanović, direktor Centra za lokalnu samoupravu (CLS), upozorio je na moguće finansijske posledice izmene ugovora. Prema njegovim procenama, ukoliko se prihvati novi način obračuna, iz gradskog budžeta bi se za javni prevoz godišnje izdvajalo preko 350 miliona evra. Jovanović je izrazio zabrinutost zbog transparentnosti trošenja ovih sredstava, posebno u kontekstu trenutnog stanja javnog prevoza u Beogradu.

Budućnost javnog prevoza u Beogradu

Situacija oko izmene ugovora o javnom prevozu otvara šira pitanja o budućnosti transportnog sistema u glavnom gradu Srbije. Dok privatni prevoznici traže veću finansijsku sigurnost, grad se suočava sa izazovom balansiranja između efikasnosti usluge i održivosti budžeta.

Ova kontroverza naglašava potrebu za transparentnijim i efikasnijim upravljanjem javnim prevozom u Beogradu. Pitanja poput kvaliteta usluge, održavanja voznog parka i zadovoljstva korisnika ostaju u fokusu javnosti i zahtevaju sistemska rešenja.

U zaključku, zahtev konzorcijuma BG bus prevoz za izmenom ugovora o javnom prevozu predstavlja značajan izazov za gradske vlasti. Odluka o ovom pitanju mogla bi imati dalekosežne posledice na kvalitet i cenu javnog prevoza u Beogradu, kao i na gradski budžet. Neophodno je pažljivo razmotriti sve aspekte ovog problema kako bi se donelo rešenje koje će biti u najboljem interesu građana i grada Beograda.