U srcu srpske prestonice, javni prevoz u Beogradu doživljava značajne promene. Nedavno otvaranje ponuda na tenderu Grada Beograda za izbor novog privatnog partnera u javnom prevozu otkrilo je iznenađujuću situaciju - samo jedan ponuđač je predao svoju ponudu.
Jedini igrač na sceni: Konzorcijum Bg Bus Prevoz
Prema izveštaju BIRN-a, konzorcijum Bg Bus Prevoz se pojavio kao jedini kandidat na tenderu vrednom više od milijardu evra. Ovaj konzorcijum, predvođen kompanijama Bg Bus Prevoz i C&LC Group, ima zadatak da obezbedi prevoz putnika na čak 84 linije u glavnom gradu Srbije.
Interesantno je primetiti da su vlasnici ovih kompanija navodno povezani sa Zvonkom Veselinovićem, kontroverznom figurom u srpskom poslovnom svetu. Ova veza podiže brojna pitanja o transparentnosti procesa i potencijalnim konfliktima interesa.
Uslovi tendera i izazovi za učesnike
Grad Beograd je postavio visoke standarde za učešće na tenderu. Osnovni uslov je bio posedovanje flote od 497 autobusa, od kojih je približno 200 trebalo da bude potpuno novo. Ovi zahtevi su postavljeni sa ciljem unapređenja kvaliteta javnog prevoza u prestonici.
Međutim, ovi strogi uslovi su izazvali kontroverze. Neki sagovornici BIRN-a su izrazili mišljenje da su ovi zahtevi možda bili preterano restriktivni, efektivno ograničavajući konkurenciju. Naime, malo koji privatni prevoznik ima mogućnost da u kratkom roku obezbedi toliki broj vozila, posebno uzimajući u obzir zahtev za značajnim brojem novih autobusa.
Kontroverze i sumnje u integritet procesa
Dodatnu senku na ovaj proces bacaju navodi o potencijalnoj korupciji. Prema anonimnim izvorima BIRN-a, neki prevoznici su tvrdili da su osobe bliske gradskoj vlasti tražile "nadoknadu" u iznosu od 15.000 do 30.000 evra po autobusu za učešće na tenderu. Ove tvrdnje, iako demantovane od strane menadžera C&LC Group, Milorada Lovrića, bacaju senku sumnje na integritet celog procesa.
Važno je napomenuti da ovo nije prvi put da se javljaju ovakve kontroverze u vezi sa tenderima za javni prevoz u Beogradu. Prethodni tenderi, završeni u julu ove i septembru prošle godine, takođe su rezultirali samo jednom ponudom po tenderu, što dodatno pojačava sumnje u konkurentnost i transparentnost procesa.
Budućnost javnog prevoza u Beogradu
Ukoliko Grad Beograd sklopi ugovor sa konzorcijumom Bg Bus Prevoz, to će značajno uticati na strukturu javnog prevoza u prestonici. Firma C&LC Group, koja je deo ovog konzorcijuma, mogla bi postati privatni prevoznik sa najvećim brojem autobusa u Beogradu, sa čak 70 vozila na ulicama grada.
Međutim, ova perspektiva izaziva zabrinutost među građanima, posebno imajući u vidu prethodne incidente vezane za vozila C&LC Group, uključujući paljenje vozila i otpadanje vrata sa autobusa. Stanovnici Sremčice su čak dva puta protestovali zbog, kako su navodili, nebezbednih uslova prevoza.
Odluku o izboru novog privatnog partnera donosi Sekretarijat za javni prevoz, dok bi konačni ugovor trebalo da potpišu Grad Beograd i izabrani privatni partner nakon što Skupština Grada Beograda da saglasnost na konačni nacrt ugovora.
U zaključku, proces izbora novog privatnog partnera za javni prevoz u Beogradu otvara brojna pitanja o transparentnosti, konkurentnosti i kvalitetu usluge. Dok se grad suočava sa izazovima modernizacije svog transportnog sistema, ostaje da se vidi kako će ove promene uticati na svakodnevni život građana i budućnost mobilnosti u srpskoj prestonici.