Nedavno uvođenje informacionog sistema "Zdravitas" u srpske škole izazvalo je značajne kontroverze među prosvetnim radnicima, roditeljima i stručnjacima za zaštitu podataka. Ovaj sistem, namenjen praćenju motoričkih sposobnosti učenika od trećeg razreda osnovne do kraja srednje škole, pokrenuo je važna pitanja o privatnosti, radnom opterećenju nastavnika i opravdanosti prikupljanja takvih podataka.
Šta je Zdravitas i zašto izaziva kontroverze?
Zdravitas je informacioni sistem koji je Ministarstvo prosvete Srbije predstavilo kao alat za praćenje motoričkog razvoja učenika. Prema zvaničnom objašnjenju, cilj ovog sistema je da promoviše zdrav način života i podigne svest o važnosti fizičke aktivnosti među učenicima i njihovim porodicama. Međutim, njegovo uvođenje izazvalo je niz pitanja i zabrinutosti.
Glavne kontroverze oko Zdravitasa uključuju:
- Zabrinutost za privatnost i zaštitu podataka učenika
- Dodatno radno opterećenje za nastavnike
- Nejasnoće oko svrhe i upotrebe prikupljenih podataka
- Pitanja o zakonitosti prikupljanja podataka bez eksplicitne saglasnosti roditelja
Reakcije sindikata i stručnjaka
Unija sindikata prosvetnih radnika Srbije (USPRS) reagovala je slanjem zvaničnog pisma Povereniku za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti. Oni su postavili ključno pitanje: da li se unošenjem ličnih podataka učenika i njihovih roditelja u bazu podataka krše odredbe Zakona o zaštiti podataka o ličnosti?
Nezavisni sindikat prosvetnih radnika Srbije (NSPRS) takođe je izrazio zabrinutost, ističući da njihovi članovi neće učestvovati u projektu dok se ne razjasne sporna pitanja. Oni su posebno naglasili problem dodatnog radnog angažovanja nastavnika bez adekvatne kompenzacije.
S druge strane, Srpski savez profesora fizičkog vaspitanja i sporta (SSPFVS) tvrdi da Zdravitas nije nov projekat, već softver za praćenje biološkog razvoja i motoričkih sposobnosti učenika, koji je uveden u program nastave još 2017. godine. Oni ističu da se u bazu unose samo brojčane vrednosti sa motoričkih testova, bez ličnih zdravstvenih podataka.
Detalji o prikupljanju i korišćenju podataka
Prema informacijama iz Ministarstva prosvete, u Zdravitas sistem se unose sledeći podaci:
- Jedinstven obrazovni broj učenika (JOB)
- Uzrast i razred učenika
- Rezultati motoričkih testova (npr. skok u dalj, trčanje, izdržljivost)
- Visina, težina i indeks telesne mase
Ministarstvo tvrdi da će lične podatke učenika (ime, prezime) moći da vide samo roditelji i predmetni nastavnici, dok će centralna baza sadržati samo anonimizovane podatke. Međutim, ova tvrdnja nije umirila kritičare koji se pitaju o potencijalnoj zloupupotrebi podataka.
Implikacije za nastavnike i školski sistem
Uvođenje Zdravitasa postavlja pitanje dodatnog opterećenja nastavnika. Neki prosvetni radnici smatraju da ovo predstavlja neplaćeni dodatni rad koji nije uključen u njihovu 40-časovnu radnu nedelju. Ministarstvo prosvete, međutim, tvrdi da je ovo samo digitalizacija već postojećeg procesa merenja i praćenja motoričkih sposobnosti učenika.
Planirano je da se 5. oktobra održi onlajn obuka za korišćenje softvera za približno 25.000 nastavnika fizičkog vaspitanja i učitelja. Ova trosatna obuka trebalo bi da pripremi nastavnike za korišćenje novog sistema, ali neki već najavljuju da neće učestvovati u ovim aktivnostima.
Šira slika: Zdravlje i fizička aktivnost učenika
Važno je napomenuti da uvođenje Zdravitasa dolazi u kontekstu rastućeg problema gojaznosti među decom u Srbiji. Prema nekim procenama, svako osmo dete u Srbiji je gojazno, što je alarmantan podatak koji ukazuje na potrebu za sistemskim pristupom ovom problemu.
Prošle godine je pokrenut pilot projekat "Svako dete ima pravo da odrasta zdravo" u 73 osnovne i 22 srednje škole, gde su učenici imali povećan broj časova fizičkog vaspitanja. Ovaj projekat je pokazao pozitivne rezultate, ali je takođe ukazao na nedostatak nastavnog kadra za njegovu punu implementaciju.
Zaključak i buduće perspektive
Kontroverze oko Zdravitas sistema ukazuju na složenost implementacije novih tehnologija u obrazovni sistem, posebno kada se radi o prikupljanju podataka o učenicima. Dok Ministarstvo prosvete ističe potencijalne koristi ovog sistema za praćenje i unapređenje zdravlja učenika, kritičari upozoravaju na moguće zloupotrebe i dodatno opterećenje nastavnika.
U narednom periodu, očekuje se da će Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti dati svoje mišljenje o zakonitosti ovog projekta. To bi moglo da bude ključno za dalju implementaciju Zdravitasa i potencijalno postavi presedan za slične inicijative u budućnosti.
Bez obzira na ishod, ova situacija naglašava potrebu za transparentnošću, boljom komunikacijom između Ministarstva i prosvetnih radnika, kao i za pažljivim balansiranjem između tehnološkog napretka i zaštite privatnosti u obrazovnom sistemu Srbije.