Beogradska Skupština započinje jesenju sednicu sa ambicioznim dnevnim redom, fokusirajući se na ključne infrastrukturne projekte glavnog grada Srbije za predstojeći period. Ovaj sastanak označava početak intenzivnog planiranja i realizacije brojnih značajnih poduhvata koji će oblikovati budućnost metropole.
Rebalans budžeta i finansiranje infrastrukturnih projekata
Centralna tačka diskusije je rebalans gradskog budžeta za 2024. godinu. Prema novom planu, prihodi su projektovani na približno 173 milijarde dinara, dok rashodi dostižu gotovo 180 milijardi, rezultirajući deficitom od oko 7 milijardi dinara. Ovo predstavlja povećanje deficita za otprilike 2 milijarde u odnosu na prvobitni budžet iz jula tekuće godine.
Za komunalno opremanje građevinskog zemljišta u 2024. godini, planirano je izdvajanje od približno 7,05 milijardi dinara. Ovaj iznos obuhvata i poseban program za izgradnju objekata "od strateškog interesa za razvoj grada", vredan skoro 3 milijarde dinara.
Rešavanje imovinsko-pravnih odnosa kao temelj razvoja
Program uređivanja i dodele građevinskog zemljišta predviđa značajna sredstva za rešavanje imovinsko-pravnih odnosa. U tekućoj godini, planirano je izdvajanje od približno 4,85 milijardi dinara za ove svrhe, dok se za 2025. godinu taj iznos povećava na gotovo 8 milijardi dinara.
Među najznačajnijim objektima za koje se rešavaju imovinsko-pravni odnosi u 2024. godini su:
- Saobraćajni potez od Borske ulice do petlje Lasta
- Saobraćajnice za pristup železničkoj stanici Prokop
- "Tunelska veza savske i dunavske padine" (poznatija kao "mali metro")
- Prostor Privredne zone Autoput u Novom Beogradu, Zemunu i Surčinu
- Severna magistralna tangenta (SMT) sa mostom preko Dunava
- Regionalni vodovod Makiš-Mladenovac
- Kompleks za preradu otpadnih voda Veliko selo
Ključni saobraćajni projekti u fokusu
Direkcija za građevinsko zemljište i izgradnju Beograda zadužena je za rešavanje imovinsko-pravnih odnosa na brojnim strateškim lokacijama. To uključuje Makiško polje za linije metroa, tunelsku vezu od Karađorđeve ulice do dunavske padine, kao i Infrastrukturni koridor Novi Beograd-Surčin, namenjen za Nacionalni stadion i EXPO.
Program obuhvata i aktivnosti na pripremi i izgradnji magistralnih i primarnih gradskih saobraćajnica, uključujući mostove i tunele. Neki od najznačajnijih projekata su:
- Kompleks autobuske i železničke stanice u bloku 42 u Novom Beogradu
- Saobraćajna veza Borska petlja-Lasta
- Denivelisano ukrštanje pruge Beograd-Subotica i Bulevara umetnosti na Novom Beogradu
- Most preko Save na poziciji Starog savskog mosta
Za izgradnju i unapređenje saobraćajnica predviđeno je približno 1,33 milijarde dinara. Ovim sredstvima će se finansirati radovi na Bulevaru patrijarha Pavla, saobraćajnicama u privrednoj zoni Autoput, području Autokomande, opštinama Obrenovac i Lazarevac, kao i pristupu deponiji Vinča.
Unapređenje vodne infrastrukture
Program obuhvata i značajne projekte u oblasti vodne infrastrukture. Planirana je izrada tehničke dokumentacije i izgradnja kanalizacione crpne stanice (KCS) Krnjača 2 sa kolektorima, postrojenja za preradu otpadnih voda i sekundarne kanalizacione mreže u naselju Krnjača. Ovaj projekat se finansira sredstvima Evropske investicione banke (EIB) i Grada Beograda, što predstavlja značajan korak ka unapređenju kvaliteta života građana i zaštiti životne sredine.
Zaključak: Ambiciozni planovi za budućnost Beograda
Predstavljeni infrastrukturni projekti ukazuju na ambiciozne planove za razvoj Beograda u narednim godinama. Realizacija ovih poduhvata značajno će unaprediti gradsku infrastrukturu, saobraćajne veze i kvalitet života građana, postavljajući temelje za dugoročni rast i prosperitet srpske prestonice.