Kineska vlada je nedavno preduzela mere koje bi mogle značajno uticati na evropsku auto industriju. Kineske investicije u ovom sektoru suočavaju se sa novim izazovima zbog nedavno uvedenih carina Evropske unije na električna vozila proizvedena u Kini.
Nove carine EU i njihov uticaj na kineske investicije
Evropska unija je uvela nove carine na kineska električna vozila koje dostižu čak 45,3 procenta. Ova odluka stupila je na snagu nakon jednogodišnje istrage koja je izazvala podele unutar EU i reakciju Pekinga. Deset članica EU, uključujući Francusku, Poljsku i Italiju, podržalo je ove carine, dok su se Nemačka i još četiri zemlje protivile, a 12 zemalja je ostalo uzdržano.
Kao odgovor na ovu situaciju, kinesko Ministarstvo trgovine održalo je sastanak sa vodećim proizvođačima automobila, uključujući BYD, SAIC i Geely. Na ovom sastanku, kompanijama je savetovano da privremeno obustave planove za značajna ulaganja u zemlje koje su podržale nove carine.
Uticaj na evropske proizvođače i tržište
Ovakva odluka Kine mogla bi imati dalekosežne posledice na evropsko tržište automobila. Pojedine zemlje, poput Italije i Francuske, koje su prvobitno podržavale kineske investicije, sada izražavaju zabrinutost zbog mogućeg priliva jeftinih kineskih električnih vozila. Ovo bi potencijalno moglo ugroziti poziciju evropskih proizvođača automobila na domaćem tržištu.
SAIC, drugi po veličini kineski izvoznik automobila, trenutno traži lokaciju za fabriku električnih vozila u Evropi. Kompanija je takođe planirala otvaranje centra za proizvodnju delova u Francuskoj kako bi zadovoljila rastuću potražnju za automobilima marke MG. Međutim, nove smernice kineske vlade mogle bi uticati na ove planove.
Reakcije evropskih zemalja i budući trendovi
Reakcije evropskih zemalja na ovu situaciju su različite. Francuska vlada za sada nije komentarisala ovu vest, dok je italijanska vlada u pregovorima sa kineskim proizvođačima automobila, uključujući Chery i Dongfeng, o potencijalnim investicijama. S druge strane, BYD trenutno gradi fabriku u Mađarskoj, koja je glasala protiv carina, i razmatra preseljenje evropskog sedišta iz Holandije u Mađarsku zbog nižih troškova poslovanja.
Čak i pre nego što je Peking izdao nove smernice, kineske kompanije su bile oprezne u vezi sa otvaranjem proizvodnih lokacija u Evropi. Razlozi za to uključuju velike potrebne investicije i složene lokalne zakone. Na pomenutom sastanku 10. oktobra, kineskim proizvođačima automobila je takođe savetovano da izbegavaju pojedinačne pregovore s evropskim vladama i umesto toga sarađuju u kolektivnim pregovorima.
Budućnost kineskih investicija u evropskoj auto industriji
Ova situacija otvara brojna pitanja o budućnosti kineskih investicija u evropskoj auto industriji. Hoće li ove mere dovesti do smanjenja konkurencije na evropskom tržištu električnih vozila? Kakav će biti dugoročni uticaj na evropske proizvođače automobila? Odgovori na ova pitanja će se tek iskristalisati u narednom periodu.
Jasno je da će kineske investicije u evropsku auto industriju biti pod povećanim pritiskom u narednom periodu. Ova situacija bi mogla dovesti do preoblikovanja odnosa između Kine i EU u automobilskom sektoru, sa potencijalnim posledicama na globalnu auto industriju u celini.