U najnovijem zaokretu u trgovinskim odnosima između Kine i Evropske unije, Peking je preduzeo korake koji bi mogli značajno uticati na tržište alkoholnih pića. Antidampinške mere uvedene na uvoz brendija iz EU predstavljaju odgovor na nedavne poteze evropskih zemalja u vezi sa kineskim električnim vozilima.
Uvođenje antidampinških mera na evropski brendi
Kinesko Ministarstvo trgovine je u utorak objavilo da će uvesti privremene antidampinške mere na uvoz brendija iz Evropske unije. Ova odluka dolazi kao direktna posledica glasanja članica EU prošle nedelje, kojim su podržane carine na kineske električne automobile (EV). Mere će najviše pogoditi renomirane brendove poput Hennessy-ja i Remy Martin-a, koji su dominantni na kineskom tržištu luksuznih alkoholnih pića.
Prema saopštenju ministarstva, preliminarna istraga je utvrdila da dampinški uvoz brendija iz EU ugrožava domaći sektor, nanoseći "značajnu štetu" kineskim proizvođačima. Od 11. oktobra, uvoznici će morati da uplate depozite u iznosu od približno 35% do 39% vrednosti uvoza, što će nesumnjivo uticati na cene i dostupnost evropskog brendija na kineskom tržištu.
Šire implikacije trgovinskog spora
Ovaj potez Kine ne ograničava se samo na sektor alkoholnih pića. Ministarstvo trgovine je nagovestilo mogućnost dodatnih mera, uključujući i one koje bi mogle pogoditi evropsku automobilsku industriju. Konkretno, razmatra se povećanje carina na uvoz vozila sa velikim motorima, što bi posebno pogodilo nemačke proizvođače luksuznih automobila.
Prošle godine, izvoz nemačkih vozila sa motorima od 2.500 kubika ili većim u Kinu dostigao je vrednost od otprilike 1,2 milijarde dolara. Uvođenje dodatnih carina na ova vozila moglo bi značajno uticati na nemačku automobilsku industriju, koja već dugo vidi Kinu kao ključno tržište za svoje premium modele.
Fokus na francuskom konjaku
Posebno je zanimljivo da je Francuska bila glavna meta kineske istrage o brendiju. Ovo ne iznenađuje, s obzirom na to da je Francuska prošle godine učestvovala sa gotovo 99% u kineskom uvozu konjaka, što je iznosilo približno 1,7 milijardi dolara. Ovaj podatak ilustruje značaj kineskog tržišta za francuske proizvođače luksuznih alkoholnih pića.
Reakcija tržišta na ove vesti bila je trenutna. Akcije kompanija koje proizvode poznate brendove brendija zabeležile su pad:
- Pernod Ricard: pad od oko 2,9%
- Remy Cointreau: pad od približno 5%
- LVMH, vlasnik Hennessy-ja: pad od skoro 4%
Širi kontekst trgovinskih tenzija
Ove antidampinške mere treba posmatrati u širem kontekstu rastućih trgovinskih tenzija između Kine i Evropske unije. One dolaze kao odgovor na nedavnu odluku EU da razmotri uvođenje carina na kineske električne automobile, zbog zabrinutosti da kineske subvencije stvaraju nefer konkurenciju evropskim proizvođačima.
Istovremeno, kinesko Ministarstvo trgovine je najavilo da se nastavlja antidampinška i antisubvencijska istraga u vezi sa uvozom svinjskog mesa iz EU. Ministarstvo je obećalo da će doneti "objektivnu i pravednu" odluku po završetku istrage, što ukazuje na mogućnost dodatnih trgovinskih mera u budućnosti.
Zaključak: Budućnost trgovinskih odnosa Kine i EU
Uvođenje antidampinških mera na evropski brendi samo je najnoviji potez u složenoj trgovinskoj šahovskoj partiji između Kine i Evropske unije. Ovaj razvoj događaja naglašava potrebu za dijalogom i saradnjom kako bi se izbegla dalja eskalacija trgovinskih tenzija. Budućnost odnosa između ova dva velika ekonomska bloka zavisiće od njihove sposobnosti da pronađu zajednički jezik i uspostave pravičnije trgovinske prakse.