Kanadska vlada je nedavno donela odluku o uvođenju značajne carine na električna vozila proizvedena u Kini, što je izazvalo reakcije proizvođača i analitičara tržišta. Ova mera će imati dalekosežne posledice na automobilsku industriju i trgovinske odnose između zemalja.
Uvođenje carine od 100% na kineska električna vozila
Kanadska vlada je ove nedelje objavila da će uvesti carinu od 100 odsto na električna vozila proizvedena u Kini. Ova odluka dolazi nakon sličnog poteza SAD-a i predstavlja odgovor na ono što Otava naziva namernom, državnom politikom prekomernih kapaciteta Kine. Carine će stupiti na snagu 1. oktobra i primenjivaće se na sva električna vozila koja se uvoze iz Kine, uključujući i ona koja proizvodi Tesla.
Ova mera je izazvala zabrinutost među proizvođačima automobila, posebno kompanijom Tesla, koja je zatražila nižu carinu za svoja vozila. Prema anonimnom izvoru iz kanadske vlade, Tesla se obratila Otavi pre zvanične objave, tražeći stopu sličnu onoj koju je dobila u Evropskoj uniji.
Poređenje sa evropskim pristupom
EU je nedavno ublažila svoj stav prema Tesli, uvodeći carinu od samo 9% na automobile koje je kompanija proizvela u Kini. Ovo je značajno niže od stope od 36,3% koja je uvedena na druga uvozna kineska električna vozila. Razlika u pristupu između EU i Kanade leži u faktorima koji se uzimaju u obzir pri određivanju carine.
Dok je EU razmatrala samo direktne troškove subvencija, Kanada i SAD su u svoju analizu uključile širi spektar faktora, uključujući:
- Subvencije
- Industrijske prekomerne kapacitete
- Netržišne politike
- Ekološke standarde
- Radne standarde
Uticaj na izvoz i uvoz električnih vozila
Iako Tesla ne objavljuje precizne podatke o izvozu svojih kineskih vozila u Kanadu, kodovi za identifikaciju vozila su pokazali da su modeli kao što su Model 3 kompaktna limuzina i Model Y krosover stizali u Kanadu iz fabrike u Šangaju. Ovo je dovelo do značajnog porasta uvoza automobila iz Kine u Kanadu.
Prema dostupnim podacima, uvoz automobila iz Kine u najveću kanadsku luku, Vankuver, zabeležio je dramatičan porast od 460% u odnosu na prethodnu godinu. U 2023. godini, kada je Tesla počela da šalje u Kanadu električna vozila proizvedena u Šangaju, uvezeno je približno 44.356 vozila.
Potencijalne posledice nove carinske politike
Uvođenje visoke carine na kineska električna vozila moglo bi imati višestruke posledice na kanadsko tržište automobila:
- Povećanje cena električnih vozila za kanadske potrošače
- Smanjenje konkurentnosti kineskih proizvođača na kanadskom tržištu
- Podsticanje domaće proizvodnje električnih vozila
- Potencijalno preusmeravanje uvoza iz drugih zemalja
Analitičari predviđaju da bi ova mera mogla dovesti do značajnih promena u strukturi kanadskog automobilskog tržišta. Moguće je da će neki proizvođači razmotriti opciju preseljenja proizvodnje u Kanadu ili druge zemlje kako bi izbegli visoke carine.
Reakcije industrije i budući izgledi
Reakcije na novu carinsku politiku su različite. Dok neki podržavaju ovu meru kao način zaštite domaće industrije i radnih mesta, drugi izražavaju zabrinutost zbog potencijalnog usporavanja prelaska na električna vozila u Kanadi.
Kanadska automobilska industrija se nada da će ova mera podstaći investicije u domaću proizvodnju električnih vozila. Međutim, neki stručnjaci upozoravaju da bi to moglo dovesti do povećanja cena za potrošače i usporiti usvajanje ekološki prihvatljivijih transportnih opcija.
U narednom periodu, očekuje se da će industrija pažljivo pratiti efekte nove carinske politike na tržište električnih vozila u Kanadi. Moguće je da će biti potrebna dodatna prilagođavanja i pregovori između vlade, proizvođača automobila i trgovinskih partnera kako bi se postigla ravnoteža između zaštite domaće industrije i održavanja konkurentnog tržišta.
Zaključno, uvođenje carine od 100% na električna vozila iz Kine predstavlja značajan potez kanadske vlade koji će nesumnjivo uticati na dinamiku tržišta električnih automobila. Dok se industrija prilagođava ovim promenama, ostaje da se vidi kako će ova mera dugoročno uticati na cene, dostupnost i popularnost električnih vozila u Kanadi.