Izvor: Biznis.rs | Foto: Shutterstock

Kanada uvodi carine na kineske električne automobile

Kanadska vlada je nedavno objavila značajnu odluku koja će imati dalekosežne posledice na tržište električnih vozila. Ova mera, koja podrazumeva uvođenje 100% carine na uvoz električnih automobila iz Kine, predstavlja odgovor na rastuću zabrinutost zbog potencijalnog ugrožavanja domaće automobilske industrije.

Uvođenje carina na kineske električne automobile

Od 1. oktobra, Kanada će implementirati carinu od 100% na uvoz električnih vozila iz Kine. Ova odluka dolazi nakon sličnog poteza SAD-a, koji je u maju uveo identične mere. Ovakav pristup reflektuje rastuću zabrinutost zapadnih zemalja da bi jeftina kineska električna vozila mogla preplaviti njihova tržišta, potencijalno ugrožavajući domaće proizvođače i dobavljače.

Stručnjaci ističu da kineske kompanije imaju značajnu prednost zahvaljujući vladinoj politici koja podržava višak proizvodnih kapaciteta, kao i manje striktnim standardima za zaštitu radnika i životne sredine. Ova situacija stvara neravnopravne uslove konkurencije na globalnom tržištu električnih vozila.

Šire mere zaštite domaće industrije

Pored carina na električna vozila, kanadska vlada je najavila i dodatne mere. Od 15. oktobra stupiće na snagu carine od 25% na kineske proizvode od čelika i aluminijuma. Ove mere su deo šire strategije zaštite domaće industrije od onoga što se percipira kao nefer konkurencija.

Vlada u Otavi je takođe najavila da će se održati konsultacije o mogućim daljim akcijama. Cilj ovih konsultacija je razmatranje zaštite drugih sektora koji se smatraju kritičnim za kanadsku ekonomiju, uključujući:

  • Proizvodnju baterija
  • Solarne proizvode
  • Eksploataciju i preradu kritičnih minerala

Ove mere pokazuju da je Kanada spremna da preduzme agresivne korake u zaštiti svojih ekonomskih interesa, posebno u sektorima koji se smatraju ključnim za budući ekonomski razvoj i energetsku tranziciju.

Uticaj na tržište i potrošače

Trenutno je penetracija kineskih električnih vozila na severnoameričko tržište minimalna. Gotovo je nemoguće kupiti kineska električna vozila u SAD-u i Kanadi, što znači da će neposredni uticaj ovih mera na potrošače biti ograničen.

Međutim, dugoročno gledano, ove mere bi mogle imati značajan uticaj na globalnu automobilsku industriju. Kineske kompanije bi mogle biti primorane da preispitaju svoje strategije izvoza, potencijalno tražeći alternativna tržišta ili razmatrajući uspostavljanje proizvodnih pogona u Severnoj Americi kako bi izbegle carine.

Globalne implikacije trgovinske politike

Odluka Kanade da sledi primer SAD-a u uvođenju carina na kineska električna vozila ukazuje na širi trend u globalnoj trgovinskoj politici. Evropska unija takođe razmatra slične mere, sa planovima za uvođenje različitih tarifa u zavisnosti od konkretnog kineskog proizvođača.

Ove mere reflektuju rastuću zabrinutost zapadnih ekonomija zbog kineske dominacije u ključnim industrijama budućnosti, posebno u sektoru električnih vozila i obnovljivih izvora energije. Postoji bojazan da bi kineska dominacija u ovim sektorima mogla ugroziti ekonomsku sigurnost i tehnološku nezavisnost zapadnih zemalja.

U zaključku, uvođenje carina na kineske električne automobile od strane Kanade predstavlja značajan potez u globalnoj trgovinskoj politici. Ova mera, zajedno sa sličnim akcijama drugih zapadnih zemalja, mogla bi imati dalekosežne posledice na globalnu automobilsku industriju i šire ekonomske odnose između Kine i zapadnog sveta.