Javno-privatno partnerstvo (JPP) postalo je ključni mehanizam za realizaciju infrastrukturnih projekata i pružanje javnih usluga u Srbiji. Ovaj model saradnje između države i privatnog sektora doneo je značajne investicije, ali i izazove u implementaciji i regulativi.
Razvoj javno-privatnog partnerstva u Srbiji
U proteklih 12 godina, Srbija je svedočila značajnom porastu broja javno-privatnih partnerstava, sa preko 150 sklopljenih ugovora čija ukupna vrednost premašuje 8 milijardi evra. Ovi projekti obuhvataju širok spektar oblasti, od javnog prevoza do energetske efikasnosti, demonstrirajući potencijal ovog modela za unapređenje javne infrastrukture i usluga.
Jedan od najistaknutijih primera JPP-a je nedavno sklopljen ugovor između grada Beograda i privatnih kompanija Strela Ub i Strela Obrenovac za obavljanje prevoza na 34 gradske linije. Ovaj posao, vredan približno 460 miliona evra, ilustruje obim i značaj ovakvih partnerstava u sektoru javnog prevoza.
Ključni projekti i izazovi
Među najznačajnijim JPP projektima u Srbiji ističu se:
- Modernizacija deponije Vinča u Beogradu, vredna oko 300 miliona evra
- Koncesija za upravljanje Aerodromom Nikola Tesla, sa obavezom investicija od preko 700 miliona evra
- Brojni projekti modernizacije javnog osvetljenja širom zemlje
Međutim, nisu svi projekti tekli glatko. Neki su prerasli u kontroverzne afere, poput sistema naplate BusPlus u Beogradu, čiji je ugovor raskinut pre roka, rezultirajući arbitražnim postupkom. Slično tome, ambiciozni projekat autoputa Horgoš - Požega, inicijalno procenjen na 1,5 milijardi evra, prekinut je nakon preispitivanja uslova ugovora.
Regulatorni okvir i EU integracije
Razvoj JPP-a u Srbiji usko je povezan sa procesom pridruživanja Evropskoj uniji. Poglavlje 5 pregovora o pristupanju, otvoreno 2016. godine, zahteva usklađivanje domaćih propisa sa pravnim tekovinama EU u oblasti koncesija i javnih nabavki.
Komisija za javno-privatno partnerstvo igrala je ključnu ulogu u ovom procesu, odobrivši 276 predloga projekata od svog osnivanja 2012. godine. Ipak, pred Srbijom su još uvek značajni izazovi u potpunom usklađivanju sa EU standardima.
Budući trendovi i očekivanja
Očekuje se da će JPP nastaviti da igra važnu ulogu u razvoju srpske infrastrukture i javnih usluga. Trenutno su u toku značajni projekti, uključujući:
- Javni prevoz u Aranđelovcu, vredan preko 2 milijarde dinara
- Obiman projekat javnog prevoza u Beogradu na 84 linije, procenjen na približno 146 milijardi dinara
- Projekat javnog prevoza u Loznici, vredan skoro 700 miliona dinara
Ovi projekti ukazuju na kontinuirano poverenje u model javno-privatnog partnerstva, uprkos izazovima s kojima se suočavao u prošlosti.
Zakonodavne promene i budući razvoj
U skladu sa Programom razvoja javnih nabavki za period 2024-2028, planirane su značajne izmene Zakona o javno-privatnom partnerstvu i koncesijama. Ove promene, predviđene za kraj tekuće godine, imaju za cilj dalje usklađivanje sa EU standardima i unapređenje efikasnosti JPP procesa.
Pored zakonodavnih promena, planira se i izrada smernica i modela konkursnih dokumentacija za JPP i koncesije, kao i intenzivne obuke za naručioce i učesnike u ovim postupcima. Ove mere bi trebalo da unaprede transparentnost i efikasnost u realizaciji budućih projekata.
U zaključku, javno-privatno partnerstvo u Srbiji pokazuje značajan potencijal za unapređenje javne infrastrukture i usluga. Uprkos izazovima, ovaj model ostaje ključan instrument za privlačenje investicija i modernizaciju javnog sektora. Buduće zakonodavne promene i usklađivanje sa EU standardima trebalo bi da dodatno ojačaju okvir za uspešnu implementaciju JPP projekata u godinama koje dolaze.