Izvor: Biznis.rs | Foto: Shutterstock

Javno-privatno partnerstvo u javnom prevozu Subotice

Komisija za javno-privatno partnerstvo (JPP) Vlade Srbije nedavno je dala zeleno svetlo za značajnu transformaciju javnog prevoza u Subotici. Ova odluka otvara vrata privatnom sektoru da preuzme ključnu ulogu u gradskom i prigradskom autobuskom prevozu, obećavajući bolji komfor i efikasnost za građane.

Ključni aspekti javno-privatnog partnerstva u Subotici

Prema mišljenju Komisije, realizacija Koncesionog akta donosi višestruke koristi. Očekuje se značajno poboljšanje kvaliteta usluge javnog prevoza, što će direktno uticati na komfor građana. Planirano je uvođenje održivog sistema prevoza koji će funkcionisati narednih 15 godina, što predstavlja dugoročno rešenje za grad.

Ekonomsko-finansijska opravdanost projekta je jedan od ključnih argumenata za njegovo odobrenje. Predviđa se da će implementacija ovog modela dovesti do smanjenja rashoda i generisanja dodatnih prihoda. Ovo će rezultirati direktnim i indirektnim ekonomskim koristima, prvenstveno za javnog partnera, ali i za privatnog investitora.

Investicije i promene u autobuskom prevozu

Za realizaciju ovog ambicioznog plana, od privatnog partnera se očekuje značajno ulaganje. Potrebno je investirati približno 13,7 miliona evra u nabavku 55 novih, savremenih autobusa. Dodatno, planirano je ulaganje od oko milion evra u rekonstrukciju autobuske stanice, čime će se znatno unaprediti infrastruktura javnog prevoza.

Promene u mreži linija su takođe deo plana. Privatni partner će operisati na ukupno 11 linija, što uključuje:

  • Ukidanje dve postojeće linije
  • Uvođenje dve nove linije
  • Modifikaciju trasa i stajališta na četiri postojeće linije

Nova linija 5 će povezivati Mali Bajmok sa Aleksandrovom, prolazeći kroz ulicu Braće Radić. Linija 13 će saobraćati od Makove Sedmice, preko Lifke, do Malog Bajmoka. S druge strane, linije 8a i 10 će biti ukinute, dok će linije 1a, 2, 4 i 8 doživeti izmene u trasama i stajalištima.

Finansijski aspekti i upravljanje

U novom modelu, privatni partner će imati odgovornost određivanja cenovnika i naplate karata. Međutim, Grad Subotica zadržava kontrolnu funkciju, osiguravajući da se interesi građana i dalje štite. Ova struktura ima za cilj da balansira efikasnost privatnog sektora sa javnim interesom.

Prema hodogramu predstavljenom u dokumentu, proces izbora privatnog partnera trebalo bi da počne u decembru tekuće godine. Pripremni period je planiran za april sledeće godine, nakon čega sledi nabavka vozila i opreme, koja će trajati od maja sledeće do novembra 2026. godine.

Zanimljivo je da će se, dok ne stignu sva nova vozila, koristiti postojeća, čija je vrednost procenjena na približno 155 miliona dinara. Međutim, ova vozila su ocenjena kao "nebezbedna i neadekvatna", što dodatno naglašava potrebu za modernizacijom voznog parka.

Implikacije za Subotica-trans i budžet grada

Ukoliko se plan realizuje prema predviđanjima, Subotica-trans, dosadašnji javni prevoznik, suočiće se sa značajnim promenama. Nakon više od jednog veka postojanja, ovo preduzeće bi moglo da ode u istoriju kroz likvidaciju, stečaj ili drugu statusnu promenu. Svi zaposleni bi, prema planu, trebalo da pređu kod privatnog partnera, čime se nastoji očuvati njihova radna mesta.

Finansijski aspekt ove transformacije je posebno zanimljiv. Prošle godine, subvencije iz budžeta Grada ka Subotica-transu iznosile su gotovo 500 miliona dinara. Novi plan predviđa smanjenje ovog iznosa na oko 290 miliona dinara, koji bi se davali privatnom partneru kao "koncesiona naknada". Ova naknada predstavlja razliku između ostvarenog prihoda i cene vožnje po kilometru.

Dugoročno gledano, procenjuje se da bi tokom perioda od 15 godina u gradskom budžetu mogle biti ostvarene uštede od najmanje 700 miliona dinara u poređenju sa dosadašnjim sistemom subvencionisanja Subotica-transa. Ovo predstavlja značajnu finansijsku korist za grad, koja bi mogla biti preusmerena u druge važne projekte i inicijative.

Zaključak: Budućnost javnog prevoza u Subotici

Predloženo javno-privatno partnerstvo u javnom prevozu Subotice predstavlja značajan korak ka modernizaciji i poboljšanju efikasnosti gradskog prevoza. Dok obećava brojne prednosti, uključujući unapređenje usluge i finansijske uštede, uspeh ovog poduhvata zavisiće od pažljive implementacije i kontinuiranog nadzora. Građani Subotice mogu očekivati značajne promene u narednim godinama, sa potencijalom za znatno poboljšan sistem javnog prevoza.